مجموع ارزش دادوستدها در ۴ بورس فعال در بازار سرمایه ایران در فصل بهار از مرز ۵۰هزار میلیارد تومان گذشت.

بورس

به گزارش همشهري، علي صالح‌آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در جمع خبرنگاران كارنامه بازار سرمايه رادر فصل بهار ارائه كرد و افزود: در بهار امسال ارزش معاملات بورس اوراق بهادار 24هزار ميليارد تومان بود، در فرابورس نيز ارزش معاملات به 11هزار و 700ميليارد تومان رسيد دربازار قراردادهاي آتي سكه بورس كالا هم ارزش دادوستدها به رقم 5300ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات ساير كالاها در بورس كالا 10هزار ميليارد تومان بود. ارزش معاملات بورس انرژي هم در بهار امسال 280ميليارد تومان برآورد شده است.

صالح آبادي گفت: در حوزه تأمين مالي در بازار اوليه هم 900ميليارد تومان از طريق انتشار اوراق با درآمد ثابت و 3900ميليارد تومان از طريق افزايش سرمايه شركت‌ها تأمين مالي شده است كه در مجموع تأمين مالي شركت‌ها از بازار اوليه در بهار امسال 4800ميليارد تومان بوده است.

برنامه‌هاي آينده

او گفت: در حوزه بورس كالا امكان معامله سلف موازي سنگ آهن از تير‌ماه فراهم شده و شركت تأمين سرمايه اميد نخستين محموله سنگ آهن را در بورس كالا به شكل سلف موازي كه امكان معامله ثانويه را نيز دارد، انجام خواهد داد. تا‌كنون هيچ محصولي امكان معاملات ثانويه را نداشته و براي نخستين بار اين امكان در بورس كالا فراهم شده است.

صالح آبادي با اشاره به معامله ميعانات گازي پارس‌جنوبي ظرف 45روز آينده در بورس انرژي گفت: در بورس انرژي ميعانات گازي پالايش گاز نفت ايلام معامله مي‌شد كه با هماهنگي كه با وزارت نفت انجام گرفت ظرف 45روز آينده ميعانات گازي پارس‌جنوبي بدون محدوديت در عرضه در بورس انرژي معامله مي‌شود. رئيس سازمان بورس به عرضه‌هاي جديد بورس انرژي مانند نيتروژن مايع، نفت كوره سبك و روغن‌هاي قطران اشاره كرد و گفت:

در حوزه معاملات برق پيش از اين وزارت نفت ماهانه 10ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته بود كه از تير‌ماه اين اعتبار با رشد 5برابري به 50ميليارد تومان افزايش مي‌يابد. سخنگوي سازمان بورس گفت: در جلسه‌اي كه با وزير نفت برگزار شد، مقرر شد از اين پس امكان معاملات سلف فرآورده‌هاي نفتي نيز در بورس انرژي فراهم شود. سازمان بورس آمادگي دارد در اسرع وقت امكان معاملات سلف فرآورده‌هاي نفتي را فراهم كند، زير‌ساخت‌هاي اين معامله در بورس فراهم است و وزارت نفت هر گاه بخواهد مي‌تواند اين معاملات را آغاز كند.

کد خبر 263556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha