همشهری‌آنلاین: احداث بزرگراه شهید باکری در سال ۱۳۸۵ آغاز شد و اولین افتتاح آن تقاطع بزرگراه شهیدباکری با بزرگراه شهید همت بود و در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۲ با افتتاح دو پل غیرهمسطح در آن به پایان رسید.

بزرگراه باکری

به گزارش تین‌نیوز، بزرگراه شهید باکری یکی از معابر اصلی پایتخت است که شبکه بزرگراهی غرب تهران را تکمیل می‌کند.

این بزرگراه که به نام شهید مهدی باکری نامگذاری شده یک بزرگراه شمالی ـ جنوبی است که از غرب تهران در 30 متری حصارک شروع شده و به آزادراه تهران ـ کرج ختم می‌شود.

کل بزرگراه باکری در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران احداث و راه‌اندازی شده است. این بزرگراه از حیث سلسله مراتب شبکه‌ای بزرگراهی در درجه بزرگراه‌ های درون‌شهری قرار می‌گیرد که 6.7 کیلومتر مسافت دارد.

  • دسترسی آسان به مدخل ورودی غرب تهران

بزرگراه شهید باکری با هدف تکمیل شبکه بزرگراه شمال‌ غربی و دسترسی آسان‌تر به مدخل ورودی غرب تهران، آزاد‌راه تهران ـ کرج و تقسیم بار ترافیکی با بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله نوری، یادگار‌ امام، نیایش، همت و رسالت ایجاد شده است. در این بزرگراه کانال وسک به طول 7 کیلومتر از حوضچه‌های رسوب‌گیر تا میانرود ایجاد شده است.

وجود هشت تقاطع غیر همسطح با بزرگراه‌ها و معابر شریانی منطقه و امتداد این پروژه از شمالی‌ترین بخش منطقه به جنوب آن نقش مهمی در توزیع بار ترافیکی و متعادل سازی آن دارد.

  • پل های ارتباطی بزرگراه شهید با‌‌کری

شهردار تهران با اشاره به حلقه دسترسی ها در غرب تهران با تکمیل پل های ارتباطی بزرگراه شهید باکر‌ی به باند جنوبی آزاد راه تهران -کرج می‌گوید: مردم به خاطر دارند زمانی که مسیر تهران ـ کرج را طی می کردند تنها دسترسی ورودی تهران از تقاطع شیخ فضل‌الله و اتوبان بود که تبدیل 6 لاین به 2 لاین مشکلاتی را در پی داشت.

وی می افزاید: با برنامه ریز‌ی های چند سال اخیر تقاطع آزادگان یک دسترسی کامل را ایجاد کرد و پس از آن در مهم ترین کار انجام شده، اتوبان شهید باکر‌ی بود که از شمال به جنوب ساخته شد و ورودی به دسترسی بزرگراه تهران کرج را داشت اما در حال حاضر با طراحی‌های انجام شده در این مکان دسترسی کامل محقق شده است.

شهردار تهران همچنین معتقد است: دسترسی غرب به شرق به شمال و شمال به شرق در غرب به بهترین نحو ممکن انجام شده و به نوعی دروازه زیبایی برای شهر تهران ایجاد شده است.

قالیباف همچنین می گوید: با بهره برداری از پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید با‌‌کری که از سال گذشته انجام شده است، دسترسی های متعددی ایجاد شده و اتوبان شهید باکری که شمال به جنوب از بزرگراه حکیم و همت عبور می کند، دسترسی‌های جنوبی را فراهم کرده است، علاوه بر این حلقه دسترسی‌ها در قلب تهران تکمیل شده و دیگر در غرب تهران در دسترسی‌های بزرگراهی به جز ادامه حکیم، ورودی‌ها کامل انجام شده است.

  • بزرگراه شهید باکری با بزرگراه های مهم تقاطع دارد

مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، درباره ساخت و افتتاح بزرگراه شهیدباکری می‌گوید: پروژه بزرگراه شهید باکری در سال 85 و در زمانی که دنیامالی در معاونت فنی و عمران فعالیت داشتند آغاز شد و اولین افتتاح آن تقاطع بزرگراه شهید باکری با بزرگراه شهید همت بود که با بهره‌برداری از پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باندجنوبی آزادراه تهران - کرج پروژه شهید باکری بسته شده است.

وی می افزاید: این 2 پل طولی در حدود 2.7 کیلومتر دارد و دو پل جهتی چپ گرد است. بزرگراه شهید باکری با بزرگراه‌های مهمی از جمله بزرگراه شهیدهمت، حکیم و آزادراه تهران ـ کرج تقاطع دارد.

به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در اجرای این پل ها از روش پل‌های صندوقه‌ای در جا ریز بهره گرفته شده است. این پل‌ها در سال 92 از سوی انجمن بتن ایران به عنوان سازه برتر بتن انتخاب شدند.

با انتخاب بزرگراه شهید باکری در لحظه ورود به شهر تهران، نه تنها از حجم ترافیک در آزادراه تهران ـ کرج کاسته می شود بلکه سایر بزرگراه های شمالی ـ جنوبی همچون بزرگراه ستاری و یادگار امام(ره) نیز ترافیک متعادل‌تری خواهند داشت.

  • راه‌های ارتباط و اماکن عمومی

مهم‌ترین ورودی‌ها و خروجی‌های بزرگراه شهید‌باکری عبارتند از: آزاد‌راه تهران-کرج، لاله جنوبی، بلوار شقایق، بزرگراه آیت الله حکیم، اتوبان علامه جعفری، بزرگراه آیت الله کاشانی، جنت آباد جنوبی، بزرگراه شهید همت، جنت آباد مرکزی، آبشناسان، خیابان گلزار غربی، بلوار فردوس، جنت آباد شمالی، حصارک.

همچنین این بزرگراه دارای چندین تقاطع غیر همسطح است که عبارتند از: ایرانپارس، همت، لاله، کاشانی، فردوس، حکیم و ارم.

جنت آباد، شهر زیبا، شهران از مهم‌ترین محله هایی هستند که در حاشیه این بزرگراه قرار دارند. علاوه بر این بوستان ارم و دریاچه آن، پارک درفشی‌فر، سازمان آب و مخابرات در حاشیه این بزرگراه هستند.

از سوی دیگر، امکان دسترسی به مجموعه ورزشی آزادی از طریق این بزرگراه امکان‌پذیر است.

کد خبر 265040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha