خانواده مردی که ۵سال قبل در جریان درگیری بر سر آب در روستایی در شهر سلماس به قتل رسیده بود با این شرط که قاتل از آن شهر مهاجرت کند او را بخشیدند.

مهاجرت از زادگاه، شرط نخستین بخشش در رمضان


اواسط سال 87 نزاع سختي بين 2نفر به نام‌هاي حيدر و مرتضي در روستاي عيان شهرستان سلماس در آذربايجان‌غربي درگرفت. در اين درگيري حيدر (43ساله) به قتل رسيد و با آغاز تحقيقات از سوي پليس آگاهي معلوم شد اين درگيري مرگبار به‌دليل اختلاف بر سر لوله‌كشي آب رخ داده است.

يكي از نزديكان مقتول به پليس گفت: ما و خانواده مرتضي با يكديگر همسايه بوديم و اختلافي نداشتيم اما وقتي قرار شد روستايمان را لوله‌كشي آب كنند به‌دليل مسير عبور لوله حيدر و مرتضي با يكديگر اختلاف پيدا كردند. هر كدام معتقد بودند كه لوله آب بايد از جايي كه او مي‌خواهد عبور كند و به خانه ديگري برسد اما اين اختلاف در حدي نبود كه حادثه تلخي اتفاق بيفتد.
با اين حال يكي ديگر از همسايه‌ها هر دو نفرشان را تحريك كرد تا اينكه روز حادثه مرتضي با چاقو به جان حيدر افتاد و او را به قتل رساند.

قتل در اوج عصبانيت

به‌دنبال اين حادثه مرتضي(22ساله) دستگير شد و درحالي‌كه همه شواهد و مدارك عليه‌اش بود اتهام قتل را پذيرفت. او گفت: من نمي‌خواستم اين اتفاق بيفتد. ما با يكديگر همسايه بوديم و اين نخستين مرتبه‌اي بود كه با هم درگير شديم. در جريان درگيري من در يك لحظه كنترل خودم را از دست دادم و به‌خاطر عصبانيت با چاقويي كه در دست داشتم ضربه‌اي به حيدر زدم. حالا هم از كاري كه كرده‌ام پشيمانم.

با وجود ابراز ندامت متهم، خانواده مقتول او را نبخشيدند و اعلام كردند خواسته‌شان قصاص است. در چنين شرايطي متهم به قتل در دادگاه كيفري استان آذربايجان‌غربي پاي ميز محاكمه قرار گرفت و در نهايت با رأي 5قاضي دادگاه به قصاص نفس محكوم شد. اين رأي در ديوان‌عالي كشور نيز تأييد و سرانجام تيرماه امسال به‌عنوان زمان اجراي حكم اعلام شد.

گذشت از قصاص

با گذشت 6سال از اين درگيري خانواده مقتول همچنان خواستار مجازات قاتل بودند. اين در شرايطي بود كه خانواده قاتل اميدوار بودند بتوانند رضايت آنها را جلب كنند تا شايد مرتضي از چوبه دار نجات پيدا كند. در اين ميان مسئولان شهرستان سلماس ازجمله فرماندار، امام جمعه، مسئولان زندان، دادستان، رئيس‌كل دادگستري و چند نفر از ريش سفيدان منطقه نيز تلاش كردند تا رضايت اولياي دم را جلب كنند. بالاخره اين تلاش‌ها به ثمر نشست و مادر و 5فرزند مقتول با اعلام يك شرط حاضر شدند قاتل را ببخشند. آنها اعلام كردند اگر مرتضي از زندان آزاد شود ديگر نبايد در استان‌هاي آذربايجان شرقي و غربي زندگي كند و به اين ترتيب عامل جنايت پيش از اجراي حكم نجات يافت.

چرا بخشش؟

برادر مقتول درباره دليل بخشيدن قاتل به همشهري گفت: در اين مدت بارها از طرف خانواده قاتل سراغ ما آمدند و چندبار هم واسطه فرستادند تا رضايت دهيم. آنها حتي گفتند حاضرند ديه پرداخت كنند اما ما به چنين پولي نياز نداشتيم. مدتي گذشت تا اينكه با نزديك شدن زمان اجراي حكم همه خانواده دور يكديگر جمع شديم و تصميم گرفتيم به‌خاطر پدر و مادر پير قاتل و خواهرش و همچنين به بركت‌ماه رمضان او را ببخشيم. مرتضي، جوان سابقه‌داري نبود و قبلا خطايي از او سر نزده بود. از طرفي قتل برادرم در جريان يك حادثه اتفاق افتاد. ما حتي ديه هم نخواستيم و براي رضاي خدا و آرامش روح برادرم او را بخشيديم.او ادامه داد: ديدن قاتل بي‌شك باعث مي‌شد كه داغمان تازه شود براي همين شرط كرديم كه قاتل برادرم وقتي آزاد شد نبايد در استان‌هاي آذربايجان‌شرقي و غربي زندگي كند و بايد از زادگاهش مهاجرت كند. او هم موافقت كرد و مادرم و فرزندان برادر مرحومم كه 2دختر و 3پسر هستند صورتجلسه را امضا كردند و قاتل بخشيده شد. در همين حال اصغر حميدي دادستان عمومي و انقلاب شهرستان سلماس نيز ضمن تقدير از اين اقدام اولياي دم گفت: در اين مدت تلاش‌هاي زيادي از سوي بزرگان منطقه انجام شد تا اين پرونده ختم به‌خير شود. خوشبختانه اين تلاش‌ها به نتيجه رسيد و شاهد اين بوديم كه جوان خطا كار بخشيده شد.

 

کد خبر 264273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha