شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

طاهره ساعدی: دخالت پزشکان عمومی در حوزه تخصصی پوست و مو و زیبایی منجر به بروز تبعات فراگیری برای بیماران شده و این امر اعتراض متخصصان پوست و زیبایی را نیز برانگیخته است.

جراحی

اخيرا يك بيمار كه به‌خاطر جراحي پلاستيك و تزريق مكرر ژل به‌صورتش دچار عارضه‌هاي متعدد شده است به خبرنگار همشهري اظهار داشت: به‌دليل اعتماد به درج عنوان‌پوست و مو و زيبايي به يك پزشك مراجعه كردم و بعد از چندين نوبت مراجعه و تزريق بوتاكس متوجه عوارض آن شدم. وي خواستار جلوگيري از فعاليت غيرمتخصصان در اين زمينه شد.

گسترش اين دخالت‌هاي غيرتخصصي باعث شده است تا رزيدنت‌هاي پوست و موي 11دانشگاه به وزير بهداشت نامه اعتراض آميزي نوشته و در آن خواستار نظارت وزارت بهداشت و درمان بر نحوه فعاليت پزشكان عمومي در زمينه پوست و زيبايي شوند. در اين زمينه دكتر بهروز باريك‌بين، متخصص پوست و مو و قائم‌مقام پيشين مركز تحقيقات كاربرد ليزر در علوم پزشكي به همشهري اظهار داشت:

عوارض زيادي كه مردم به‌ويژه خانم‌ها دچارش مي‌شوند اغلب ناشي از قرار گرفتن تحت‌تأثير تبليغاتي است كه توسط پزشكان عمومي و متخصصان غيرمرتبط انجام مي‌شود حتي مواردي وجود داشته كه يك متخصص قلب اقدام به تاسيس كلينيك پوست و مو كرده است. به گفته وي اين باعث شده تا هرج‌و‌مرج زيادي در زمينه زيبايي رخ بدهد. نكته‌اي كه باعث گمراهي مردم شده است عدم‌رعايت قانون توسط پزشكان عمومي است. آنها موظف هستند كه عنوانشان را پزشك عمومي ذكر كنند و مي‌تواند 3 رشته‌اي كه در دوره تحصيل پزشكي عمومي تسلط بيشتري روي آنها پيدا كرده‌اند را زير آن بنويسند مانند اطفال، زنان و روماتولوژي اما اكنون بسياري از آنها درج مي‌كنند پوست، مو و زيبايي و اين برخلاف قانون است.

دكتر باريك‌بين تصريح كرد: اين امر باعث شده است كه مردم به اشتباه افتاده و براي مسائل درماني زيبايي به اين عزيزان مراجعه كنند و تا زماني كه مشكلي برايشان ايجاد نشود فكر مي‌كنند پزشكي كه به او مراجعه كرده‌اند متخصص پوست و مو است و حتي ويزيت آنها هم اغلب شبيه ويزيت متخصصان پوست و مو است. راه ديگري كه براي عوام فريبي در پيش مي‌گيرند درج عنوان عضويت در انجمن‌هاي تخصصي است اما مردم بايد بدانند كه عضويت در يك انجمن ثابت‌كننده تخصص يك پزشك نيست و هر پزشكي مي‌تواند با پرداخت مبلغي، عضو هر انجمني بشود.

مردم بايد بدانند كه چه فرقي بين متخصصان پوست و مو و پزشكان عمومي وجود دارد. اغلب پزشكان مذكور متأسفانه از بوتاكس‌هاي چيني و تكنيك‌هاي غلط استفاده مي‌كنند كه منجر به رخداد عوارض گوناگون مي‌شود يا مثلا اقدام به تزريق چربي مي‌كنند كه گاه باعث بروز مشكلات زيادي براي بيماران مي‌شود و يا اقدام به ليزر ليپوليز مي‌كنند كه به كرات با عارضه سوختگي شديد پوست با ليزر كه براي هميشه براي فرد به يادگار خواهد ماند مواجه هستيم.

يك پزشك متخصص پوست از بين زبده‌ترين پزشكان و بعد از امتحانات متعدد تخصصي به اين درجه نايل مي‌شود و مردم بايد بدانند حتي برخي متخصصان پوست كه آگاهي كامل به موضوع زيبايي دارند باز هم گاهي در درمان بيماران دچار عارضه مي‌شوند اما تفاوتي كه بين آنها و پزشك عمومي وجود دارد اين است كه متخصص از امكان رخداد عارضه و علت ايجاد آن آگاه بوده، روش درمان را مي‌داند و در اسرع وقت قادر به رفع عارضه است و لذا اغلب عوارض دائمي مربوط به پزشكان غيرمتخصص پوست است كه علت رخداد عارضه را ندانسته و بايد بيمار را به متخصصان پوست ارجاع دهند كه در اين راه متأسفانه زمان طلايي از دست رفته و عارضه ماندگار خواهد شد.

به گفته دكتر باريك‌بين اخيرا تزريق اشتباه ژل به خط خنده يك بيمار باعث بروز مشكل حاد و از بين رفتن قسمتي از بيني شده بود حتي متأسفانه شاهد هستيم كه در برخي آرايشگاه‌هاي زنانه افراد آرايشگر ژل يا بوتاكس تزريق مي‌كنند يا ليزر درماني مي‌كنند و مردم را دچار مشكلات فراوان مي‌كنند. مصرف ژل‌هاي نامرغوب و استفاده از ژل‌هايي كه مخصوص بدن است براي لب افراد باعث مشكلات زيادي شده است. همچنين به‌طور شايع مشكلات سوختگي بر اثر ليزر ناشي از انجام ليزر پوست توسط فرد غيرمتخصص را مشاهده مي‌كنيم كه اغلب مي‌تواند دائمي باشد. مثال عادي آن سوختگي پوست در فردي است كه پوست خود را در آفتاب برنزه كرده و براي ليزر موي زائد مراجعه مي‌كند كه منجر به سوختگي شديد و لك‌هاي دائمي سفيد روي پوست خواهد شد.

کد خبر 265657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha