همشهر‌ی‌آنلاین: مذاکره‌کنندگان در دومین هفته از آخرین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حال تغییر اصطلاحاتی هستند که برای اندازه‌گیری غنی‌سازی ایران مورد استفاده قرار می‌دهند، این کار می‌تواند به دستیابی به یک توافق بلندمدت کمک کند.

۵+۱

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری که در آن از اصطلاح سو (SWU) معیار اندازه‌گیری قدرت و توان ماشین‌های سانتریفیوژ استفاده شده بود و سخنان رییس سازمان انرژی اتمی ایران گزارش داد: این تغییر پس از آن صورت گرفته است که روسیه اعلام کرد نمایندگان روس اتم به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران به وین خواهند رفت.

در شرایطی که قدرت‌های جهانی خواستار محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند این کشور به دنبال این است که در صورت دسترسی پیدا نکردن به سوخت خارجی بتواند سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌ای خود را تولید کند. شرکت‌هایی چون روس اتم، آروا و اوردیف علاوه بر تهیه این سوخت‌های آماده شده، خدمات غنی‌سازی را نیز می‌فروشند.

علی‌اکبر صالحی در این‌باره گفت: مقامات ایرانی نمی‌خواهند که همه غنی‌سازی را در داخل کشور انجام دهند اما دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده باید بدانند اگر یک روز این شرکت‌ها به ما سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های‌مان را ندادند ما توانایی تولید آن را داریم. ایران با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی غنی‌سازی، برای تولید سوخت کافی یک راکتور 7 هزار سانتریفوژ نیاز دارد. این کشور در حال حاضر 19 هزار سانتریفوژ نسل اول در اختیار دارد. مقامات ایرانی پیش‌تر گفته‌اند خواستار توسعه ظرفیت غنی‌سازی خود تا 50 هزار سانتریفوژ هستند اما آمریکا و هم‌پیمانانشان می‌خواهند که تعداد این ماشین‌ها را به تعداد کمی محدود کنند.

مارک هیبز، تحلیل‌گر بنیاد کارنگی می‌گوید: این که ایران ظرفیت تولید سوخت مورد نیاز راکتورهای ساخت روس اتم را داشته باشد جای سوال است. این احتمال بیش‌تر وجود دارد که ایران سرویس‌های غنی‌سازی را برای روس اتم تهیه کند که سپس سوخت راکتور را تولید خواهد کرد.

این تحلیل‌گر افزود: مقامات ایرانی در حال تکمیل قرارداد با روس اتم برای آغاز ساخت دو راکتور جدید در سال 2015 هستند. اگرچه قرارداد آن‌ها ممکن است فضایی را برای تهیه خدمات غنی‌سازی فراهم کند، اما عرضه‌کننده‌های روس تا زمانی که خطر تجارتشان صفر نباشد برای انجام قراردادهای تهیه سوخت مایل نخواهند بود.

دیپلمات‌های ایران و 1+5 تا 20 ژئویه فرصت دارند که به توافق نهایی دست پیدا کنند. فرصتی که طبق توافق اولیه ژنو که در نوامبر سال 2013 به‌دست آمد به‌زودی به پایان خواهد رسید.

هم‌چنین الی گرانمایه، یکی از اعضای بخش روابط خارجی شورای اروپا در این‌باره گفت: استفاده رهبر ایران از واژه استاندارد سو، اگرچه وی در بخش دیگری از سخنانش برخی خواسته‌ها در مذاکرات را خنده‌آور خواند، می‌تواند برای دستیابی به یک توافق بسیار مفید باشد.

وی ادامه داد: این حقیقت که وی از این اصطلاح استفاده می‌کند خوشایند است چون معیارهای اندازه‌گیری فنی و استاندارد را وارد مباحثه می‌کند. مذاکره‌کنندگان باید هوشیار باشند که با اعلام این اعداد و ارقام خود را گیر می‌اندازند.

مارک هیبز علاوه بر این بیان کرد: آرژانتین که ماه گذشته اعلام کرد یازدهمین کشور دارای غنی‌سازی اورانیوم در جهان خواهد شد، ممکن است این مدل را برای مذاکرات انتخاب کند که قبل از آغاز به کار نیروگاه غنی‌سازی خود با ظرفیت 20 هزار سو، سرویس‌های غنی‌سازی را از دیگر کشورها تهیه کند و هم‌یزمان سهم بازار سوخت را برای خود دست و پا کند.

او افزود: ایران از تغییر منابعش از غنی‌سازی اورانیوم به گسترش مالکیت معنوی و محصولاتی که می‌تواند بفروشد سود خواهد برد.

کد خبر 265434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha