همشهری آنلاین: قاسم قلی پور تهیه‌کننده سینما و یکی از نویسندگان فیلمنامه «یو اس اس وینس ...» با موضوع حمله آمریکا به پرواز «۶۵۵» ایرباس ایرانی از آخرین مراحل تولید آن خبر داد.

قاسم قلی پور تهیه کننده سینما که چندی پیش از نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان «یو اس اس وینس...» با موضوع حمله آمریکا به هواپیمای ایرباس ایرانی به مهر خبر داده بود در سالگرد این واقعه (12 تیر) به خبرنگار مهر گفت: بنا به ضرورت ساخت فیلم درباره جنایت آمریکا در تیرماه سال 1367 من به اتفاق سعید اسدی فیلمنامه ای با موضوع حمله آمریکا به هواپیمای ایرباس کشورمان نوشته‌ایم و در حال حاضر مشغول مذاکره با مراکز مختلف تولید هستیم و بنا داریم پس از تامین منابع مالی بدون از دست دادن وقت به تولید برسیم.

این تهیه کننده با اشاره به این مطلب که بنیاد سینمایی فارابی یکی از مراکزی است که به صورت مشارکتی شرایط تولید این فیلمنامه را فراهم می کند، بیان کرد: بنیاد سینمایی فارابی از جمله مراکزی است که به درک و ضرورت ساخت فیلمنامه ای با موضوع حمله آمریکا به پرواز «655» ایرباس ایرانی رسیده و خوشبختانه این فیلمنامه در شورای عالی این بنیاد سینمایی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: طی مذاکراتی که انجام داده ایم به تولید مشارکتی تا سقف پنجاه درصد دست یافته ایم ولی هنوز به انعقاد قرارداد نرسیده ایم. یکی از اتفاق هایی که در بنیاد سینمایی فارابی در حال رخ دادن است نگاه خوب و پسندیده محمدرضا جعفری جلوه درباره تولید فیلم های سینمایی است به این معنا که این مدیر سینمایی بنا به دلایلی از جمله مشارکت در تولید، واگذاری مسئولیت های پس از تولید از جمله مشارکت در پخش و اکران، سرمایه گذاری را به صورت مشارکتی در نظر گرفته که اتفاق نیکویی است.

قلی‌پور با اشاره به نتایج به دست آمده از مذاکره با شورای عالی فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی گفت: تا کنون یک جلسه برگزار کرده ایم و شورای عالی نظراتی را بر فیلمنامه داشت که بخشی از این نظرات قابل مذاکره است اما به طور کلی، نگاه مثبت نسبت به تولید این فیلم سینمایی وجود دارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «عروس آتش» افزود: ساختار فیلم «یو اس اس وینس ...» براساس استانداردهای بین المللی نوشته شده و به هیچ عنوان از المان های سینمای تجاری برخوردار نیست. یکی دیگر از نکات مهم و مورد نظر در نگارش فیلمنامه در نظرگرفتن مخاطب عام در ایران و جهان است و از قدرت درام بالایی نیز برخوردار است. در واقع معتقدم فیلمنامه این فیلم سینمایی این قدرت را دارد که درصورت ساخته شدن مردم آمریکا را علیه دولتمردان آمریکایی برانگیزد.

وی در ادامه گفت: با توجه به شناختی که از این فیلمنامه دارم تامین اعتبار مالی برای ساخت، کار سختی است و غیر از فارابی سایر مراکز سینمایی مرتبط با موضوع مانند سپاه، ارتش، بسیج و سازمان های مربوطه باید پای کار آیند چراکه پرداختن به این فاجعه انسانی در عین حال که یک موضوع ملی است یک بحث بین المللی نیز هست.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آتش سبز» متذکر شد: ساخت این فیلم در حوزه بین الملل نه تنها سیاست های دولت آمریکا را مورد نقد و بررسی قرار می دهد بلکه سالها سکوت سازمان ها و نهادهای بین المللی را که مدعی حقوق بشر هستند زیر سئوال می برد. سازمان هایی که در طول سالهای گذشته هیچگاه این اقدام آمریکا را مورد نقد قرار ندادند. قصه فیلمنامه «یو اس اس وینس ...» تصویری و بسیار حرفه ای و علمی نوشته شده است. نمایش این فیلم در جامعه بین المللی، دنیا را به تجاوز و زیاده خواهی های آمریکا آگاه خواهد کرد.

قلی پور در پایان صحبت های خود با اشاره به این مطلب که اگر شرایطی ایجاد شود این فیلمنامه به تولید نرسد فیلمنامه را چاپ می کند، گفت: به سهم خودم نسبت به ساختار و گروه تولید این پروژه سینمایی توسط تیمی که چیده ام مطمئن هستم و تردید ندارم در صورت تکمیل بودن شرایط تولید، یک اثر ارزشمند و قابل دفاع از آب درخواهد آمد اما اگر شرایط فراهم نشود و عواملی دست به دست هم دهند تا فیلمنامه «یو اس اس وینس...» به تولید نرسد قطعا این فیلمنامه را چاپ خواهم کرد.
به گزارش مهر، پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.

فیلم «یو اس اس وینس...» را قرارست سعید اسدی کارگردانی کند.

کد خبر 264684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha