همشهری آنلاین: تمامی ۲۹۵ سرنشین یک فروند هواپیمای مسافربری مالزی که دیشب در شرق اوکراین نزدیک مرز روسیه سرنگون شد جان خود را از دست داده‌اند.

malay

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، وزارت کشور اوکراین اعلام کرد تعداد کشته‌های ناشی از سقوط هواپیمای بوئینگ -777مسافربری مالزی حدود 300 نفر بوده است و 23 تبعه آمریکا، 4 فرانسوی و 9 انگلیسی ازجمله سرنشینان این هواپیما بوده‌اند.

دولت هلند به دلیل کشته شدن 154 نفر از اتباع این کشور در سقوط هواپیمای مالزیایی عزای عمومی اعلام کرد و دستور داد پرچم‌های این کشور به حالت نیمه افراشته درآیند.

108 تن از مسافران هواپیمای مالزیایی از اعضای هیئتی بودند که می‌خواستند برای شرکت در بیستمین کنفرانس جهانی مبارزه با ایدز به استرالیا بروند.

این درحالی است مخالفان دولت اوکراین مدعی شدند هواپیمای مسافربری مالزی را که در اوکراین سرنگون شد یک فروندهواپیمای جنگی اوکراین هدف قرار داد.

دولت جمهوری خودخوانده لوگانسک دربیانیه‌ای اعلام کرد: «شاهدانی که پرواز این هواپیما را مشاهده می‌کردند، دیدند که این هواپیما مورد حمله یک فروند هواپیمای جنگی نیروهای اوکراینی قرار گرفت».

در این بیانیه آمده است: «پس از آن، این هواپیمای مسافربری در هوا دو تکه شد ودر خاک جمهوری مردمی دونتسک سقوط کرد».

مخالفان در شرق اوکراین می‌گویند جعبه سیاه هواپیمای مسافربری ساقط شده را یافته‌اند.

در عین حال رئیس دستگاه امنیت دولتی اوکراین روز پنجشنبه دو افسر اطلاعاتی ارتش روسیه را به دست داشتن در سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزی متهم کرد و گفت آنها باید به علت ارتکاب چنین «جنایتی» مجازات شوند.

دستگاه اطلاعات اوکراین اعلام کرد گفتگویی تلفنی را شنود کرده است که در آن رهبران مخالفان در شرق اوکراین می‌گویند یک هواپیمای بزرگ غیرنظامی را سرنگون کرده‌اند. در این مکالمه تلفنی که روی شبکه اینترنت قرار داده شده است دو نفر از فرماندهانی که در این حادثه دست دارند به زبان روسی می‌گویند جدایی طلبان هواپیمایی را سرنگون کرده‌اند که غیرنظامیان سوار بر آن بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، کیف را «مسئول حادثه هولناک » هدف قرار گرفتن هواپیمای مالزیایی در آسمان اوکراین دانست. پوتین خاطر نشان کرد از مقامات نظامی روسیه خواسته است «کمک لازم را برای شفاف سازی درباره این اقدام جنایت کارانه انجام دهند.»

نجیب رزاق نخست وزیر مالزی خواهان تعیین علت دقیق سقوط هواپیمای این کشور در اوکراین شد و گفت ما بر روی نکته تاکید داریم که عوامل بروز این حادثه به عدالت سپرده شوند. مقامات آمریکایی اعلام کردند هواپیمای مسافربری مالزی روز پنجشنبه بر اثر اصابت موشک سطح به هوا در اوکراین سرنگون شد اما مشخص نیست این موشک را چه کسی شلیک کرده است.

یک مقام آمریکایی گفت در حال بررسی اطلاعات برای مشخص کردن این موضوع هستند که این موشک را جدایی طلبان طرفدار مسکو در اوکراین یا نظامیان روس در آن سوی مرز یا نیروهای دولتی اوکراین شلیک کردند.

آمریکا همچنین روز جمعه آتش بس فوری را در اوکراین خواستار شد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد:« مهم است در سریع ترین زمان ممکن تحقیقات بین المللی کامل، معتبر و آزادانه در این زمینه انجام شود.»سی ان ان اعلام کرد موشک استفاده شده برای سرنگون کردن هواپیما بر فراز اوکراین بسیار پیشرفته بوده است.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، این هواپیما در ارتفاع سی و سه هزار پایی با سرعت بیش از پانصد مایل در ساعت پرواز می کرد که هدف اصابت یک موشک زمین به هوا قرار گرفت.

وزیر امورخارجه اوکراین، مخالفان در شرق اوکراین را در این قضیه مقصر دانسته و گفته است آنها از موشک ساخت روسیه برای سرنگون کردن هواپیمای 777 استفاده کردند. تاکنون، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است. سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، سخن گفتن از مداخله روسیه در این ماجرا، حماقت است.کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در خصوص گزارش ها در باره هواپیمای مسافربری سرنگون شده مالزی نزدیک مرز اوکراین - روسیه، گفتگو کردند.

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای مالزی امروز جمعه نشست فوق العاده برگزار می‌کند. این نشست قرار است ساعت 14 به وقت گرینویچ برگزار شود.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تحقیقات بین المللی کامل و شفاف را درباره هواپیمای مسافربری سرنگون شده مالزی خواستار شد.در پی سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی ، ارزش شاخص سهام همه بازارهای اوراق بهادار اروپا و آمریکا کاهش یافت. وزارت امور زیربنایی اوکراین اعلام کردحریم هوایی بر فراز مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین کاملا بسته است. شماری از کشورها پروازهای خود را بر فراز اوکراین متوقف کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تاثر و تاسف شدید جمهوری اسلامی ایران از وقوع سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ مسافربری خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین ، این سانحه دلخراش را به دولت و مردم مالزی و بازماندگان قربانیان این حادثه تلخ تسلیت گفت.لاشه هواپیما در شهر تورز درشرق اوکراین پیدا شده و کار جمع آوری بقایای این هواپیما و اشیای باقیمانده از مسافران شروع شده است.

رسانه‌های بین‌المللی روز جمعه از کشف دست کم 100 جسد در محل سقوط بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در اسنیژنه، در منطقه دونتسک (شرق اوکراین) خبر دادند.

این هواپیما در مسیر امستردام به کوالالامپور در حال پرواز وحامل دویست و نود و پنج نفر سرنشین بود که دویست و هشتاد نفر آنها مسافر و پانزده نفر خدمه بودند.

کد خبر 266187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha