همشهری آنلاین: عضو شورای استانی صلاح الدین در عراق اعلام کرد: اوضاع امنیتی در استان کاملا تحت کنترل است.

تازه ترین خبرها از درگیرهای در عراق

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری السومریه نیوز، خالد الخزرجی با اعلام این خبر افزود: 80 درصد ساکنان شهر تکریت پس از حمله داعش به این شهر طی چند روز گذشته آواره شده اند.

خزرجی تصریح کرد: ‌اوضاع امنیتی در استان صلاح الدین تحت کنترل است و نیروهای امنیتی وارد مرکز استان و شهر تکریت شده اند.

وی گفت: نیروهای امنیتی کنترل منطقه عوجه را کاملا به دست گرفته اند.

جنگنده ها تروریستها را زمین گیرکردند

فرماندهان نظامی ارتش عراق می گویند برتری هوایی به کمک سربازان این کشور در عملیات علیه تروریستهای داعش آمده است.

به گزارش شبکه فرانس 24، ارتش عراق ضد حمله برای بازپس گرفتن شهر تکریت از تروریستهای داعش را تدارک دیده است. شهر تکریت که در فاصله 160 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد از 11 ژوئن گذشته تاکنون در کنترل تروریستها قرار دارد.

بر اساس این گزارش هزاران تن از نیروهای ارتش عراق اکنون در استان صلاح الدین که تکریت نیز جز آن است مستقر شده اند.بالگردهای نیروی هوایی ارتش عراق قبل از آغاز حمله زمینی به داعش، مواضع آنها را از هوا هدف قرار می دهند.

سرتیپ دوم علی الفریج فرمانده عملیات نظامی علیه تروریستهای داعش، در این باره می گوید به کمک تصاویر هوایی و اطلاعاتی که از مواضع این گروه تروریستی بدست آورده ایم ضربات شدیدی به آنها وارد کردیم. وی افزود نیروهای ما تاکنون دست کم 140 دستگاه از خودروهای آنها را نابود کرده اند.

سرهنگ دوم قاسم الموسوی سخنگوی ارتش و مشاور نخست وزیر در امور امنیتی عراق نیز در این باره گفت: بر اساس اطلاعات و گزارش هایی که به دست ما رسیده است بیشتر فرماندهان داعش با پوشیدن لباس زنانه فرار و به مقرهای خود عقب نشینی کرده اند.

ارتش عراق هم اکنون کنترل جاده بغداد سامرا را نیز به دست گرفته اند.براساس این گزارش دهها تن تروریستهای داعش از روز شنبه تاکنون به هلاکت رسیده اند.تروریستهای داعش حدود سه هفته پیش روند پیشروی به عمق خاک عراق را آغاز کردند و در این میان شماری از شهرهای شرقی و شمال شرقی عراق را به تصرف خود در آوردند.

داعش همه مساجد شهر تلعفر را منفجر کرده است

یک منبع امنیتی عراق در استان نینوا اعلام کرد اعضای گروه تروریستی و تکفیری داعش در ادامه حملات خرابکارانه و تروریستی خود در استان نینوا،همه مساجد و حسینیه های شهر تلعفر را منفجر کردند.

به گزارش خبرگزاری المسله از نینوا ، گروه دولت اسلامی در عراق و شام در روزهای آخر خرداد گذشته با یورش به استان نینوا بسیاری از شهرهای این استان از جمله تلعفر را تحت کنترل خود درآورد.

تشکیل دادگاه ویژه زنان در موصل

گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام(داعش) در موصل چهار دادگاه از جمله دادگاه ویژه زنان را فعال کرده است.

به گزارش پایگاه الاخبار عراق، محمد یونس، عضو مجلس اعیان استان نینوا گفت: داعش دادگاه ویژه زنان تشکیل داد، سالن های زیبایی و مراکز فروش لباس زنان را تعطیل و زمان خاصی را برای خروج زنان از خانه مشخص کرده است.

وی افزود: از دیگر تصمیمات واپسگرایانه این گروه این است که زنان فقط به همراه محارم می توانند از منازلشان خارج شوند در غیر این صورت محاکمه می شوند و حتی در معرض خطر سنگسار قرار دارند. پیش از این عناصر گروه تروریستی داعش همه اهالی موصل را وادار کردند در نماز جمعه که به امامت یکی از تروریست های افغان برگزار شد حضور یابند و تهدید کرد کسانی که در این نماز حاضر نشوند تازیانه خواهند خورد.

شناسایی گروههای وابسته به داعش در اطراف بغداد

سازمان های اطلاعاتی عراق چند گروه وابسته به داعش را در اطراف بغداد شناسایی کردند.

عبدالله بدران خبرنگار المیادین در بغداد، درباره آخرین تحولات میدانی عراق گفت: سازمان های اطلاعاتی عراق اطلاعاتی درباره تلاش داعش برای نفوذ به بغداد و حمله به ورودی های اصلی این شهر به دست آوردند. براساس اعلام این سازمان ها هسته های خفته وابسته به داعش در داخل پایتخت عراق وجود دارد.در دو روز گذشته اعضای یک گروه در منطقه العامریه در غرب بغداد بازداشت شدند که قصد داشتند در ماه رمضان حملات مسلحانه انجام دهند. روز گذشته هم دو گروه مسلح در دو منطقه الدوره و الغزالیه شناسایی و منهدم شدند که اهداف مشترکی داشتند.

هلاکت بیش از 190 تروریست در 3 عملیات

فرماندهی عملیات دجله اعلام کرد: در 3 عملیات نیروی هوایی عراق در منطقه کوهای حمرین استان دیالی 45 تروریست کشته شدند.در درگیری نیروهای امنیتی با تروریستها در استان بابل هم 43 تروریست در شمال این استان کشته شدند. دوازده تروریست هم در منطقه ابوعباس استان دیالی کشته شدند.

قاسم عطا سخنگوی فرماندهی عملیات بغداد نیز از کشته شدن 13 تروریست در منطقه ابو بالی استان انبار خبر داد.شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین در حال پاکسازی کامل است و در درگیرهای این شهر وحومه آن بیش از 70 تروریست کشته شدند و دهها خودرو آنها نابود شد.

منابع عراقی گفتند علاوه بر فرار 23 نفر از سر کردگان داعش در 48 ساعت گذشته از فلوجه ترویستها از جنوب کرکوک نیز به سمت کوهای حمرین می گریزند. عملیات پاکسازی منطقه الصقلاویه در فلوجه استان انبار نیز شدت یافته است و در درگیرهای این منطقه 8 تروریست کشته شدند.

نیروهای عراقی بخش بزرگی از تکریت را از سیطره داعش آزاد کردند

یک افسر ارتش عراق یکشنبه شب گفت نیروهای عراقی به پیشروی خود برای آزاد سازی کامل شهر تکریت از سیطره تروریست ها ادامه می دهند و اکنون به فاصله چند متری ساختمان شورای استانداری صلاح الدین و دیگر ساختمان های دولتی رسیده اند.

فرار جمعی تروریستهای داعش از مقدادیه در دیاله

منابع امنیتی در استان دیاله عراق اعلام کردند ،‌تعداد زیادی از نیروهای تروریست دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) از شهر مقدادیه در این استان به سمت صحرا فرار کردند. ‌نیروهای ارتش عراق به سمت نفربرهایی که تروریستهای داعش را به سمت صحرا فراری می دادند تیراندازی کردند. همچنین ارتش منطقه العوجه در استان صلاح الدین را غروب یکشنبه به طور کامل از تسلط تروریست ها خارج کرد. در این عملیات تروریست های داعش تلفات و خسارات سنگینی را متحمل شدند.ارتش عراق منطقه منصوریه الجبل در استان دیاله عراق را نیز از عناصر تروریستی داعش پاکسازی کرد. نیروهای امنیتی عراق در این عملیات همچنین شماری از عناصر داعش را بازداشت کردند و سلاح ها و تجهیزات نظامی انان را به تصرف خود درآوردند.

ترور 15 افسر ارتش سابق عراق در ناصریه

منابع امنیتی از کشته شدن بیش از 15 افسر ارتش سابق عراق در ناصریه در استان ذی قار طی سه روز گذشته خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری الیوم الثامن از بغداد، این منابع با اعلام این خبر افزودند: گروههای مسلح ناشناس 15 افسر ارتش سابق عراق را با رتبه های مختلف در اواخر شب ترور کردند. اوضاع امنیتی در استان ذی قار پس از این قتل های زنجیره ای به شدت نا آرام شده است.

سرنوشت مالکی پیش از جلسه سه شنبه پارلمان مشخص می شود

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: پیش بینی می شود کمیته ای که توسط ائتلاف ملی شیعی عراق (بزرگترین فراکسیون پارلمانی این کشور) تشکیل شده است پیش از برگزاری جلسه روز سه شنبه پارلمان، سرنوشت نوری المالکی نخست وزیر فعلی عراق را مشخص کند بدین ترتیب که یا وی را برای دور سوم برگزیند یا یکی از دو نامزد دیگر را به نام های عادل عبدالمهدی و احمد الچلبی برای این پست انتخاب کند.

احسان العوادی عضو پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به خبرنگار این روزنامه گفت: طرفهای ائتلاف ملی درمورد تشکیل کمیته ای برای انتخاب یک نامزد مورد واحد به توافق رسیدند.

خبرنگارالمیادین درباره امکان برگزاری جلسه روز سه شنبه پارلمان عراق گفت: اتحاد ملی و اتحاد کردستان بر شرکت در جلسه فردا تاکید دارند. فقط ائتلاف ملی به ریاست ایاد علاوی حضور در جلسه فردا را تحریم کرده است. ائتلاف متحدون به ریاست اسامه النجیفی هم از اتحاد ملی خواست نامزدان جدیدی را برای نخست وزیری پیشنهاد کند. اتحاد ملی به ریاست ابراهیم الجعفری تاکید کرد این گروه اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و باید نامزد نخست وزیری را معرفی کند. ائتلاف دولت قانون معرفی هر نامزدی به جای نوری المالکی را تکذیب کرده است. مهدی الحافظ مسن ترین نماینده مجلس عراق ریاست جلسه فردا را برعهده خواهد داشت. سلیم عبدالله الجبوری رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان قبلی عراق فردی است که در کنار اسامه النجیفی نام او برای ریاست پارلمان مطرح است.اتحاد کردستان بر مشارکت در جلسه روز سه شنبه پارلمان عراق تاکید دارد، اما این جلسه را تشریفاتی می داند. کردها هنوز درباره معرفی نامزد ریاست جمهوری عراق توافق نکرده اند.

درخواست کمک بارزانی از سازمان ملل

مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق کمک سازمان ملل متحد را برای برگزاری همه پرسی در مناطق مورد مناقشه با بغداد را خواستار شد تا ساکنان این مناطق خود سرنوشت شان را تعیین کنند و اختلافات به طور نهایی حل و فصل شود.بارزانی در بیانیه ای اعلام کرد بارزانی در گفتگو با نیکلای ملادینوف نماینده سازمان ملل متحد که روز یکشنبه در اربیل صورت گرفت این درخواست را مطرح کرد. کردها بر این باورند که مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق از لحاظ تاریخی به منطقه کردستان تعلق دارد و رژیم سابق بافت جمعیتی آن را به سود عرب ها تغییر داده است.

هشدار مسولان بصره به منطقه کردستان عراق

مسئولان بصره به منطقه کردستان عراق درباره سوء استفاده از اوضاع کرکوک هشدار دادند.

بصره روز یکشنبه اربیل را به سوء‌استفاده از اوضاع کرکوک در میان سکوت دیگر شرکا متهم کرد و حل این مشکل را بر اساس ماده 140 قانون اساسی خواستار شد.شورای استانداری بصره اعلام کرد استان های جنوبی از طرح تقسیمی که منطقه کردستان عراق برای عملی شدن آن تلاش می کند استقبال نمی کنند. این شورا از اربیل خواست برای حل اختلافات با بغداد به راه های قانونی متوسل شود.

بسیج 1000 مسیحی در موصل برای جنگ با داعش

شورای مردمی کلدانی- سریانی - آشوری در موصل، از بسیج 1000 نفر از مسیحیان برای دفاع از استان نینوا در برابر خطر داعش خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کنوز مدیا در عراق، لوئیس کارو بندر، یکی از اعضای این شورا، تصریح کرد: «مردم موصل با جنایات گروه ها و باندهای وابسته به داعش روبرو هستند، سیاست رعب و وحشت در میان مردم و تخریب کلیساها و اماکن مقدس ادامه دارد در نتیجه هزار نفر از مسیحیان موصل برای دفاع از شهر و آزادسازی آن از دست عناصر گروه تروریستی داعش بسیج شده اند.»پیش از این در خبرها آمده بود عناصر گروه تروریستی داعش امام جماعت مسجد جامع حضرت یونس را به دلیل آنکه حاضر نشد از کوچ اجباری مسیحیان در موصل حمایت کندکشتند.

آمریکا دویست فروند موشک هلفایر به عراق می دهد

به گزارش العربیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دویست فروند موشک هلفایر برای ارسال به عراق در چند هفته آینده آماده می شود. پنتاگون همچنین از ارسال ششصد فروند موشک دیگر به عراق در اواخر ماه ژوئیه آینده خبر داد. تاخیر در ارسال هواپیماهای اف 16 و بالگردهای آپاچی از آمریکا به عراق باعث نارضایتی مقامات بغداد شده است.

کد خبر 264344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha