علی ابراهیمی: در آستانه‌ماه مبارک رمضان، تشکل‌های صنفی، مسئولان تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی از اتخاذ تدابیری برای افزایش عرضه و نظارت بر توزیع اقلام خوراکی و کالاهای اساسی خبر می‌دهند که موجب تثبیت نسبی قیمت این اقلام در سطح خرده فروشی شده است.

بازار

بررسي قيمت خرده فروشي اقلام خوراكي و كالاهاي اساسي در آستانه‌ماه مبارك رمضان حاكي از تثبيت و حتي كاهش نسبي نرخ برخي اقلام است. در بازار مواد پروتئيني تأكيد مسئولان بر وجود ذخيره 130هزار تني گوشت مرغ و روند مناسب توليد اين محصول موجب شده تا نرخ اين اقلام در فاصله چند روز مانده به آغاز‌ماه مبارك رمضان تثبيت شود به‌نحوي كه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر نرخ هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي 26هزار و 500، ران گوسفندي 33هزار، مخلوط چرخ كرده گوسفندي و گوساله 25هزار و قيمت هر كيلو گرم گوشت گوساله بدون چربي و استخوان 30هزار تومان است.

همچنين در بازار گوشت مرغ و تخم مرغ نيز نرخ هر كيلوگرم گوشت تازه مرغ از 6هزارو 500تا 7هزار تومان و قيمت هر شانه تخم مرغ نيز 8تا 8هزار و 500تومان است كه بيانگر ثبات نسبي قيمت‌ها طي چند هفته اخير است. در بازار ميوه و مركبات نيز كاهش نسبي قيمت ميوه‌هاي سردرختي با رسيدن نرخ هر كيلوگرم گيلاس مرغوب به 6هزارو500، زردآلو5هزار و 700، آلبالو 3هزار و 500، سيب گلاب به حدود 5هزار تومان را شاهد هستيم.

قيمت انواع سبزي و صيفي نيز با توجه به افزايش عرضه، روند نزولي به‌خود گرفته و نرخ هر كيلوگرم خيار به رقمي بين هزار تا هزارو 300، گوجه فرنگي 700، هندوانه 650 و خربزه به حدود 900تومان رسيده است. همچنين قيمت كالاهاي اساسي مانند برنج، روغن، شكر و اقلام خوراكي مورد نياز‌ماه مبارك رمضان مانند خرما و انواع كنسرو و كمپوت متاثر از برپايي نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا و عرضه اين محصولات با تخفيف‌هاي ويژه تثبيت شده است.

از طرح ضيافت تا فروش فوق العاده

برپايي نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا سازوكاري است كه مسئولان براي افزايش عرضه و تثبيت قيمت اقلام كالايي مورد نياز اين‌ماه با همكاري اتحاديه‌هاي توليدي و توزيعي مدنظر قرار داده‌اند. بر پايي اين نمايشگاه‌ها از 4تير‌ماه و اجراي طرح فروش فوق‌العاده و عرضه اين اقلام در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره بار زيرنظر تشكل‌هاي صنفي و ستاد تنظيم بازار موجب شده تا آرامش نسبي بر بازار كالاهاي اساسي در آستانه‌ماه مبارك رمضان حكمفرما شود.

رئيس اتاق اصناف ايران از عرضه مستقيم روغن، برنج، گوشت، مرغ، پنير و خرما با بر پايي فروش‌هاي فوق‌العاده صنفي به مناسبت‌ماه مبارك رمضان خبرداده و اعلام كرد كه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي نيز روغن، برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، پنير و خرما به‌صورت ويژه و با قيمت مناسب عرضه خواهند كرد.

به گفته علي فاضلي، همزمان با برپايي نمايشگاه‌هاي ضيافت در 5نقطه شهر تهران، مغازه‌ها و واحدهاي صنفي سطح شهر نيز از 4تيرماه، فروش‌هاي فوق العاده را برپا كرده‌اند، ضمن اينكه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بزرگ نيز كالاهاي پرتقاضا و مورد نياز مردم را با تخفيف‌هاي ويژه عرضه مي‌كنند.

پايش بازار رمضان تا 6مردادماه

همزمان با اعلام مسئولان ستاد تنظيم بازار مبني بر ذخاير مطمئن كالايي و افزايش توليد و عرضه اقلام كالايي مورد نياز‌ماه مبارك رمضان، بازرسان تشكل‌هاي صنفي و سازمان حمايت نيز از طرح‌هاي مشترك و ويژه براي رصد و پايش بازار كالاهاي اساسي در اين‌ماه خبر مي‌دهند. معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان اجراي طرح امسال پايش‌ماه مبارك رمضان را با رويكرد پيشگيرانه قلمداد و اعلام كرد كه در طرح امسال پايش‌ماه رمضان كه از ابتداي تير‌ماه آغاز و تا 6مرداد‌ماه ادامه دارد به‌دليل افزايش تقاضاي مواد غذايي، لبني، ميوه، صيفي جات، برنج، خرما و شيريني، رصد و پايش اين اقلام هدفگذاري شده است. به گفته مجتبي فراهاني، اين طرح با به كارگيري 3500بازرس و حدود 20هزار نفر بازرس غيرمحسوس در سراسر كشور اجرا خواهد شد. همچنين در ايام‌ماه مبارك رمضان گشت‌هاي مشترك با كارشناسان سازمان غذا و دارو و سازمان تعزيرات انجام خواهد شد.

تخفيف در ميادين ميوه‌و تره‌بار

ويژه‌برنامه‌هاي سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران در آستانه حلول‌ماه مبارك رمضان در قالب طرح ضيافت اعلام شد. مديرعامل سازمان ميادين در اين‌باره گفت: سازمان ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران با تشكيل ستادي متشكل از مديران مسئول، برنامه‌هايي را براي‌ماه مبارك رمضان تدوين كرده كه اين برنامه‌ها در 5 محور اجرا خواهند شد.

سيد احمد صفوي درباره اعمال تخفيف محصولات در ايام ماه رمضان اظهار داشت: سازمان ميادين ميوه و تره‌بار به‌منظور ارائه تسهيلات بيشتر و ارتقاي سطح خدمات براي عرضه مايحتاج مورد نياز شهروندان اقدام به اعمال تخفيف 15درصدي خرما، تخفيف 10درصدي محصولات و فرآورده‌هاي لبني، عسل، رشته، ماكاروني، ورميشل و سوپ آماده، انواع شربت، آبميوه و نوشابه گازدار، تخفيف 8درصدي برنج، چاي بسته‌بندي، كمپوت و كنسرو و تخفيف حداقل 20درصدي آب‌معدني و آب آشاميدني كرده است. اين تخفيف‌ها به‌مناسبت‌ماه مبارك رمضان اعمال شده كه تا پايان تيرماه به شهروندان ارائه مي‌شود.

مديرعامل سازمان ميادين همچنين از حضور مبلغان فرهنگي در ميادين و بازارها و اجراي طرح «15شب 15ميدان» خبر داد. براساس اين طرح در 15شب ضيافت افطاري براي كارگران غرف برگزار مي‌شود.

کد خبر 263960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha