چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: مدتی پیش کارشناسان محیط زیست استان تهران با مطالعاتی بر روی رفتار‌های گونه‌هایی از کلاغ‌ها و زاغ‌ها به این نتیجه رسیده بودند که ماندگاری و یا مهاجرت آنها در این استان می‌تواند یک فاکتور قابل اعتنا برای پیش بینی روند آلودگی هوا و هم‌چنین پایداری آن باشد.

مهدی تهرانی

کلاغ‌ها نسبت به پرندگان دیگری مثل بلبل، توکا و قمری اگرچه تحمل بسیار بیشتری در برابر آلودگی  هوا از خود نشان می‌دهند ؛ اما به دلیل هوش بالا هوای آلوده و خطرناک را زودتر تشخیص می‌دهند. از اینرو با مطالعه مهاجرت‌های روزانه آنها می‌توان شرایط آلودگی هوا را بهتر ارزیابی کرد.

در چند سال گذشته در تیرماه  بود که مهاجرت دسته جمعی زاغ‌ها از تهران و استقرار در اطراف منطقه قزوین، کارشناسان را بسیار نگران کرد. روندی که خوش بختانه در آستانه سال نو ؛ متوقف گردید و کلاغ‌ها به تهران برگشتند. اگرچه این خوشحالی دیری نپائید و به نظر می‌رسد  با شدت گرفتن آلودگی هوا در این چند ماهه اخیر بازهم باید منتظر آمدن زاغ‌هایی باشیم که مدتها است از شهرمان رفته‌اند.

طرح جامع مقابله با آلودگی هوای تهران نیز؛ از همان ابتدا به مشکلات اساسی برخورد کرد. چراکه بنا بر مطالعات محققان و کارشناسان محیط زیست استان تهران؛ این طرح تنها چیزی که نبود ؛ یک طرح جامع بود. چرا که بسیاری از علل آلودگی هوا را در خود نداشت و تنها به بحث معاینه فنی و و کیفیت سوخت پرداخت و عملا طرحی ناکار آمد جلوه گری کرد.

اگر یک عزم جدی برای ارائه طرح جامع با کاربری به روز؛ برای  مقابله با آلودگی هوای استان تهران از سوی مسئولین وجود نداشته باشد و ساماندهی این مقوله در اولویت کارها قرار نگیرد، باید منتظر وقوع بحران‌های زیادی در رابطه با آلودگی هوای تهران باشیم. و احتمالا کاری از دست شهروندان بر نمی‌آید جز اینکه دست به دعا بردارند برای آمدن هرچه بیشتر نزولات آسمانی که حداقل بتواند برای کوتاه مدت و چند روزی هوای پایتخت را بهبود بخشد.

اینگونه قارقار کلاغ‌ها را نیز که همیشه در زمستان ها به وفور صدایشان در پایتخت شنیده می‌شد از سر گرفته می‌شود. کلاغی که بنا بر اظهارات کارشناسان محیط زیست به دلیل هوش بالا سریعا آلودگی هوا در مرحله بحرانی را تشخیص داده و فرار را برقرار ترجیح می‌دهند.

کد خبر 265403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha