رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران توسل به روش‌های سلبی و انتظامی در افزایش نرخ باروری در کشور را مورد انتقاد قرارداد.

 معصومه آباد در حاشيه بازديد از خبرگزاري آنا درباره طرح مجلس و افزايش نرخ باروري و پيشگيري از كاهش رشد جمعيت گفت: غيراز چين و هند كه جمعيت‌هاي ميلياردي دارند و با بحران‌هاي بسياري مواجه هستند هيچ جامعه‌اي به‌دنبال تحديد مواليد نيست بنابراين اجراي طرح‌هاي تشويقي و حمايتي از زوج‌ها براي ترغيب هرچه بيشترشان به افزايش جمعيت بسيار مهم است درحالي‌كه به‌نظر مي‌رسد اين موضوع در نگاه مجلسي‌ها مغفول مانده و منجر به اخذ تصميماتي دور از منطق توسط آنها شده است. وي با اشاره به اينكه در ادبيات ما زن نمادي از زايش است، گفت: اما بايد توجه داشت كه تصميم به فرزندآوري يك عملكرد دوطرفه است و يك زن به تنهايي نمي‌تواند براي باروري تصميم‌گيري كند بنابراين نگاه يكطرفه به اين موضوع كاملا غلط است. معصومه آباد در توضيح ويژگي‌هاي جمعيتي جامعه جوان و سالمند گفت: اين نگراني در كشور ما به‌وجود آمده كه با پير‌شدن جمعيت، جامعه پويايي و شادابي خود را از دست بدهد.

وي ادامه داد: بعد از اينكه پيام رهبر معظم انقلاب بر تغيير سياست‌ها و رويكرد توسعه جمعيت از كاهش مواليد به افزايش جمعيت مطرح شد، سياستگذاران بر آن شدند تا جهت‌گيري خود را تغيير داده و به سمت توسعه جمعيت پيش بروند اما به اين موضوع توجه نشد كه آهنگ توسعه جمعيت بايد ملايم و دلنشين باشد و مقبوليت اجتماعي براي مردم جامعه داشته باشد نه اينكه تقابل اجتماعي ايجاد كند.

رئيس كميته ايمني و مديريت بحران بر لزوم استفاده از نظر كارشناسان و فرهيختگان در اين‌باره تأكيد كرد و افزود: اگر تصميماتي كه براي توسعه جمعيت گرفته مي‌شود عقلاني نباشد، اثرات سوء آن آرام آرام در بدنه جمعيت رسوخ كرده و شكل ديگري به‌خود مي‌گيرد.

به همين دليل وي خواستار الگو‌برداري از روش‌هاي افزايش جمعيت در كشورهاي ديگر شد و تأكيد كرد: بهره‌گيري از روش‌هاي سلبي و بازدارنده، انتظامي و كيفري كارساز نخواهد بود و هيچ ارتباطي با پيام رهبر معظم انقلاب در راستاي توسعه جمعيت ندارد.

به گفته آباد مسئولان گويي متوجه نيستند توسل به روش‌هاي سلبي اهانتي به جامعه پزشكي ماست و اصلا نيازي نيست سياست‌هاي لطيف فرزندآوري با برخوردهاي كيفري و سلبي همراه شود.

وي افزود: تصور من اين است كه نمايندگان موافق برخورد قهرآميز با مسئله فرزندآوري شناخت خوبي از مردم ما ندارند و يادشان نيست كه همين مردم بودند كه در سخت‌ترين شرايط براي كمك به آباداني و توسعه كشورشان بسيج شدند.

آباد به‌عنوان نمونه گفت: در شرايطي كه هيچ اقدام تشويقي و برنامه‌ريزي دقيقي براي افزايش جمعيت نشده بود، در پي سخنراني رهبر معظم انقلاب و ابراز نگراني ايشان از وضعيت تحولات جمعيتي در كشور نرخ رشد جمعيت از سال 90تا 93به شكل قابل توجهي افزايش يافت يعني از يك ميليون و 82هزار و 229نفر به يك ميليون و 421هزار و 689نفر در سال 91، تبديل شده و اين خود رشد 3درصدي مواليد در اين يك سال را نشان مي‌دهد. همچنين طبق اين آمار در سال 92، تعداد مواليد به يك‌ميليون و 471هزار و 834رسيده و باز هم با افزايش نرخ رشد مواليد مواجه هستيم. اين آمار خود نشان‌دهنده آن است كه اگر در ارتباط با رشد جمعيت و فرزندآوري حرفي زده نشود تأثير منفي بر جامعه دارد.

از نظر معصومه آباد، خوب است كه در اين‌باره سكوت اختيار كنيم و بگذاريم آرام آرام خانواده‌ها خود به سوي تفكري مبتني بر فرزندآوري سوق داده شوند و اجازه ندهيم تصميمات شتابزده و غيرعلمي تبعات بدي را براي جامعه ما به ارمغان بياورد.

وي از اهميت احترام گذاشتن به كرامت و حق تصميم‌گيري در حيطه زندگي خصوصي افراد سخن گفت و افزود: ما نمي‌توانيم كرامت انسان‌ها را ناديده بگيريم چراكه در كل فرزندآوري در حيطه رفتارهاي بهداشتي قرار داد و با هر رفتار بهداشتي بايد با ابزارهاي روانشناختي برخورد كرد.

اين عضو شوراي شهرتهران يكي راه‌هاي افزايش جمعيت را تشويق جوانان به ازدواج در سنين پايين دانست و گفت: هر چقدر سن ازدواج افزايش يابد ميزان مواليد نيز 10تا 20درصد كاهش خواهد يافت بنابراين يكي از روش‌هايي كه مي‌توان به وسيله آن فرزندآوري را در كشور افزايش داد، تشويق جوانان دختر و پسر، به ازدواج در سنين پايين است كه خودبه‌خود 10درصد به رشد باروري در كشور اضافه خواهد كرد ضمن اينكه اين پيشنهاد منطقي و غيرتهاجمي است بنابراين مطمئنا اثربخشي آن هم بيشتر خواهد بود.

کد خبر 265938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha