گروه ادب و هنر: مراسم پایانی ششمین جشنواره تئاتر بانوان همزمان با استعفای معاونت هنری سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران یعنی برگزارکننده اصلی جشنواره برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان جشنواره ششم جوایز خود را در حضور شهردار تهران، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، قائم مقام سازمان فرهنگی- هنری و برخی دیگر از مسئولان برگزاری جشنواره دریافت کردند، اما محمدمهدی عسگرپور تا پایان مراسم در ردیف اول نشست و در اهدای جوایز شرکت نکرد.

عسگرپور پس از مراسم گفت: فیلمسازی دلیل مناسبی برای استعفای من نیست، چرا که من سال گذشته هم فیلم ساخته‌ام اما استعفا نداده‌ام.

او از خبرنگاران خواست تا 24 ساعت صبر کنند تا دلایل استعفایش را توضیح دهد. این 24 ساعت، یکشنبه‌شب 24 تیر به پایان می‌رسد و باید منتظر باشیم تا محمدمهدی عسگرپور روز دوشنبه دلایل خود را شرح دهد.

دلایلی که شاید لابه‌لای مراسم شامگاه شنبه نیز می‌شد ردپایش را یافت: هیچ یک از مدیران حاضر در مراسم ازجمله مجید سرسنگی، قائم مقام جدید سازمان تا پایان مراسم نماندند، اما عسگرپور همراه با مدیر مرکز هنرهای نمایشی خود، علی‌اکبر قاضی‌نظام، تا پایان مراسم نشست و برای برگزیدگان ششمین جشنواره تئاتر بانوان کف زد.

قالیباف از نبودش در مراسم افتتاحیه عذر خواست و گفت: «ما در شهر بیشتر از مسائل عمرانی و شهرسازی نیازمند روح معنوی و توجه به مسائل هویتی و فرهنگی جامعه هستیم. تلاش می‌کنم در رفع موانع و توسعه هنر تئاتر و دیگر هنرها نقشی درست ایفا و از هنر حمایت کنم.»

شهردار تهران ادامه داد: «فرصت نمی‌کنم زیاد به دیدن تئاتر بیایم. ولی در چند موردی که شاهد این هنر بودم دیدم تئاتر روح و ارتباط نزدیکی با مخاطبان خود دارد و به همین دلیل به نظر من از سینما ماندگارتر است. من فکر می‌کنم تئاتر سرآمد همه هنرهاست و در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاهی تاریخی دارد.»

برگزیدگان

بخش صحنه‌ای: در این بخش، امیر قربانی، فرانک ترابی و فرزانه ارسطو به ترتیب رتبه اول تا سوم کارگردانی را از آن خود کردند.

 اما در بخش بازیگری زن، هیئت داوران سیما سمیعی را به عنوان رتبه سوم، نادیا فرجی را رتبه دوم و آیه کیانپور را به عنوان رتبه اول معرفی کرد.

در بخش بازیگری مرد رتبه سوم به کامران تفتی، رتبه دوم به لطف‌الله سیفی و رتبه اول به سروش طاهری رسید.

بخش خیابانی: در بین نمایش‌های خیابانی، فرهاد دانشور و فرامرز قلیچ‌خانی از نمایش «تیتر اول» رتبه سوم و وحید میریونسی از نمایش «مردی که زیاد می‌دانست» رتبه دوم را کسب کردند.

هیئت داوران در این بخش کسی را شایسته دریافت جایزه نخست ندانست.

در بخش بازیگری زن نمایش‌های خیابانی، مژگان نوروزی از نمایش «برف چال» رتبه سوم و معصومه رحمانی از نمایش «چمدان» رتبه دوم را از آن خود کردند و هیئت داوران در این بخش نیز کسی را برای رتبه اول انتخاب نکرد.

هیئت داوران نمایش‌های خیابانی در بخش کارگردانی نیز کسی را برای کسب رتبه اول انتخاب نکرد و سیما وصلی‌راد از نمایش "چمدان" رتبه سوم و آزاده گنجه از نمایش "همیشه از کنار تو" رتبه دوم کارگردانی را دریافت کردند. نمایش "همیشه از کنار تو" هم نمایش برگزیده بخش خیابانی شد.

بخش عروسکی: طلیعه طریقی، آرزو عالی و لیلا مدنپور به ترتیب جایزه رتبه‌های اول تا سوم بهترین کارگردانی نمایش‌های عروسکی را دریافت کردند.

در بخش نمایشنامه‌نویسی عروسکی، جایزه سوم به عباس تقی‌آبادی به خاطر «اسب چوبی» و جایزه دوم به طلیعه طریقی به خاطر «سودا دخت» اهدا شد.

اما مهم‌ترین قسمت جوایز خلف وعده جشنواره درباره اجرای عمومی سه نمایش برگزیده در بخش صحنه‌ای بود.

اعظم بروجردی که در تمام مدت برگزاری جشنواره بر منطبق نبودن کارها بر اهداف برگزاری تاکید می‌کرد در این باره گفت:«هدف ما از برگزاری جشنواره‌تئاتر بانوان به معرض گذاشتن توانمندیهای زنان است، پس قاعدتا نمی‌توان کارهایی را انتخاب کرد که به اهداف ما ارتباطی ندارد، در حالی که در مراسم اختتامیه جشنواره ششم حتی در بخش نمایشنامه نویسی هم گزینه‌ برتری وجود نداشت و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم تا در بخش صحنه‌ای اجرای عمومی نداشته باشیم.»

بروجردی یک بار دیگر با استناد به آمار و ارقام در گزارش پایانی خود ادامه می‌دهد: «از 1200 متن رسیده به دبیرخانه فقط 11 درصد به ارزش‌های بانوان اختصاص داشت و نیمی از این متون هم بدون پژوهش و تحقیق در مورد مسائل زنان به موضوعاتی ساده پرداخته بودند.»

و تاکید می‌کند: «درست است که اکثر نمایش‌های جشنواره تئاتر بانوان آمار اتفاق‌ها و وضعیت زنان در جامعه امروز است. ولی نباید فقط پلشتی‌ها دیده شود. با این نظریه که هنرمندان بینندگان امین زندگی هستند، باید راویان امین زندگی هم باشند. سر و کار ما در روایت زندگی با زن است که علاوه بر داشتن لقب اشرف مخلوقات، مخلوقی است که خداوند نام یک سوره را در کتاب آسمانی خود به نام وی نهاده است.»

جالب آن که این موارد پیش از این نیز توسط دبیر جشنواره گفته شده بود، اما قرار اجرای عمومی 3 کار برتر برقرار مانده بود. با این وصف، در بخش‌های خیابانی و عروسکی، اجرای عمومی آثار به مرور انجام خواهد شد.

کد خبر 26612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز