همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با امیر کویت، نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور اندونزی، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت مردم غزه، خواستار واکنش مناسب کشورها، مجامع و نهادهای بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شد.

پس از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، حسن روحانی با صدور بیانیه جنبش عدم تعهد، ارسال نامه به سران کشورهای اسلامی، ابلاغ دستور ویژه به وزیر خارجه کشورمان و انجام گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات برخی کشورهای تأثیرگذار در منطقه، تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از ادامه حملات به غزه و جلب کمک‌های انسان‌دوستانه برای فلسطینیان آغاز کرد.

سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب درباره غزه اقدام فوری کنند

در همین راستا، روحانی شامگاه جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با امیر کویت، ضمن ابراز نگرانی شدید از تهاجم بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه، خواستار اقدامی فوری از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای منطقه بویژه سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب برای توقف حملات به غزه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح»، علت این تماس تلفنی را نگرانی شدید از تهاجم بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم غزه عنوان کرد.

روحانی گفت: ما احساس می‌کنیم زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه در این ماه مبارک رمضان در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌اند و محاصره مردم غزه در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم از امکانات پزشکی و غذایی کاملاً محروم هستند.

رئیس‌جمهور افزود: لازم است که یک اقدام فوری از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای منطقه، بویژه از سوی سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب انجام گیرد.

روحانی با مثبت برشمردن مواضع امیر کویت نسبت به مردم فلسطین، این مواضع را با توجه به ریاست امیر کویت بر اتحادیه عرب، مهم خواند و تأکید کرد: نیاز است که گام‌های فوری و جدی برداشته شود. ما نیز برای هرگونه تشریک مساعی در جهت دست یافتن به یک آتش‌بس فوری آمادگی داریم.

وی ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه مشارکت برای کمک به مردم فلسطین، بر ضرورت ایجاد راهی برای رساندن کمک‌های پزشکی و مواد غذایی به مردم غزه تأکید کرد و گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا آتش خانمان‌سوزی که در منطقه ایجاد شده است زودتر خاموش شود.

رئیس‌جمهور با تأکید مجدد بر لزوم کمک‌رسانی به افراد مجروح و نیازمند در غزه، یادآور شد که در کنار مسأله فلسطین، امروز در عراق و سوریه نیز شاهد ناامنی و کشتار هستیم.

روحانی با ابراز آمادگی کامل برای همکاری، خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه ایران برای تشریک مساعی در این زمینه با وزارت خارجه کویت در تماس خواهد بود.

«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در این گفت‌وگوی تلفنی وضعیت فعلی فلسطین را برای همگان دردناک و تأسف‌بار دانست و گفت: وزیر امور خارجه را مأمور کردم که با اتحادیه کشورهای عرب و سازمان ملل متحد ارتباط برقرار کند تا راهی برای حل و فصل این مشکل و حداقل برقراری آتش‌بس بیابند.

امیر کویت خطاب به روحانی افزود: به جنابعالی اطمینان می‌دهم که احساس ما نسبت به مسأله فلسطین همان احساسی است که همگان نسبت به آن داریم. در ارتباط با ارسال کمک‌ها به مردم غزه نیز در کویت کمک‌ها را جمع‌آوری کرده و برای ارسال آماده‌‎ایم. همچنین برادران ما هم در کشورهای شورای همکاری نیز اقدام به ارسال کمک‌ها کرده‌اند.

وی خواستار توجه بیشتر رهبران عرب نسبت به موضوع غزه شد و افزود: متأسفانه آنچه در غزه روی می‌دهد بسیار دردآور و کشتار بی‌گناهان برای ما خیلی تأسف‌بار است. امیدوارم امنیت در سراسر منطقه برقرار شود و توجه بین‌المللی به مسائل منطقه را شاهد باشیم.

رژیم صهیونیستی پاسخ جنایات خود را خواهد گرفت

همچنین، رئیس جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه شامگاه جمعه در گفت‌وگویی تلفنی، ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه را غیر قابل تحمل دانستند و با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل، لزوم فعال شدن دبیرکل سازمان ملل در این زمینه را مورد تاکید قرار دادند.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز نگرانی شدید نسبت به تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: همه باید کاری کنیم تا رژیم صهیونیستی بفهمد که جهان اسلام و کشورهای منطقه پشت سر مردم فلسطین هستند و آنها را رها نکرده اند و این رژیم سفاک باید بداند در برابر جنایاتی که انجام می دهد پاسخ لازم را خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع نوار غزه غیرقابل تحمل بوده و با همه قواعد انسانی و بین‌المللی در تضاد است و نگرانی ما به خاطر محاصره غزه و کمبود امکانات پزشکی و نیازهای اولیه مردم این منطقه بسیار تشدید شده است و در این خصوص اقدام فوری مجامع بین‌المللی و از جمله کشورهای منطقه ضروری است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور اسلامی بزرگ و تأثیرگذار منطقه، مسئولیت بسیار سنگینی را در این خصوص بر عهده دارند.

رئیس جنبش عدم تعهد افزود: ایران آمادگی دارد تا از همه ظرفیت‌های خود و ظرفیت جنبش غیرمتعهدها با همکاری ترکیه استفاده کند و همچنین ضرورت دارد کشورهای اسلامی و سازمان کشورهای اسلامی نیز در این زمینه فعال‌تر شوند.

باید به هر قیمتی شده برای کمک به مردم غزه راهی پیدا کنیم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید به هر قیمتی شده توقف حملات صهیونیست‌ها را دنبال کرده و راهی پیدا کنیم تا کشورهای منطقه بتوانند به مردم غزه کمک‌های نوع‌دوستانه بویژه در زمینه پزشکی را انجام دهند.

وی با انتقاد از سکوت شورای امنیت سازمان ملل در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه هنوز اقدامی انجام نداده است و همه باید بخواهیم که نقش فعالی را در این خصوص ایفا کند.

روحانی خاطرنشان کرد: منطقه ما از غزه تا سوریه و عراق دچار مشکل ناامنی شده و این بسیار نگران‌کننده است. جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد امنیت و ثبات و جلوگیری از کشتار مردم مسلمان منطقه آماده هرگونه همکاری و تشریک مساعی است.

رئیس‌جمهور همچنین لزوم همکاری مشترک دو کشور و رایزنی‌های مداوم وزرای خارجه ایران و ترکیه در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر ترکیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر لزوم اتفاق و اتحاد تمامی جهان اسلام با یکدیگر گفت: هیچ‌گونه شک و نگرانی که ما با تمام توان در موضوع فلسطین در ارتباط با شما هستیم، نداشته باشید و امروز زمانی است که باید کشورهای اسلامی همکاری و همیاری و یکدستی خود را نشان دهند.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: ظلم‌هایی که در فلسطین انجام می‌شود غیر قابل تحمل است و ترکیه برای توقف آن آماده هرگونه همکاری مشترک است.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه می توانند یک برنامه و همکاری مشترکی را با یکدیگر در این زمینه داشته باشند و لازم است در این زمینه از تمام توانایی و امکانات خود استفاده کنیم. از دبیرکل سازمان ملل نیز باید بخواهیم نقش فعال‌تری در این زمینه داشته باشد.

اردوغان تاکید کرد: باید فوراً وارد عمل شویم. ظلم‌هایی که در نوار غزه در حال وقوع است بسیار حاد است و باید آتش بس فوری در آنجا برقرار شود و باید کاری کنیم که رژیم صهیونیستی وادار به پذیرش آتش‌بس شود زیرا این رژیم تنها زمانی که ملزم و مجبور به آتش‌بس شود، آن را می‌پذیرد.

رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایاتش تماشاگر است

بر اساس این گزارش، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور اندونزی نیز شرایط غزه را فوق‌العاده حساس دانست و با تاکید بر ضرورت مشارکت و همکاری فعال کشورهای اسلامی و اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر توقف فاجعه در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که جهان در برابر جنایات و اقدامات غیر انسانی‌اش سکوت می‌کند و تماشاگر خواهد بود.

رؤسای جمهور ایران و اندونزی در این مکالمه تلفنی درباره وضعیت غزه به رایزنی پرداختند و با ابراز نگرانی از فاجعه بزرگی که در غزه در حال وقوع است، بر ضرورت همکاری نزدیک با یکدیگر و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای توقف خشونت و جنگ علیه مردم غزه تاکید کردند.

روحانی در این تماس تلفنی با بیان اینکه "فشارها و وحشی‌گری‌های فراوانی نسبت به زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع فلسطین در حال وقوع است"، اظهار کرد: در چنین شرایط فوق‌العاده‌ای که برای مردم مسلمان فلسطین پیش آمده همه کشورهای اسلامی باید از هرگونه توانی که دارند برای جلوگیری از تداوم فاجعه استفاده کنند.

رئیس‌جمهور تلاش دسته‌جمعی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تجاوز و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: معتقدم صدای واحد کشورهای اسلامی می‌تواند متجاوزان را متوجه کند که ادامه تجاوز به نفع آنان نخواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فلسطین همواره محور وحدت مسلمانان و هم‌زمان محور نگرانی جهان اسلام بوده است و اندونزی در طول دهه‌های گذشته از کشورهای مسلمانی بوده که از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده است.

روحانی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از ادامه وحشی‌گری رژیم صهیونیستی، گفت: امیدوارم با تلاش همه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و کشورهای اسلامی جلوی این فاجعه بزرگ گرفته شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی، اندونزی را کشوری قدرتمند و دوست عنوان کرد و بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران بر تقویت هرچه بیشتر روابط با این کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

رئیس‌جمهور اندونزی نیز در این مکالمه تلفنی با بیان اینکه "اندونزی هم درباره وضعیت غزه نگران و با دیدگاه‌ها و نظرات دکتر روحانی در خصوص غزه موافق است"، گفت: باید با همکاری یکدیگر اقداماتی انجام دهیم تا خشونت و جنگ در غزه هرچه زودتر متوقف شود و معتقدم شما به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، می‌توانید رهبری این اقدام را بر عهده گرفته و با همکاری کشورهای منطقه به خشونت و جنگ در غزه خاتمه دهید.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو تصریح کرد: اندونزی از ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد در انجام هرگونه اقدامی در این جهت و ایجاد وحدت بین مسلمانان، به طور کامل حمایت می‌کند.

 

کد خبر 265582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha