همشهری آنلاین: دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲۳ طرح کلان ملی مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نفت، دفاع، صنعت و معدن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، دکتر وحید احمدی در پایان يكصد و بیستمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در این جلسه پیگیری طرح‌های کلان ملی مطرح شد و از 47 طرح کلان ملی که قرار بود مورد حمایت دستگاه‌های اجرایي قرار گیرند 23 طرح مورد حمایت دستگاه‌ها قرار گرفت.

وی افزود: تعدادی از طرح‌های کلان ملی باقی مانده است که سازمان‌ها در حال بررسی هستند و امیدواریم بتوانند موافقت دستگاه‌های خود را برای حمایت 50 درصدی فراهم کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: همچنین کارگروه‌های ارزیابی طرح‌های کلان ملی گزارش خود را در این جلسه ارائه دادند و حدود 80 درصد کار کارگروه‌های ارزیابی تمام شده است.

احمدی گفت: هنوز دو کارگروه ارزیابی گزارش نهایی خود را ارائه نداده‌اند که در مجموع 80 درصد کار کارگروه ارزیابی تمام شده است و ما آمادگی داریم که گزارش خود را به شورای عالي علوم، تحقيقات و فناوري ارائه دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد: دستور دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت در مورد سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی شورای عالی عتف برای سال 93 با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود.

وی افزود: در مورد این موضوع بحث‌های زیادی شد چراکه ما تکلیف قانونی داریم که باید سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی را به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم و دستگاه‌های اجرایی و پژوهشی در قالب آن برنامه‌های خود را برای سال 93 تدوین کنند.

معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اظهار داشت: در این جلسه سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی سال 92 با یکسری اصلاحات و با نگرش اقتصاد مقاومتی برای سال 93 تنظیم شد.

وی ادامه داد: کمیسیون‌های مربوطه هم اولویت‌هایی تعیین کردند و قرار شد نظرات خود را به کمیسیون هماهنگی ارائه دهند تا کمیسیون هماهنگی آن را آماده کند و در شورای عالی عتف که دو یا سه هفته آینده برگزار می‌شود، به تصویب برسد.

دبیرکل شورای عالی عتف خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت در مورد قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی بود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده چهار قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، همه پژوهشگاه‌ها باید لیست خود را به وزارت اقتصاد اعلام کنند و پژوهشگاه‌هایی که حاکمیتی هستند تأیید شوند و مابقی برای خصوصی‌سازی به وزارت اقتصاد ارسال شوند. در این جلسه در مورد این موضوع بحث‌های زیادی شد و اکثر اعضای کمیسیون نظرشان این بود که پژوهشگاه‌ها جزو ضروریات نظام علمی کشور هستند و فضای کشور برای خصوصی‌سازی آنها آمادگی ندارد اما چون این امر تکلیف قانونی است قرار شد که لیست دستگاه‌ها و نظرات دستگاه‌های اجرایی در کمیسیون دائمی شوراي عالي عتف مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا شورای عالی عتف بتواند تصمیم‌گیری کند که چه پژوهشگاه‌هایی به بخش خصوصی واگذار شوند و یا در سطح حاکمیتی دولتی باقی بمانند.

کد خبر 264717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha