شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

ارزش معاملات بورس تهران به کمترین میزان خود در سال‌جاری رسید، این نشان می‌دهد جریان ورود نقدینگی به بورس متوقف شده است، درکنار بورس جریان نقدینگی در سایر بازار‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانندمسکن، طلا و ارز هم از حرکت ایستاده است پرسش این است نقدینگی در آینده به سمت کدام بازار حرکت خواهد کرد.

بورس

به گزارش همشهري، سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته يك نشست اضطراري برگزار كرد در اين نشست بسياري از بزرگان بورس حضور داشتند، اين نشست كه جزئيات آن به‌صورت محدود منتشر شد به‌منظور افزايش نقش شركت‌هاي حقوقي بزرگ كه جريان اصلي نقدينگي در دست آنهاست برگزار شده بود.

اين شركت‌ها نه تنها نقدينگي بزرگي را در بورس مديريت مي‌كنند بلكه در عرصه اقتصاد نيز از بازيگران بزرگ و اصلي هستند كه جريان نقدينگي را در كشور تعيين مي‌كنند. نشست سازمان بورس در هفته گذشته سومين جلسه‌اي بود كه از دي‌ماه سال گذشته تاكنون براي جلوگيري از نزول شاخص با همكاري شركت‌هاي حقوقي برگزار مي‌شد اما بررسي روند معاملات بورس تهران از زمان برگزاري سومين نشست تاكنون نشان مي‌دهد كه شركت‌هاي حقوقي بزرگ دارايي‌هاي خود را در خارج از بورس پارك كرده‌اند، شايد درانتظار فصل مناسب سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي موازي‌اند.

بخش زيادي از منابع مالي بازار سرمايه ايران در اختيار همين شركت‌هاي حقوقي بزرگ است كه در دوره‌هاي زماني مختلف در بازار موازي نظير سكه، طلا، ارز و مسكن سرمايه‌گذاري مي‌كنند اكنون پرسش اين است كه اين شركت‌هاي حقوقي بزرگ دارايي‌هاي پارك شده‌ را در خارج از بورس در آينده به كجا منتقل مي‌كنند و مسير آينده نقدينگي به كدام سمت است؟

اقتصاددانان بر اين باورند كه جريان نقدينگي در ماه‌هاي آينده به سمت بازار مسكن حركت خواهد كرد، اين در حالي است كه بخشي از جريان نقدينگي در 3‌ماه اول سال در سپرده‌هاي بانكي سرمايه‌گذاري شده است اما با توجه به تورم 30درصدي كه مطابق با بهره 22درصدي بانكي نيست پيش‌بيني مي‌شود بخشي از نقدينگي در ماه‌هاي آينده به سمت بازار‌هاي سنتي حركت كند مگر اينكه نرخ تورم مطابق با بهره بانكي اصلاح شود. به اين ترتيب چنانچه بورس نتواند به‌عنوان يك بازار مولد و ضد‌تورم جذابيت‌هاي بيشتري براي سرمايه‌گذاري به‌دست بياورد اين نقدينگي به سمت بازار‌هاي ديگر نظير مسكن حركت خواهد كرد.

همه بازار‌ها در ركود

ميزان سرمايه‌گذاري در بورس به پايين‌ترين حد خود از ابتداي سال تاكنون رسيد. سال گذشته سرمايه‌گذاران به‌طور ميانگين روزانه 350ميليارد تومان سهام در بورس خريداري مي‌كردند، اين رقم در بسياري از روز‌ها از 500 و حتي 750ميليارد تومان هم عبور كرده بود اما ميانگين روزانه معاملات در بورس اين روز‌ها به زحمت به 100ميليارد تومان مي‌رسد. به غيرركودي كه در بورس حاكم است آمار‌ها نشان مي‌دهد كه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري سنتي ديگر نظير دلار و طلا هم در ركود به‌سرمي‌برندبراساس اطلاعات موجود سرمايه‌گذاراني كه دارايي‌شان را از ابتداي سال تاكنون در بازار طلا و ارز سرمايه‌گذاري كرده‌اند به‌طور ميانگين بين 2.5 تا 5درصد سود كرده‌اند كه اين رقم در مقايسه با تورم 30درصدي نشان از زيان سرمايه‌گذاران دارند.

به گفته كارشناسان مهم‌ترين دليل ركود در بازار‌هاي مولدي نظير بورس و مسكن و بازار‌هاي واسطه‌اي مانند طلا و ارز اجراي سياست‌هاي پولي- مالي جديد از سوي بانك مركزي است كه براي كنترل تورم اعمال مي‌شود با اعمال اين سياست‌ها بخش زيادي از نقدينگي بار ديگر به سمت بانك‌ها سرازير شد هرچند اطلاعات دقيقي در مورد اينكه چه ميزان از نقدينگي در سپرده‌هاي بانكي پس‌انداز شده وجود ندارد اما درصورتي كه سود بانكي متناسب با نرخ تورم نباشد در ماه‌هاي آينده شاهد جابه جايي نقدينگي بيشتري به‌ويژه از سوي شركت‌هاي حقوقي بزرگ خواهيم بود در اين ميان شانس بورس براي جذب اين منابع هنوز نامعلوم است. 

کد خبر 263256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha