چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

عیسی محمدی: شب‌های زیادی را خوابیده‌ایم و اتفاقی نیفتاده است؛ چه می‌شود اگر چند شبی هم بیدار باشیم و به دعا و نیایش بگذرد؟

شب‌هاي قدر، شب‌هاي تقدير است؛ پس چرا در شب‌هاي تقديرمان، دست به طلبي آتشين نزنيم و تقدير نيك را از آفريدگار نخواهيم؟ در اين شب‌ها، هر چقدر در طلب تقدير خوب يكساله پافشاري كنيم، باز‌هم كم است. بي‌شك هر كسي براي اين شب‌ها برنامه‌اي دارد و جايي كه براي رفتن به آن برنامه‌ريزي كرده. حالا در كنار اين برنامه‌ريزي‌هايتان ما هم برايتان يك راهنماي جمع و جور ازچند مراسم شب قدر ويژه در پايتخت آماده كرد‌ه‌ايم؛ راهنمايي كه اميدواريم تا آخرين لحظات تغييري نكند و شما بتوانيد از آن به اندازه كافي استفاده كنيد. فقط يادآوري يك نكته را لازم مي‌دانيم. از آنجا كه كار از محكم‌كاري عيب نمي‌كند و كار نيكو كردن از پر كردن است، قبل از عزيمت به قصد استفاده از اين مراسم‌، بهتر است تلفن اين اماكن را از ۱۱۸ بگيريد و از آخرين تغييرات، خبردار شويد. هميشه اين امكان وجود دارد كه تغييراتي در ساعت مراسم يا سخنرانان به‌ وجود‌ آيد.

مسجد جامع خرمشهر
نشاني: بزرگراه حقاني، باغ‌موزه دفاع‌مقدس
آغاز مراسم: 22:30

سخنراني: حجت‌‌الاسلام صادق‌زاده (شب نوزدهم)، امرودي (شب بيست‌ويكم) و اسكندري (شب بيست‌و‌سوم)
در شب‌هاي گذشته باغ‌موزه دفاع‌مقدس ميزبان نمايشگاه قرآن كريم بود كه تا همين شب نوزدهم هم تمديد شد. اما از شب نوزدهم به مناسبت ليالي قدر، مراسم احيا با حضور مداحان و سخنرانان در مسجد جامع خرمشهر باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود. اين مراسم شامل برنامه‌هاي تلاوت قرآن كريم، قرائت دعاي جوشن كبير، برنامه سخنراني و ويژه‌برنامه سر گرفتن قرآن كريم است و طبق برنامه‌ريزي انجام شده، برنامه تا 2:15 بامداد ادامه خواهد يافت.

مسجد ارك
نشاني: خيابان ۱۵خرداد، ميدان ارك
آغاز مراسم: 23:30

سخنراني: حجت‌الاسلام مومني (شب نوزدهم)، حجت‌الاسلام قاسميان (۲ شب ديگر)
مرثيه‌سرايي و مراسم احيا: حاج منصور ارضي
يكي از شلوغ‌ترين شب‌هاي قدر، در مسجد ارك تهران برگزار مي‌شود. دير برويد، داخل مسجد كه نه، در محوطه ميدان ارك هم جا گيرتان نمي‌آيد. همه كساني كه شب‌هاي قدر را در مسجد قديمي و خاطره‌ساز ارك تهران مي‌گذرانند، خوب مي‌دانند كه كمتر پيش مي‌آيد يك شب قدر از راه برسد و حاج منصور ارضي به اين مسجد نيايد. خيلي از تهراني‌ها و بازاريان اين شب‌ها به مسجد ارك مي‌روند تا در كنار هم و با مرثيه سرايي حاج منصور شب قدرشان را به صبح برسانند.

مسجد دانشگاه تهران
نشاني: خيابان انقلاب، دانشگاه تهران
آغاز مراسم: ۲۲

سخنراني و مراسم احيا: حجت‌الاسلام محسن قرائتي
دعاي جوشن كبير: مهدي سماواتي
گرچه حضور در مراسم شب‌هاي قدر مسجد دانشگاه براي همه مردم آزاد است اما قصه شركت‌كنندگان اين مراسم قصه دانشگاهياني است كه از بس شب‌هاي قدرشان را در اين مسجد گذرانده‌اند، دل اين را ندارند كه جاي ديگري بروند؛ بچه‌هايي كه هر كجا باشند باز قرار شب‌هاي قدرشان مسجد دانشگاه است. مراسم شامل خواندن نماز قضا، تلاوت قرآن، دعاي جوشن‌ كبير و سخنراني و سرگرفتن قرآن است. امسال هم با سخنراني حجت‌الاسلام قرائتي حتماً اين مراسم در دانشگاه حال و هواي ويژه‌اي خواهد داشت.

حسينيه و مسجد همداني‌ها
نشاني: خيابان ري، نرسيده به سه‌راه آبشار
آغاز مراسم: 23

سخنراني و مراسم احيا: شيخ حسين انصاريان
مرثيه‌سرايي: ذبيح‌الله ترابي
هر سال يكي از شلوغ‌ترين و پرجمعيت‌ترين مراسم دسته‌جمعي شب‌هاي قدر در حسينيه همداني‌ها برگزار مي‌شود. آمار چندده هزارنفري شركت‌كننده در اين مراسم هر سال تكرار مي‌شود و البته تلويزيون هم در شبكه‌هاي مختلف، برنامه اين حسينيه را پخش مي‌كند. مطمئناً يكي از دلايل شلوغي هرساله اين مراسم در حسينيه همداني‌ها، سخنراني‌هاي خاطره‌انگيز و پرشور شيخ حسين انصاريان است. مراسم شامل دعاي جوشن‌كبير، تلاوت قرآن، سخنراني و سرگرفتن قرآن خواهد بود.

مصلاي بزرگ امام‌خميني ره
نشاني: خيابان شهيدبهشتي (در جنوبي)
آغاز مراسم: 21

سخنراني و مراسم احيا: حجت‌الاسلام پناهيان
مداحي: مرتضي طاهري
مسلما مهم‌ترين ويژگي شب‌هاي قدر در مصلاي تهران، سخنراني حجت‌الاسلام پناهيان است كه جوانان زيادي را به اين مراسم مي‌كشاند. در اين برنامه، هم دعاي افتتاح خوانده مي‌شود و هم دعاي جوشن‌كبير. در سال‌هاي گذشته سخنراني هم معمولا پس از 50 فراز دعاي جوشن‌كبير انجام مي‌گرفت كه احتمالا برنامه امسال هم همين‌طور خواهد بود. يكي از خوبي‌هاي رفتن به مصلاي تهران در شب‌هاي قدر، استفاده از متروي خط يك است كه قرار شده در اين شب‌ها به شهروندان خدمات‌رساني كند.

مهديه تهران
نشاني: خيابان وليعصر
آغاز مراسم: 21:30

سخنراني و مراسم احيا: حجت‌الاسلام حسين قرني (شب نوزدهم و بيست‌وسوم)، حجت‌الاسلام مومني (شب بيست و يكم)
قرائت دعاي جوشن كبير: حسن اخباري، محمد حيدري و رضا طاهري
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مراسم احياي مهديه، خواندن دعاي جوشن كبير به شكل ويژه است. دعاهاي جوشن كبير مهديه تهران با چنان شور و حالي خوانده مي‌شود كه بعيد است كسي يك سال آن را تجربه كند و سال بعد نخواهد كه دوباره شب‌هاي قدرش را در مهديه بگذراند.

مهديه امام‌حسن مجتبي ع
نشاني:‌خيابان آزادي، تقاطع يادگار امام
آغاز مراسم: 22:30

سخنراني: آيت‌الله شيخ مهدي‌احدي
مرثيه‌سرايي و مراسم احيا: سعيد حداديان
آنهايي كه با صداي حداديان، حال و هواي معنوي‌تري پيدا مي‌كنند شب قدر گزينه‌اي به غيراز مهديه امام‌حسن مجتبي(ع) ندارند. بنابراين يكي از شلوغ‌ترين شب‌هاي قدر هر سال در اين مهديه برگزار مي‌شود. اينجا علاوه بر مردم مناطق مجاور، خيلي از تهراني‌ها از راه‌هاي دور‌تر شركت مي‌كنند. اين استقبال همگاني هم دلايل مختلفي دارد؛ هم به‌دليل مداحي حاج سعيد حداديان و هم به‌خاطر سرويس‌هاي اياب و ذهابي كه تقريباً همه‌شان يك جورهايي از ميدان آزادي مي‌گذرند.

امامزاده صالح ع
نشاني: ميدان تجريش
آغاز مراسم: 22

سخنراني و مراسم احيا: حجت‌الاسلام گلزاري، گواهي و رئيسي (به ترتيب از شب اول تا سوم)
مرثيه‌سرايي: حاج حسن ميرزايي و حاج هاشم تهراني
كم پيش مي‌آيد كه شميراني‌ها گذراندن شب‌هاي قدر در امامزاده محبوب و مهربانشان را با گذراندن اين شب‌ها در هر جاي ديگري عوض كنند. در شب‌هاي قدر، حال و هواي تجريش هم مثل همه شهر عوض مي‌شود. حياط امامزاده در اين شب فرش مي‌شود و معمولاً كساني كه مي‌خواهند شب قدرشان را در آنجا بگذرانند، از افطار به بعد به امامزاده مي‌آيند. دعاي افتتاح، دعاي جوشن‌كبير، خواندن نماز قضا و تلاوت قرآن ازجمله برنامه‌هاي اين مكان مذهبي است.

آب ديده از اين رهگذر دريغ مدار

عده‌اي هستند كه به‌خاطر مشكلاتشان مجبورند يا در خانه و يا به تنهايي اين شب‌ها را بگذرانند؛ مثل بيماران در بيمارستان‌ها، شب‌كار‌ها، بيماران خانه‌نشين، پيرزنان و پيرمرداني كه توانايي بيرون از خانه رفتن را ندارند، مادراني كه بچه‌هاي شيرخواره دارند، خانواده‌هايي كه از مساجد و هيأت‌ها فاصله دارند، رانندگاني كه در مسير هستند، افرادي كه مجبورند به كشور‌هاي ديگر سفر كنند و از اين‌رو به مكان‌هايي كه در آن‌ها بتوانند به مراسم شب‌هاي احيا بپردازند، دسترسي ندارند و افراد ديگري كه مجبورند به هر علتي امشب را در خانه بمانند. اما راه‌هاي متعددي وجود دارد تا خانه‌نشينان و افراد نامبرده نيز بتوانند از اين شب‌ها فيض ببرند و همصدا با ديگر مسلمانان به مناجات با خدايشان بپردازند.

زنده داري با صدا و تصوير

همراه شدن با برنامه‌هاي تلويزيون بهترين انتخاب براي كساني است كه به آن دسترسي دارند. صدا و سيما در بيشتر شبكه‌هاي خود مراسم كامل شب‌هاي قدر در معروف‌ترين مساجد و برنامه بعضي از امامزاده‌ها مثل حضرت عبدالعظيم حسني را به‌صورت زنده پوشش مي‌دهد و شما مي‌توانيد با نشستن روبه‌روي تلويزيون، با هر شبكه‌اي كه دوست داريد همراه شويد. حتي ساعات پخش برنامه‌ها در هر شبكه متفاوت است و شما مي‌توانيد برنامه‌اي را كه با ساعات شما همخواني دارد براي شب‌هاي قدرتان انتخاب كنيد.

به اين امواج گوش دل بسپاريد

در دسترس‌ترين و ساده‌ترين وسيله‌اي كه مي‌توانيد با آن شب‌هاي قدر خود را احيا كنيد، راديو است. برنامه‌هاي راديويي هم مثل تلويزيون مراسم‌ مهم شب‌هاي قدر را پوشش مي‌دهند؛ از سوي ديگر راديو چند ويژگي دارد كه براي افرادي كه به‌علت بيماري يا كارشان در بيمارستان يا محل كارشان مجبور هستند شب‌هاي قدر را به صبح برسانند، ازجمله رانندگان، بهترين گزينه به‌حساب مي‌آيد. يك سيستم راديويي را به‌راحتي مي‌توان هر جايي پيدا كرد. اكثر گوشي‌هاي همراه يا پليرها راديو را هم مي‌گيرند.

با يك كليك احيا به پا داريد

گاهي پيش مي‌آيد كه شما به هيچ رسانه‌اي جز اينترنت دسترسي نداريد، يا اينترنت ازجمله رسانه‌هايي است كه در دسترس داريد. به هر حال نگران نباشيد؛ چراكه اينترنت رسانه‌اي است كه اين روز‌ها به تنهايي جور تمام رسانه‌هاي ديگر را مي‌كشد. شما از طريق اينترنت، هم مي‌توانيد به شبكه‌هاي راديويي متصل شويد و هم به شبكه‌هاي تلويزيوني. اگر اينترنت‌تان از سرعت كافي برخوردار نيست، مي‌توانيد از طريق اينترنت، ادعيه مخصوص اين شب‌ها را دانلود كنيد و بخوانيد. شما حتي فايل‌هاي صوتي اين دعا‌ها را هم با كمي جست‌و‌جو در اينترنت مي‌توانيد دانلود كنيد؛ پيشنهاد ما اين است كه مداحي‌هاي اين شب را هم با كمي حوصله دانلود كنيد.

در جمع خانواده

اگر شما از افراد يا بهتر است بگوييم از خانواده‌هايي هستيد كه از شركت در جمع احيا‌كنندگان شب‌هاي قدر در مساجد و هيأت‌ها جا مانده‌ايد و يا مجبور بوده‌ايد در كنار يكي از اعضاي خانواده كه توانايي خروج از خانه را نداشته، بمانيد، توصيه ما اين است كه همين جمع كوچك خانواده را هم از دست ندهيد. پدرها و مادر‌ها با بيدار نگه داشتن فرزندان و قرارگرفتن در كنارشان مي‌توانند در كنار هم مراسم احيا را به‌پا دارند. آنها مي‌توانند دعاي جوشن‌ كبير را به نوبت بخوانند و مراسم قرآن به سرگرفتن را به همراه مراسم‌ پخش شده از تلويزيون و راديو با يكديگر به‌جا آورند. به اين ترتيب، هم خوابشان نمي‌برد و هم اينكه برگزاري مراسم احيا در جمع را تا حدودي رعايت كرده‌اند.

کد خبر 266072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha