سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

بعد از یک توقف چند ساعته غزه بار دیگر هدف حملات مرگبار رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

غزه

آتش بسي كه 2شب پيش مصر پيشنهاد داده بود به دليل لحاظ نكردن شرايط حماس، مورد اعتراض اين گروه قرار گرفت. رژيم صهيونيستي هم در واكنش به اين اعتراض از ظهر ديروز حمله به غزه را از سر گرفت. پس از شهيد شدن بيش از 190فلسطيني در حملات 8روزه به نوار غزه، ديروز رژيم صهيونيستي پس از دريافت ابتكار عمل مصر براي برقراري آتش‌بس، آن را پذيرفت تا ضمن كاستن از حجم و ميزان شليك متقابل موشك‌هاي فلسطينيان به اراضي اشغالي، وجهه تخريب شده خود را در افكار عمومي جهان ترميم كند.

به نوشته روزنامه الحيات، مقام‌هاي مصري پس از درنگي هفت‌روزه به مانند ديگر همتايان خود در اتحاديه عرب، ابتكارعملي را به دوطرف منازعه ارائه دادند كه براساس آن، تبادل آتش ميان دوطرف از ساعت 9بامداد به وقت محلي متوقف مي‌شود و طي 12ساعت اين موضوع كاملا محقق مي‌گردد. براساس اين ابتكار عمل 4ماده‌اي، رژيم صهيونيستي متعهد مي‌شود حملات خود به نوار غزه را متوقف كرده، حمله‌اي زميني به اين باريكه فلسطيني نكند و شهروندان فلسطيني را هدف نگيرد. در مقابل، گروه‌هاي مبارز فلسطيني متعهد به برقراري آتش‌بس و خودداري از هرگونه اقدام خصمانه عليه رژيم صهيونيستي مي‌شوند.

تيرگي روابط قاهره و حماس، باعث شد تا مقام‌هاي مصري با تأخير فراوان ابتكار عملي به‌منظور پايان جنگ ارائه دهند. مقام‌هاي حماس اميدوار بودند كه قطر در اين بين ميانجيگري كند اما مقام‌هاي تل‌آويو ضمن رد پيشنهاد قطر براي وساطت، تأكيد كرده بودند كه تنها با ابتكار عمل‌هاي ارائه شده از جانب مصر تعامل خواهند كرد.اما مقام‌هاي صهيونيست پس از دريافت ابتكار عمل مصر آن را پذيرفتند و در مقابل، راستگرايان منتقد دولت اين پذيرش را به مثابه اعلام شكست در اين جنگ تلقي كردند.

با ارائه اين ابتكار عمل، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي كابينه امنيتي را براي نشستي فوق‌العاده فراخواند و درحالي‌كه شليك متقابل موشك‌هاي فلسطيني به اراضي اشغالي ادامه داشت، اين ابتكار عمل را پذيرفت.مقام‌هاي تل‌آويو اميدوار بودند از طريق پذيرش سريع اين ابتكار عمل، هدفي را كه از طريق بمباران‌هاي هوايي محقق نكردند، بدين سان‌ محقق سازند و روند بي‌وقفه شليك موشك‌ها به سوي اراضي اشغالي را متوقف سازند.

طي 8روز بمباران هوايي نوار غزه كه در آن بيش از 190فلسطيني شهيد شدند، شليك متقابل موشك‌هاي فلسطينيان متوقف نشد و عملا هدف تعريف شده اين بمباران‌ها عملي نگرديد. فلسطينيان پس از آغاز كشتار در غزه طي مدت 8روز جنگ، بيش از 800موشك به سوي اراضي اشغالي شليك كردند.مقام‌هاي تل‌آويو همچنين اميدوار بودند از رهگذر استقبال از اين ابتكار عمل، ‌به افكار عمومي چنين القا كنند كه خود به‌دنبال برقراري آتش‌بس هستند اما اين نمايش، چند ساعت بيشتر دوام نياورد.

در مقابل، راستگرايان موافقت نتانياهو را به باد انتقاد گرفته، آن را تسليم‌شدن و سيلي به روي ساكنان اراضي اشغالي توصيف كردند. اياليت شاكيد عضو كنست از حزب بيت يهودي تصريح كرد كه هرگونه برقراري آتش بس كه تونل‌ها و موشك‌هاي فلسطينيان را از كار نيندازد، تسليم شدن در برابر آنان است. يك مقام مسئول ديگر در اراضي اشغالي اما اين اقدام را دستاوردي براي تل‌آويو تلقي كرد و گفت كه توان سياسي و نظامي حماس به ضعف گراييد.

اوري‌ارئيل هم برقراري آتش‌بس را لكه ننگي دانست و افزود: موضوع بازدارندگي محقق نشده است. نيسان سلوميانسكي نيز گفت: ‌دولت اسرائيل بايد از ساكنان يهودي به‌علت نداشتن شجاعت عذرخواهي كند زيرا يك يا 2 سال آينده دوباره همين سناريو تكرار خواهد شد. معاون وزير جنگ رژيم صهيونيستي هم با انتقاد از پذيرش اين ابتكارعمل، از نتانياهو خواست استعفا كند.
در گرماگرم اين انتقادات در اراضي اشغالي، حماس اما تا بدين لحظه درباره موافقت با اين ابتكار عمل تصميم نهايي را اتخاذ نكرده است.

حماس معتقد است كه هدف گرفتن اغلب شهرها در اراضي اشغالي و ورود شهرهاي جديد به دايره اهداف موشك‌هاي مقاومت فلسطين و نيز متزلزل شدن امنيت اين مناطق، دشواري‌هاي بمباران‌ها را تسهيل مي‌كند. عامل ديگري كه باعث شده است تا حماس تا بدين لحظه دراين باره تصميم‌گيري نكند، ارائه اين ابتكار عمل از سوي مصر است كه تعامل سازنده‌اي با آنان در شرايط كنوني ندارد. برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند كه ابتكار عمل مصر خطاب به رياست تشكيلات خودگردان فلسطين و تمام گروه‌هاي مقاومت بدون ذكر نام حماس بوده است.

برهمين اساس، سامي ابو زهري از اعضاي كادر رهبري حماس اعلام كرده است مادامي كه حماس شريكي در اين رايزني‌ها تلقي نشود، طبيعي است كه در تعهد به اجراي اين ابتكار عمل هم شريك نخواهد بود. اين درحالي است كه موسي ابو مرزوق ديگر عضو حماس گفت كه رهبران اين جنبش در حال رايزني دراين باره هستند.

در اين بين، برخي رسانه‌ها مي‌گويند عامل ديگر در خودداري حماس از پذيرش اين ابتكارعمل، محقق نشدن پيش‌شرط‌هايش بوده است. حماس پيش‌شرط‌هاي خود را بازگشايي گذرگاه مرزي رفح با مصر، آزادي اسرا و تعهد اسرائيل به‌خودداري از حمله مجدد به نوار غزه اعلام كرده است. با وجود اين، گردان‌هاي عزالدين قسام شاخه مقاومت حماس 8موشك به سوي اسدود شليك كرد.
در سطح واكنش‌هاي بين‌المللي هم، جان كري وزير خارجه آمريكا حملات تلافي‌جويانه فلسطيني‌ها به سرزمين‌هاي اشغالي را بي‌شرمانه خواند و اعلام كرد كه با طرف‌هاي مسئول درباره برقراري آتش‌بس وارد مذاكره خواهد شد.

کد خبر 266015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha