همشهری آنلاین: وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد گفت: کمک هایی جوامع بین المللی به ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر بسیار ناچیز است و انتظار داریم این کمک ها در حوزه اطلاعات و تجهیزات باشد.

عبدالرضا رحمانی فضلی

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنجشنبه 5 تير در مراسم امحای 50 تن انواع مواد مخدر در تهران افزود: انتظار ما از جوامع بین المللی کمک های حقوقی، قضایی و بین المللی است. همچنین می خواهیم تجهیزات الکترونیکی در این امر تهیه کنیم که مساله تحریم ها باعث شده نتوانیم اکسیرهای لازم را تهیه کنیم.

وی با بیان این که ایران در همجواری افغانستان قرار گرفته اظهارداشت: در سال 2012، 195 هزار هکتار و در سال 2013، 285 هزار هکتار مواد مخدر دراین کشور کشت شد و به ترتیب 3500 و 5500 تن مواد مخدر در این سال ها تولید شده است که بخش زیادی از این مواد از طریق ایران به سایر کشورها ترانزیت می‌شود که این مساله معضل بزرگی است.

رحمانی فضلی با اشاره به وجود یک ملیون و 325 هزار معتاد درکشور که با احتساب خانواده های آنان حدود 5 میلیون نفر می‌شود ادامه داد: همسرآزاری، کودک و آزاری و طلاق از آثار مواد مخدر است که اراده دولت تدبیر و امید باعث شده تا با تنظیم برنامه دقیق بتوانیم گام های بلندی برای مبارزه با مواد مخدر برداریم.

وزیر کشور به مدیریت در کنترل مرزهای شرقی کشور اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال پیشرفت زیادی در کنترل مرزها خواهیم داشت به طوری که سال گذشته بیش از 70 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزها بوده است و ما باید کاری کنیم تا از قاچاق مواد مخدر در مرزها جلوگیری شود تا این مواد در شهرها توزیع نشود.

وی این مساله را به نفع جامعه دانست و افزود: وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه در امر مقابله با مواد مخدر بسیار جدی است.

وی از افزایش 14 درصدی کشفیات مواد مخدر در سال گذشته خبر داد و اظهارداشت: 550 تن مواد مخدر سال گذشته کشف شد.

رحمانی فضلی همچنین به درمان معتادان اشاره کرد و افزود: هم اکنون 750 هزار معتاد در مراکز درمان وابسته به ستاد مبارزه با مواد مخدر مداوا می شوند که هزینه های آن را دولت تقبل کرده است.

رحمانی فضلی با بیان این که در حوزه پیشگیری از مواد مخدر باید تمام اقشار جامعه را بسیج کرد گفت: با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و دادن آگاهی های لازم و انگیزه ها می توان با این معضل بزرگ جهانی مبارزه کرد.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر را نباید تنهادر بعد اعتیاد نگاه کرد بلکه در بخش های فرهنگی و امنیتی نیز نقش دارد گفت: برای ما امنیت و سلامت بشری مدنظر است و شرارت ها، پولشویی‌ها، کمک به تروریسم از قاچاق مواد مخدر ناشی می‌شود. شبکه‌های قاچاق مواد مخدر با شبکه‌های تروریسم، شرارت ارتباط دارند و بنیان های اصلی را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: با بیش از پنج هزار و 500 تن مواد مخدر در سال، از 450 هزار میلیارد دلار جرایم سازمان یافته بیش از 50 درصد آن مربوط به مواد مخدر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که حمایت های حقوقی و قانونی برای مباررزه با مواد مخدر در کشور وجود دارد موضوع اعدام در مقوله مواد مخدر جدی است و قاچاقچی مواد مخدر که اعدام می‌شود قاچاق اسلحه داشته، تجاوز کرده و به تروریست و اشرار نیز کمک می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر موضوع اعتقادی و انسانی ما بوده و در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش از سه خانواده جانباز و 6 خانواده شهید در امر مبارزه با مواد مخدر در حوزه های سپاه، مرزبانی و بسیج نیز از سوی وزیر کشور تجلیل شد.

کد خبر 263884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha