سرانجام بازخوردهای قتل هولناک یک نوجوان فلسطـــینی بــه‌دست شهرک‌نشینان صهیونیست و همچنین حملات به غزه، به درگیری‌های خیابانی منحصر نماند و به نهادهای تصمیم‌گیر در رژیم صهیونیستی هم رسید.

غزه

اين در حالي است كه حملات هوايي به غزه در 2روز گذشته 10شهيد به‌جا گذاشته است. در ادامه حملات جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه كه از 20روز گذشته تاكنون ادامه دارد، ديروز 11فلسطيني ازجمله 7مبارز از جنبش حماس به شهادت رسيدند. در اين حملات كه يكشنبه شب و بامداد دوشنبه انجام گرفت، 10 فلسطيني هم زخمي شدند. اما حملات هوايي رژيم صهيونيستي كه در ابتدا به بهانه جست‌وجو براي يافتن 3شهرك‌نشين ناپديد شده و سپس به بهانه پاسخ به شليك موشك از نوار غزه انجام مي‌گيرد، نه‌تنها مراكز حماس بلكه بسياري از منازل فلسطينيان را در مناطق مختلف از شمال تا جنوب نوار غزه هدف گرفته و ويران كرده است. بمباران هوايي و شليك توپخانه‌اي اين رژيم به نوار غزه از 3هفته پيش آغاز شد و درپي آن، مبارزان فلسطيني در پاسخ به اين حملات شليك موشك به مناطق يهودي‌نشين ازجمله سديروت، بئر السبع و شاعر هنجيف را آغاز كردند. در كرانه باختري هم كه در كنترل امنيتي حكومت خودگردان و رژيم صهيونيستي است، درگيري‌ها ميان معترضان فلسطيني و نيروهاي اين رژيم همچنان ادامه دارد و اين بار به داخل منطقه خط سبز يا اراضي48 و مناطق بدوي‌نشين در صحراي نقب در جنوب اراضي اشغالي هم سرايت كرده است. درپي اين درگيري‌ها، ‌12فلسطيني در نقب بازداشت شدند.

درگيري‌ها زماني آغازشد كه چهارشنبه گذشته 3شهرك‌نشين يهودي در ساعات اوليه بامداد نوجوان 17ساله‌اي را در راه مسجد ربوده و پس از شكنجه و خوراندن بنزين به وي، او را زنده آتش زدند.اما بازخوردهاي اين قتل فجيع به ميان فلسطينيان منحصر نماند بلكه دولت بنيامين نتانياهو را هم متزلزل كرد و ديروز در نخستين بازخوردها، ائتلاف دولت نتانياهو از هم پاشيد. اويگدور ليبرمن وزير خارجه اين رژيم كه با تشكيل ائتلافي موسوم به بيتنا ليكود با حزب ليكود نتانياهو، دولت را تشكيل داده بود، در اعتراض به آنچه واكنش سرد به اقدامات فلسطينيان خواند اين ائتلاف را منحل شده اعلام كرد. اختلافات ليبرمن و نتانياهو 2روز پيش و در جلسه كابينه امنيتي آغازشد كه طي آن، گفت‌وگوها درباره اوضاع امنيتي به جلسه تبادل اتهام تبديل شد.

در اين جلسه، ليبرمن كه مي‌كوشد موقعيت خود را در ميان راستگرايان افراطي تقويت كند، با انتقاد از موضع نتانياهو در تعامل با نوار غزه، او را به كوتاهي در واكنش به اين تحولات متهم كرد. ليبرمن نتانياهو را مردي صرفا لفاظ و ترسو خواند كه هيچگاه مرد عمل نبوده است. ليبرمن معتقد است كه در پاسخ به شليك موشك‌هاي مقاومت فلسطين، زيرساخت‌هاي حماس را بايد يكسره از بين برد. نتانياهو معتقد است كه بدون انجام عمليات زميني، بايد ضربات دردناكي به حماس وارد آورد. مشكلات مالي يكي از چالش‌هاي ارتش رژيم صهيونيستي است و طي‌ماه گذشته اين ارتش با لابي‌هاي گسترده تنها توانست يك ميليارد شيكل به بودجه خود بيفزايد و حاضر نيست اين مبلغ را براي عملياتي هزينه كند كه روزانه به همين ميزان، هزينه دارد.

کد خبر 265169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha