رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که روز یکشنبه در نشست تیم اقتصادی دولت شرکت کرده بود از نگاه ویژه رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی‌اش برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد خبر داد و برنامه‌های جدید بازار سرمایه را در این زمینه تشریح کرد.

بورس

به‌گزارش همشهري، بسياري از سرمايه‌گذاران اين روزها يكي از دلايل نزول بورس را نامشخص بودن ديدگاه‌هاي اقتصادي دولت نسبت به بازار سرمايه مي‌دانند و در عين حال نگران سياستگذاري دولت در اين حوزه هستند.ديروز علي صالح‌آبادي در حاشيه كنفرانس خبري خود درباره ديدارش با رئيس‌جمهور و مصوبات اين جلسه به خبرنگار همشهري توضيح داد.

از صالح‌آبادي پرسيديم ديدگاه رئيس‌جمهور به بازار سرمايه چيست؟ او گفت: نگاه رئيس‌جمهور به بازار سرمايه نگاه كاملا مثبتي بود در واقع رئيس‌جمهور نگاه مثبتي هم به بورس و هم بخش توليد دارند.در اين نشست علي صالح‌آبادي با ارائه يك پاورپوينت جايگاه بازار سرمايه و نقش آن را در اقتصاد توضيح داده حسن روحاني و تيم اقتصادي دولت هم ضمن تأييد پيشنهاد‌هاي ارائه شده از سوي سازمان بورس بر نقش بازارسرمايه در اقتصاد تأكيد كرده‌اند.

از صالح‌آبادي درباره مفاد و جزئيات اين نشست پرسيديم، او توضيح داد: بحث اصلي درباره اين بود كه نقش بازارسرمايه در تأمين مالي اقتصاد چيست و چطور مي‌توان جايگاهش را ارتقا داد. در اين نشست نقش بورس‌هاي كالا و بورس‌هاي اوراق بهادار در تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي را توضيح دادم و در ادامه اين نشست هم موضوع تأمين مالي از طريق بازار سرمايه و الزامات رسيدن به آن مورد بررسي قرار گرفت.

از رئيس سازمان بورس پرسيديم پيشنهاد‌هاي مشخص شما به تيم اقتصادي دولت در اين زمينه چه بود؟ صالح‌آبادي گفت: يكي از پيشنهاد‌هاي ما انجام معاملات اوليه و ثانويه اوراق مشاركت از طريق بورس بود كه قرار شد در اين‌باره نشستي هم با بانك مركزي برگزار شود كه بلافاصله اين نشست با مسئولان بانك مركزي برگزار شد و مسائل مربوط به معاملات گواهي‌سپرده و اوراق مشاركت بانك‌ها در بازار سرمايه با همكاري بانك مركزي مورد بررسي قرار گرفت.

او افزود: نكته ديگر، انتشار اسناد خزانه اسلامي بود كه قرار شد اين موضوع هم در نشست مشتركي با بانك مركزي مورد بررسي قرار گيرد تا معاملات ثانويه آن از طريق بازار سرمايه انجام شود.از او پرسيديم اسناد خزانه اسلامي چه زماني منتشر مي‌شود؟ او گفت:انتشار اين اوراق از طريق بانك مركزي، خزانه‌داري كل و معاونت برنامه‌ريزي رياست‌جمهوري دنبال مي‌شود اما سازمان بورس به‌طور كامل براي انجام معاملات اين اوراق آماده است و به لحاظ زيرساخت‌هاي فني مشكلي نداريم.

به‌گفته صالح‌آبادي در بودجه سال‌جاري تأمين 3هزار ميليارد تومان منابع مالي از طريق انتشار اوراق خزانه اسلامي ديده شده است.رئيس سازمان بورس در ادامه به مسائل ديگر مطرح شده در اين جلسه پرداخت و گفت: روش‌هاي ديگر تأمين مالي براي دولت و بنگاه‌هاي اقتصادي در اين نشست مورد بررسي قرار گرفت به‌طور مثال سازمان‌هاي دولتي مي‌توانند از طريق واگذاري طرح‌هاي نيمه‌تمام‌شان به بخش خصوصي منابع مالي مورد نياز طرح را تأمين كنند و بخش خصوصي هم مي‌تواند اين پروژه را بخرد و به بهره‌برداري برساند.

از صالح‌آبادي پرسيديم انتظار دولت از بازار سرمايه براي خروج غيرتورمي از ركود چيست؟ او توضيح داد: انتظار اصلي همين تأمين مالي از طريق انتشار اوراق مشاركت يا صكوك توسط بنگاه‌هاي اقتصادي و دولت است. مثلا اوراق سلف ازجمله مواردي است كه مي‌تواند به تأمين مالي كمك كند چراكه شركتي مي‌تواند كالاي مورد نظرش را امروز بفروشد و تأمين مالي كند و در روز‌هاي بعد تحويل دهد به‌طور مثال قرار است شركت گل‌گهر بخشي از سنگ‌آهن‌اش را ظرف روز‌هاي آينده از همين طريق در بورس كالا بفروشد.

کد خبر 263555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha