مصوبه مبهم ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین نرخ ۱۴۴۰ تومانی شیر خام زمینه افزایش بی‌رویه قیمت شیر و لبنیات و نارضایتی مردم و گلایه تولید‌کنندگان را فراهم کرده است.

شیر

با گذشت چند هفته از تصويب نرخ جديد شير خام هيچ‌يك از طرفين اعمال قيمت‌هاي جديد به اين نرخ تن در نمي‌دهند. درحالي‌كه صنايع لبني از اعمال نرخ 1250توماني خريد شير خام از ابتداي تير‌ماه از دامداران و افزايش 15درصدي قيمت شير و لبنيات خبر مي‌دهند، گلايه‌هاي دامداران از خريد شيرخام با قيمت كمتر از نرخ مصوب ستاد تنظيم بازار ادامه داشته و مصرف‌كنندگان افزايش بي‌رويه قيمت‌ها را شاهد هستند.

اين شرايط موجب شده تا اكنون صنايع لبني با استناد به تأثير افزايش قيمت شير خام به 1440تومان بر افزايش 30درصدي نرخ شير و لبنيات و كاهش مصرف اين فرآورده‌ها نرخ 1250توماني شيرخام را مبناي محاسبه قيمت محصولات خود قرار دهند اما دامداران اعلام مي‌كنند كه همچنان براي تحويل هر كيلوگرم شير خام خود به كارخانه‌هاي لبني نرخ هزارو110 توماني مصوب سال گذشته را دريافت مي‌كنند.

سعيد سلطاني، مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران با بيان اينكه دامداران از ابتداي امسال هيچ تغيير قيمتي در نرخ فروش اين محصول به كارخانه‌ها اعمال نكرده‌اند به ايسنا اعلام كرد: متوسط نرخ فروش هر كيلوگرم شير خام به كارخانه‌هاي لبني در خرداد‌ماه امسال كمتر از هزارو110 تومان بوده است؛ به‌گونه‌اي كه متوسط قيمت فروش هر كيلوگرم شير توليد شده در واحدهاي صنعتي كشور 1075تومان و متوسط قيمت فروش هر كيلوگرم شير توليد شده در واحدهاي سنتي 954تومان بوده است.

نرخ 1250توماني مبناي محاسبه

مناقشه تعيين نرخ شير و لبنيات در حالي ادامه دارد كه رضا باكري، دبير انجمن صنايع لبني از توافق با ستاد تنظيم بازار و سازمان حمايت براي اعمال نرخ 1250توماني شير خام، اجراي اين نرخ از ابتداي تير‌ماه و افزايش 15درصدي قيمت شير و لبنيات خبرداد و به خبرنگار ما گفت: مقرر شده تا از محل افزايش 15درصدي قيمت شير و لبنيات 8.5درصد به دامداران براي تأمين مابه‌التفاوت هزارو110 تا 1250توماني شير خام پرداخت و 6.5درصد نيز براي جبران افزايش هزينه تمام‌شده توليد به صنايع لبني تخصيص يابد.

کد خبر 265898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha