همشهری آنلاین: یوپ لانگ، پژوهشگر هلندی ایدز که در حادثه سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین کشته شد، یکی از پیشگامان فراهم‌آوری داروهای ضدرتروویروسی ارزان‌قیمت برای فقرا بود.

joep lange۲

به نوشته یاهونیوز همکاران لانگ، رئیس پیشین «جامعه بین‌الملی ایدز» (IAS) که کنفرانس دوسالانه ایدز را سازماندهی می‌کند و او نیز در راه استرالیا برای شرکت در این کنفرانس بود، او را پژوهشگر و کنشگری متعهد برای دسترسی بیماران به درمان‌ها و نیز عاشق کتاب خواندند.

او به همراه همسرش ژاکلین وان تونگرن ۶۴ ساله سوار بر هواپیمای مالزیایی بود. لانگ مدیر عامل علمی «انستیتوی بهداشت و توسعه جهانی آمستردام» بود و وان تونگرن نیز به عنوان رئیس بخش ارتباطات در این انستیتو کار می‌کرد.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن بود که بیش از ۱۰۰ پژوهشگر و حامی ایدز در راه سفر به کنفرانس ایدز استرالیا سوار هواپیمای مالزیایی بوده‌اند، اما اکنون شمار موارد ثابت‌شده در حد شش نفر باقی مانده است.

لانگ در سال ۱۹۸۳ پژوهش درباره HIV/ایدز را زمانی که این بیماری هنوز جدید و ناشناخته بود، آغاز کرد. جاپ گودشمیت یکی از دوستان و همکاران لانگ در سازمان PharmaAccess درباره او گفت لانگ به عنوان پزشک شاهد بروز نخستین موارد ایدز در هلند بود و از اینکه افرادی بسیار جوان گرفتار «این بیماری لعنتی» شده‌اند، بسیار آشفته شده بود.

لانگ در چندین هیات مشورتی عمومی و خصوصی خدمت کرد، بیش از ۳۵۰ مقاله علمی منتشر کرد و رئیس بخش توسعه دارو در برنامه جهانی ایدز سازمان جهانی بهداشت بود.

او همچنین برنامه‌هایی مقدماتی برای رساندن داروهای ضدایدز به افراد فقیر را راه اندازی کرد و شرکت‌های خصوصی را واداشت تا از کار او حمایت مالی کنند.

از لانگ چهار دختر و یک پسر به جای مانده است.

کد خبر 266282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha