دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

جشنواره‌ پیام پیامبر (ص) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی ـ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ـ در موزه ملی قرآن کریم آغاز شد.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی ـ مدیر موزه‌ ملی قرآن کریم ـ در این مراسم، موزه‌ ملی قرآن کریم را یکی از ثمرات دوره‌ مسؤولیت حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: در سالی که مقام معظم رهبری آن‌را به نام پیامبر اعظم (ص) نامگذاری کرده‌اند، در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی نیز به این نکته توجه شده است.

وی با اشاره به این‌که بیشتر مراسم در ایام سوگواری در جامعه تعریف شده‌اند، تصریح کرد: در ایام امید و نشاط نیز نیاز است که مراسم در جامعه باشد. در این راستا، مسؤولان چند مناسبت را درنظر گرفتند.

او توضیح داد: یکی از این مناسبت‌ها، از تولد حضرت معصومه (س) آغاز و مراسم پایانی آن در مشهد برگزار می‌شود. مناسبت دیگر، جشنی است از عید قربان تا عید غدیر خم و فعالیت سوم نیز از 27 رجب تا نیمه‌ی شعبان است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده مبدا این جشن، مبعث پیامبر (ص) پیش‌بینی شد.

مسجدجامعی درباره‌ آثار ارایه‌شده به جشنواره‌ی پیام پیامبر (ص) گفت: یک‌هزار و 200 اثر از هنرمندان به جشنواره فرستاده شد. به علاوه، آثاری از 14 کشور جمع‌آوری و نمایش داده شده‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت ویژه‌ی این مناسبت، پرداختن به مساله‌ی پیامبر (ص) به‌عنوان محور دین اسلام است که این امر از چند جنبه اهمیت دارد که وضعیت دنیا و کشورهای اسلامی یکی از این جنبه‌هاست. ازسوی دیگر، کشور ما از این نظر که کشوری با مردمان شیعه است، باید فعالیت‌هایی را درباره‌ی این چهره‌ی شاخص جهان اسلام و بشری داشته باشد.

وی یادآور شد: با مساله‌ی پیش‌آمده درباره‌ی سلمان رشدی و موضوعی که سال گذشته رخ داد، ضرورت پرداختن به این مساله در جهان امروز بیشتر احساس می‌شود.

پس از سخنان مدیر موزه‌ی ملی قرآن کریم، از فعالیت‌ها و خدمات حجت‌الاسلام محمدعلی نظام‌زاده ـ سرپرست پیشین سازمان اوقاف و امور خیریه ـ با اهدای لوح‌هایی ازسوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موزه‌ی ملی قرآن کریم و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تقدیر شد.

در ادامه‌ی مراسم، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی تاکید کرد: باید پیام پیغمبر اسلام (ص) را به زبان روز و قابل فهم به مردم دنیا ارایه کنیم؛ چراکه بیشتر مشکلات بشر امروز ناشی از بی‌توجهی به عمق مفهوم پیام پیامبر اسلام است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی عصر روز دوشنبه (30 مردادماه) در جشنواره‌ی «پیام پیامبر(ص)» در موزه‌ی ملی قرآن کریم اظهار داشت: امروز در جمهوری اسلامی زمینه‌ای فراهم شده است، تا محققان بتوانند پیام اسلام را به زبان روز و قابل فهم ارایه کنند؛ هرچند که در این زمینه باید بیشتر کار کنیم.

وی با بیان این‌که توفیقات مسلمانان نسبت به آن‌چه باید باشد، خیلی کم است، گفت: روزی خواهد آمد که پیام پیامبر (ص) به‌درستی در زندگی بشریت نورافشانی کند و همه بنا به ظرفیت و استعداد خود، از این نور بهره‌گیری کنند.

او اقامه‌ی نماز را نخستین ماموریت پیامبر اسلام (ص) برشمرد و افزود: عبادت رکن آموزشی پیامبر است که زندگی را معنادار می‌کند، اگر انسان خود را به معنای واقعی بنده‌ی خدا بداند، مشکلی نخواهد داشت و اگر امروز بشر مشکل دارد، به این دلیل است که به معنا اهمیت نمی‌دهد و فقط لفظ را به‌کار می‌برد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر در تمام وجودمان خدا را رب‌العالمین بدانیم و حقیقتا به دستوراتش عمل کنیم، مشکلی نخواهیم داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیشتر جمعیت دنیا به‌طور مستقیم از قرآن بهره می‌گیرند؛ اما هنوز در ابتدای راه هستیم، چراکه قرآن اقیانوسی است که بشر معمولی نمی‌تواند به عمق آن دست یابد و هرچه بیشتر در معانی قرآن تفکر و تدبر می‌کند، به نتایج بیشتر و تازه‌تری دست می‌یابد.

هاشمی رفسنجانی پیش از سخنانش از بخش‌هایی از موزه‌ی قرآن کریم بازدید کرد.

در مراسم افتتاح این جشنواره که نمونه‌هایی از قرآن‌های ارزشمند و آثاری هنری شامل نقاشی و خطاطی در موزه‌ی ملی قرآن کریم به نمایش درآمده بودند، کسانی چون آیت‌الله توسلی ـ مسؤول دفتر امام خمینی (ره) ـ، علیرضا سجادپور‌ ـ معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ، سهیل محمودی ـ شاعر ـ و برخی از مسؤولان پیشین سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشتند.

کد خبر 2636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز