جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

مذاکرات هسته‌ای وین در حالی وارد چهارمین روز از ماراتن ۳هفته‌ای خود شده که در ۳روز گذشته تقریبا هیچ‌یک از آن پرانتزهای اختلاف‌برانگیز متن پیش‌نویس توافقنامه نهایی برداشته نشده است.

مذاکرات

در 3روز گذشته سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان با ويليام برنز معاون وزير امور خارجه آمريكا 3بار با يكديگر نشست داشتند. اين جداي از نشست‌هاي دوجانبه و چند جانبه ايران با اعضاي گروه 1+5 است. با اين حال بالاخره روز گذشته نگارش متن توافق هسته‌اي جامع با ديدار عراقچي و اشميد، معاونين وزير خارجه ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در وين از سرگرفته شد.

متني كه هنوز پرانتزهاي زيادي در آن وجود دارد؛ پرانتزهايي كه دور موارد اختلافي گذاشته شده تا درصورت رسيدن به يك تفاهم درباره آن موضوع اختلافي، ‌پرانتز برداشته شود. سيدعباس عراقچي درخصوص پرانتزهاي باز در مقدمه متن توافق جامع به خبرنگاران گفته است: همه آن پرانتزها هنوز سر جاي خود باقي است. او مي‌گويد: متني براي نگارش آماده شده اما تقريبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهايي داريم و براي نزديك‌شدن ديدگاه‌ها هنوز خيلي كار داريم و به جلسات متعددي نياز است تا روي مفاهيم به توافق برسيم و بتوانيم آن را روي كاغذ بياوريم. گرچه دوطرف روزنه‌هايي از اميد را در مذاكرات پيش رو براي دست يافتن به توافق جامع مي‌بينند اما اختلاف نظرهاي جدي آنها را مي‌توان در اظهارنظرهايشان مشاهده كرد.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه تعداد سانتريفيوژهايي كه قرار است پس از توافق نهايي در ايران باقي بماند و فعاليت داشته باشد، مهم‌ترين موضوع مطرح در مذاكرات است. با وجود اينكه هتل كوبورگ محل انجام مذاكرات، منطقه ممنوعه ورود خبرنگاران در اين دور از مذاكرات اعلام شده است اما رسانه‌هاي غربي موج‌سازي‌ خود را براي «آلوده كردن» فضاي مذاكرات شروع كرده‌اند. رويترز به نقل از يك ديپلمات غربي كه طبق روال هميشگي نخواسته نامش فاش شود نوشته است ايران تعداد سانتريفيوژهايي را كه مي‌خواهد در آينده داشته باشد، كاهش داده اما باز هم اين تعداد براي طرف‌هاي مذاكره‌كننده هسته‌اي زياد است.

سيدعباس عراقچي سخنگوي گروه مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، بحث‌هاي مطرح شده مبني بر پذيرش محدوديت‌هاي جديد از سوي هيأت ايراني در مذاكرات وين‌6، ازجمله بحث كاهش تعداد سانتريفيوژهاي فعال را گمانه‌زني برخي رسانه‌هاي معلوم‌الحال خواند كه كاري جز برهم‌زدن فضاي مثبت مذاكرات ندارند.اما ظاهرا قرار نيست كه بهانه‌جويي و زياده‌خواهي غربي‌ها تمامي داشته باشد و يا حداقل در موضوع هسته‌اي خلاصه شود. در همين خصوص رويترز در بخشي از گزارش خود ادعا مي‌كند سانتريفيوژها تنها مانع پيشرفت مذاكرات نيستند و مسئله موشك‌هاي بالستيك ايران نيز مطرح است.

غرب ادعا مي‌كند كه طبق قطعنامه‌هاي شوراي امنيت ايران بايد اين برنامه‌ها را متوقف كند و از همين رو بايد پاي ميز مذاكرات هسته‌اي در مورد آن بحث شود. اين در حالي است كه مقامات كشورمان بارها و بارها تأكيد كرده‌اند اين مذاكرات تنها درباره موضوعات هسته‌اي است و بحث‌هاي موشكي و دفاعي ايران جايي در مذاكرات نخواهد داشت.

از سوي ديگر خانم ناوي پيلاي، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز در اظهارنظري عجيب با اشاره به دور جاري مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ١+٥ در وين گفته است: من قويا توصيه مي‌كنم كه هر مذاكره‌اي با ايران به‌طور كامل به وضعيت حقوق بشر نيز بپردازد. عباس عراقچي در واكنش به سخنان ‌پيلاي هم گفته است: مباحث حقوق بشري هيچ ارتباطي با مذاكرات هسته‌اي ندارد، اين را همه مي‌دانند و چنين كاري صورت نخواهد گرفت. آخرين دور مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 قبل از پايان فرصت تعيين شده در توافق موقت ژنو براي دستيابي به توافق جامع هسته‌اي از روز چهارشنبه با ديدارهاي دوجانبه، چندجانبه و عمومي هيأت‌هاي مذاكره‌كننده در پايتخت اتريش آغاز شده است.

پيش از آغاز مذاكرات محمد جواد ظريف در يك پيام ويدئويي خطاب به غرب گفته بود که در 3هفته آینده ما یک فرصت منحصر به فرد برای تاریخ سازی داریم، ما در سال 2005 می‌توانستیم موضوع هسته‌ای ایران را حل کنیم اما در آن زمان غرب راه را بست. وقتی گفتم که ایرانیان به فشار حساسیت دارند. او گفته كه ما هنوز زمان داریم تا به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است پایان دهیم و برای اثبات این ادعای ما کافی است بدانیم که ایران بیش از 250 سال است که به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.تحريم‌هاي بين‌المللي مردم را به زانو درنياورده است كه تسليم شوند و براي خارج‌شدن از زياده‌خواهي غرب هنوز فرصت باقي است.

کد خبر 264768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha