سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: چهارم تیر می‌تواند برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شود؛ بزرگ‌ترین شب فوتبال ایران.

فوتبال

تيم ملي هيچ‌وقت به صعود از مرحله گروهي جام‌جهاني تا اين حد نزديك نبوده است. يوزپلنگان ايراني اگر چهار تير  (ساعت 20:30) بوسني را شكست بدهند و در بازي همزمان نيجريه به آرژانتين ببازد، درصورت داشتن تفاضل گل بهتر به‌عنوان تيم دوم به يك هشتم نهايي مي‌رسد. درصورتي كه تفاضل گل 2 تيم برابر باشد، گل زده بيشتر تعيين‌كننده است و درصورتي كه گل زده و خورده هم يكي باشد، فيفا تيم دوم گروه را با قرعه مشخص مي‌كند.

البته تيم ملي در جام‌هاي جهاني 1978 و 1998 هم تا روز آخر شانس صعود داشت، ولي اين بار نمايش مردان كي‌روش در 2بازي گذشته به قدري خوب بوده كه صعود كاملا در دسترس به‌نظر مي‌رسد. از طرف ديگر حريف امشب ايران يعني بوسني حذف شده است و همين رسيدن به پيروزي را آسان‌تر مي‌كند. حالا ديگر جو نااميدانه‌اي كه پيش از سفر به برزيل وجود داشت، بعد از 2 بازي درخشان تيم ملي جايش را به اميدواري و اعتماد به نفسي داده كه حالا همه به كمتر از صعود راضي نمي‌شوند.

تيم ملي بعد از تساوي با نيجريه، چيزي نمانده بود تا آرژانتين مدعي را شكست دهد و تنها مغلوب گل استثنايي مسي در ثانيه‌هاي پاياني شد. گلي كه هر قدر براي آرژانتيني‌ها نجات بخش بود، كار تيم ملي براي صعود را سخت كرد. براساس گزارشي كه روزنامه لوموند درباره شانس صعود تيم‌ها منتشر كرده، تيم ملي ايران با توجه به شرايط جدول گروه F، تنها 16درصد شانس صعود دارد. با اين حال كي‌روش و بازيكنان باتعصبش مصممند كه مثل 2 بازي قبلي با تمام وجود مبارزه كنند و با شكست دادن بوسني، منتظر پيروزي آرژانتيني‌ها براي صعود باشند.

كي روش ممكن است در اين بازي تركيب هجومي تري را به زمين بفرستد. تيم ملي در دفاع تيمي عالي بوده، ولي هنوز نتوانسته گلي بزند و سرمربي پرتغالي ايران با توجه به نياز تيمش به برد، احتمالا ريسك مي‌كند.از سوي ديگر بوسني هم دوست ندارد جام‌جهاني را بدون امتياز ترك كند و ذاتا تيمي تهاجمي است، در اين بازي هم بعيد است عقب بنشيند و اين فرصت خوبي براي تيم ملي است تا با ضدحملات سريعش كار را تمام كند.

در بازي ديگر اين گروه كه همزمان انجام مي‌شود، آرژانتين با يك تساوي هم سرگروه مي‌شود، ولي انتقادات رسانه‌هاي اين كشور به‌ويژه بعد از بازي مقابل ايران، سابه‌يا را مجبور مي‌كند كه تيمش را فقط براي برد به زمين بفرستد. آرژانتين كه روزهاي گذشته پشت درهاي بسته تمرين كرده، مي‌خواهد با پيروزي برابر نيجريه از زير فشار رسانه‌ها خلاص شود. نبوغ مسي را هم نبايد فراموش كرد. كاپيتان آرژانتين كه با گل شنبه‌اش، دل ايراني‌ها را شكست، شايد امشب براي ما پيام آور شادي باشد.

احتمال صعود

يوزپلنگان در حالي امشب بايد در برابر بوسني هرزگوين قرار گيرند كه ممكن است با پيروزي يك بر صفر و شكست يك بر صفر نيجريه در بازي همزمان برابر آرژانتين سرنوشت تيم دوم صعود‌كننده از اين گروه با پرتاب سكه مشخص شود. البته اين نخستين بار نيست كه پرتاب سكه سرنوشت يك تيم را در جام‌جهاني مشخص كند. در جام‌جهاني90 نيز در گروهF بين هلند و ايرلند سكه پرتاب شد كه ايرلند موفق شد در پرتاب سكه برنده شود و به‌عنوان تيم دوم صعود كند؛ البته هلند به‌عنوان بهترين تيم سوم توانست به دور دوم جام‌جهاني راه يابد. دليا فيشر سخنگوي فيفا درباره نحوه پرتاب سكه بين 2 تيم ايران و نيجريه گفت: پرتاب سكه در ورزشگاه ماراكانا صورت مي‌گيرد و زمان آن 90دقيقه پس از سوت پايان مسابقه خواهد بود.

داورخاطي محروم نشد

اشتباهات داوري بازي ايران و آرژانتين گويا گريبان مازيچ داور صربستاني بازي ايران و آرژانتين را گرفته است گرچه در ابتدا گفته شد كه او به‌علت اشتباهات فاحش در اين بازي از ادامه قضاوت در جام‌جهاني برزيل محروم شده است اما بعدها فيفا اعلام كرد كه مازيچ داور صربستاني بازي ايران و آرژانتين داور چهارم بازي سوئيس و هندوراس شده است.

 

جدول


در اين حالت تيم ملي فوتبال ايران بايد در هر شرايطي تفاضل گل بيشتري از نيجريه داشته باشد.


خبرنگار اعزامي همشهري به برزيل

کد خبر 263736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha