پرونده کودک آزاری در مهد کودک اردبیل همچنان باز است، موضوع از یک اتفاق در گوشه‌ای از کشور فراتر رفته و موجب نگرانی‌هایی درباره وضعیت همه مهدکودک‌ها شده.

مهدکودک

آنچه در مورد مهدكودك اردبيل موجب افشاگري شد، انتشار يك فيلم بود و حالا اينكه مهدكودك‌ها دوربين مداربسته داشته باشند، شايد مهم‌ترين مسئله باشد.

در شرايطي كه پدر و مادر‌ها بعد از سپردن فرزندان‌شان به مهدها، نمي‌توانند از آنچه در آنجا اتفاق مي‌افتد مطمئن باشند، وجود دوربين مداربسته براي شرايط خاص مي‌تواند يك گزينه جدي و قابل توجه باشد. پس از آغاز موج خبري مهدكودك اردبيل، رئيس سازمان بهزيستي از الزام همه مهدكودك‌ها به استفاده از دوربين‌هاي مداربسته خبر داد اما چند روز بعد اين معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي بود كه اعلام كرد اين كار اجرايي نيست.

نفريه با اين استدلال كه با توجه به استيجاري بودن فضاي مهدهاي كودك، هزينه‌هاي تمام‌شده درصورت نصب دوربين افزايش مي‌يابد و مهد كودك به‌عنوان يك خدمت لوكس و غيرقابل استفاده براي خانواده‌ها تبديل مي‌شود، گفت: البته مهد‌هاي 3ستاره دوربين مداربسته دارند و حمايت‌هاي سازمان بهزيستي در اين زمينه بيشتر متوجه روستاها مي‌شود.

تلقي عمومي از بازتاب اين اظهارات اين بود كه مهدكودك‌ها الزامي براي نصب دوربين ندارند اما رئيس سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با همشهري ضمن تأكيد دوباره بر لزوم استفاده از دوربين در مهدكودك‌ها مي‌گويد: بخشنامه‌اي كه درخصوص نصب دوربين در مهدهاي كودك ابلاغ شده بايد با جديت پيگيري شود و تمامي مسئولان مهد كودك‌ها ملزم به اجراي اين بخشنامه هستند و تمامي اتفاقات از ورود تا خروج كودك در مهدكودك ثبت و ضبط مي‌شود. 50درصد مهدهاي كودك در مناطق حاشيه‌اي قرار دارند و اين مهدها به‌صورت حمايتي اداره مي‌شوند يعني يك وعده غذاي گرم و هزينه‌هاي كمكي به آنها تعلق مي‌گيرد و بهزيستي با كمك‌هاي مالي كه به اين مهدها مي‌كند درصدد است تا مشكل مالي اين مهد‌ها به سرعت حل شود تا بتوانند در مهد دوربين نصب كنند، ضمن اينكه اين مهد كودك‌ها به‌طور مرتب و سر زده توسط بازرسين بهزيستي كنترل وعملكرد مربيان و خدمه آنها رصد مي‌شود.

همايون هاشمي درباره اظهارات معاون خود مبني بر اجرايي نبودن نصب دوربين در همه مهد‌ها اينگونه توضيح مي‌دهد: منظور يكي از معاونان سازمان به اين نكته كه مهدهاي كمتر از 3ستاره قادر به نصب دوربين نيستند، همين مهدهاي حمايتي است كه در آينده‌اي نزديك تجهيز مي‌شوند و الا هيچ مهد كودكي به صرف هزينه‌هاي بالاي نصب دوربين نمي‌تواند از اين كار سر‌باز بزند و با متخلفان به‌شدت برخورد خواهد شد.

لزوم محاكمه بدون اغماض

پرونده ستايش شايد با اعلام و اجراي حكم بسته شود اما نگراني‌هاي خانواده‌ها سرجايش هست. گزارش‌هايي درباره بدرفتاري با بچه‌ها در برخي مهدكودك‌ها وجود دارد. اين بدرفتاري‌ها البته به تندي آنچه در مهد ستايش اتفاق افتاد نيستند اما بيشتر مربوط به كودكان زير 2سال است كه نمي‌توانند از عصبانيت مربي خود و نوع رفتار او به پدر و مادرهاي‌شان گزارش بدهند. نتيجه چنين نگراني‌هايي اگر دقت بيشتر والدين بر انتخاب مهد و نظارت آنها بر رفتار مربيان باشد، حتما مفيد است اما تشديد بيش از حد آن هم مطلوب نيست.

عباس صلاحي عضو كميسيون اجتماعي مجلس در اين‌باره مي‌گويد: به هرحال در هر اداره و سازماني ممكن است تخلفي باشد اما در مهدهاي كودك به اين دليل كه خانواده‌ها با اطمينان كامل فرزندان خود را به مهد مي‌سپارند، حساسيت بالاتر است و بايد اين اطمينان دوباره به جامعه برگردانده شود. قطعاً اجراي قانون، اعتماد مردم را افزايش خواهد داد و كمك مي‌كند كه مردم دريابند هيچ‌گونه اغماضي در برابر خاطيان در هر حوزه‌اي به‌ويژه مسائل اجتماعي صورت نخواهد گرفت.

استاندار اردبيل: مشكوك است!

استاندار اردبيل ماجراي كودك‌آزاري در اردبيل را مشكوك توصيف كرد و احتمال داد همه‌‌چيز به قصد بدنام كردن بهترين مهدكودك استان باشد. مجيد خدابخش گفت: اصل قضيه براي ما رنج‌آور و بسيار دردآور بود و ما آن را محكوم مي‌كنيم. اما اين مسئله مشكوك است و اگر خدمه مهد كه حق تغذيه كودك را نداشته به جاي مربي به اين كار دست زده چطور ممكن است وظيفه‌اي كه بر عهده مربي بوده خود كمك مربي يا مربيان آن را انجام نداده و حتي از اين صحنه‌ها فيلمبرداري كنند؟

کد خبر 266300

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha