چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

دکتر عبدالحمید احمدی فوتبال با جام جهانی‌اش یک‌بار دیگر و پس از گذشت ۴ سال این‌بار در برزیل، سرزمین رویاهای افسانه‌ای فوتبال، اوج گرفته و چشم‌های میلیاردها علاقه‌مند در سراسر کره خاکی را به‌خود خیره ساخته است.

فیفا

در 2014برزيل بيش از 6ميليارد نفر علاقه‌مند و هوادار در 5قاره جهان مسابقات را دنبال مي‌كنند، ميليون‌ها تماشاگر در استاديوم‌هاي محل برگزاري مسابقات حضور دارند، گسترده‌ترين و گران‌ترين پوشش رسانه‌اي و تلويزيوني با 5 ميليارد دلار درآمد براي فيفا و 4ميليارد دلار سود خالص براي ميزبان تنها بخشي از عدد و رقم‌هاي نجومي جام جهاني برزيل 2014 به حساب مي‌آيد.

جام جهاني به‌عنوان يك پديده جهاني، تنها موضوع رقابتي است كه با فاصله بسيار زياد نسبت به ساير موضوعات، كشورها و ملت‌هاي جهان را با هر نژاد و فرهنگ و مسلك و مرامي به‌خود مشغول داشته است و به واقع با يك زيان مشترك توانسته پرجمعيت‌ترين خانواده جهان را براي خود تشكيل دهد. جالب‌تر آنكه با وجود اين گستردگي و توسعه، هنوز اشتهاي فوتبال سيري‌ناپذير است و همچنان حركت شتابان اين پديده نادر براي گستردگي و جهان‌شمولي هرچه بيشتر در حال تداوم است.

نكته حائز اهميت ديگر درباره جام جهاني فوتبال، مشغوليتي است كه اين پديده براي مردم جهان ايجاد مي‌كند. مي‌توان بدون هرگونه اغراق و بزرگنمايي ادعا كرد كه هيچ پديده يا مناسبتي مثل فوتبال و جام جهاني از اين شرايط برخوردار نيست كه مردم در سراسر جهان با اشتياق فراوان ساعت‌ها از وقت خود را صرف تماشا و گفت‌وگو و بحث درباره آن و ابراز علاقه‌مندي نسبت به بازيكنان يا تيم‌هاي مورد علاقه‌شان كنند. از ديگر سو، جام جهاني را مي‌توان فرصت يا مناسبتي دانست كه در آن تمامي كشورها با شرايط متنوع و گوناگوني كه به لحاظ ثروت، قدرت، جمعيت و مجموعه ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي كه مي‌توان براي هر كشور درنظر گرفت با شرايط برابر فرصت شركت در آن را دارند؛

فرصتي واقعي براي اينكه بتوانند داشته‌ها و توان خود را در صحنه‌اي جهاني به نمايش بگذارند و در معرض ديد جهانيان قرار دهند. شايد به همين دليل است كه وقتي سوت آغاز رقابت‌ها براي راهيابي به جام جهاني به صدا درمي‌آيد، يكباره موجي از حمايت ملي ايجاد مي‌شود تا به پشتوانه آن تيم ملي فوتبال در هر كشور بتواند با موفقيت در مراحل مقدماتي، حضور خود را در اين ميدان و آوردگاه جهاني تثبيت كند و از اين طريق غرور و افتخار ملي را نزد مردمان كشور خود ارتقا بخشد. در اين ميان اما عمده‌ترين دستاورد عمومي جام جهاني را مي توان بازي جوانمردانه و تبعيت از قانون دانست.

شك نكنيم كه جام جهاني فوتبال تنها برگزاري يك دوره مسابقه فوتبال نيست و نبايد آن را محدود به سودهاي كوتاه‌مدت ورزشي يا اقتصادي دانست. اين پديده داراي نقش‌هاي فرهنگي و اجتماعي بسيار گسترده و با ابعاد جهاني است و اثرات آن در درازمدت چه براي كشور ميزبان و چه براي كشورهاي راه‌يافته به آن قابل ارزيابي و محاسبه است. البته كه براي بهره‌مندي هر چه بيشتر، اين آمادگي نيز بايد وجود داشته باشد تا بتوان دستاوردهاي باارزش‌تري از اين عرصه جهاني به‌دست آورد.

رئيس انجمن روزنامه‌نگاران ورزشي

کد خبر 262358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha