سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجتبی راعی که نگارش فیلمنامه «طاووس مست» درباره شمس و مولانا را به پایان رسانده است با مساعدت سازمان سینمایی این پروژه سینمایی را با همراهی ترکیه به تولید می‌رساند.

مولانا

به گزارش مهر، مجتبی راعی کارگردان سینما که طرح توليد مشترک فيلم بلند «طاووس مست» با کشور ترکیه را به پیشنهاد سازمان سینمایی در دستور کار دارد، گفت: فراهم کردن زمینه‌های همکاری بین سینمای ایران با سایر کشورها از جمله فعالیت‌هایی است که سازمان سینمایی در بخش بین الملل باید به انجام برساند.

این کارگردان درباره آغاز همکاری سینمایی بین ایران و کشور ترکیه عنوان کرد: زمینه‌های مشترک فرهنگی بین کشورها باعث می‌شود که تولید آثار فرهنگی نیز با سهولت بیشتری انجام گیرد.

برخی از کشورها در اموری چون زبان، آداب و رسوم و یا حتی فرهنگ قومی شباهت‌های بسیاری به هم دارند که از این شباهت ها می‌توان به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد و به اعتقاد من کشوری مانند ترکیه از زمینه های لازم فرهنگی برای این همکاری با ایران برخوردار است.

مجبتی راعی که در سفر حجت الله ایوبی به کشور تونس او را همراهی کرده است درباره تجربه خود از سفر به این کشور و نزدیکی فرهنگی ایران و تونس گفت: زمانی که به تونس سفر کردم متوجه نزدیکی زیاد فرهنگ ایران و تونس شدم ولی در صحبت با برخی از کارشناسان امور فرهنگی و اجتماعی تونس آنها می‌گفتند که برای شناخت فرهنگ تونس اول باید ایران را شناخت و هرچه بیشتر به این مشترکات فرهنگی دست یافت.

کارگردان فیلم سینمایی «تولد یک پروانه» درباره برخی مشترکات توضیح داد: زمانی که در مناسبات روزمره مردم تونس دقیق شدم به این نتیجه رسیدم که آنها 600 لغت فارسی دارند که در صحبت های روزمره خود از این لغات استفاده می‌کنند و حتی متوجه شدم که اسم بسیاری از دختران تونسی «شیرین» و «شیراز» است.

وی ادامه داد: با این اوصاف زمینه های فرهنگی مشترک بین ایران با کشورهایی چون ترکیه و تونس وجود دارد که باید از این زمینه های فرهنگی بهره‌برداری کرد و به گونه ای فعالیت کرد که این دست از همکاری ها ادامه داشته باشد.

در واقع همکاری‌های مشترک با این کشورها در حوزه سینما باید به شکلی باشد که طرف مقابل از این همکاری پشیمان نشود و از سوی دیگر مصالح سینما و مردم ایران را بر منافع و بهره برداری های شخصی ارجح بدانیم.

راعي درباره فیلمنامه «طاووس مست» بیان کرد: این فیلمنامه برداشتي مدرن از عرفان مولانا جلال الدين است و می‌تواند به عنوان نخستین گام در جهت همکاری سینمای ایران و ترکیه باشد.

مزار مولانا در قونیه در کشور ترکیه و مزار شمس هم در شهر خوی است و ارتباط این دو نیز بر کسی پوشیده نیست.

بنابراين یکی از این زمینه های فرهنگی ساخت فیلم براساس این موضوع است. از همین رو فیلمنامه «طاووس مست» هم در راستای آشنایی دو فرهنگ ایران و ترکیه نوشته شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «ترنج» در پایان گفت: فیلمنامه «طاووس مست» آماده شده و بعد از نهایی شدن مراحل و ملزومات تولید، وارد مرحله اجرا می‌شود.

به اعتقاد من از این فرصت ها باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و با سپردن کار به افراد کاربلد باید از این موقعیت‌ها به بهترین شکل استفاده کرد و فرصت سوزی نکرد.

کد خبر 265227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha