مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

بیستمین نشست مدیران بافت‌های فرسوده کلانشهرهای کشور با حضور مسئولان نوسازی شهرداری‌های کلانشهرها و مسئولان دولتی برگزار شد.

شركت‌كنندگان دراين نشست بر لزوم دخالت دولت در امر نوسازي بافت‌هاي فرسوده تأكيد كردند.عباد‌الله فتح‌اللهي مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به تجربه دولت نهم ودهم بابت راه‌اندازي پروژه مسكن مهر ودرعوض رها كردن شهرها و بافت‌هاي فرسوده آن گفت: قانونا دولت بايد سالانه 10درصد از بافت‌ها‌ي فرسوده را نوسازي كند ضمن اينكه نوسازي بافت‌هاي فرسوده امري ملي و فرابخشي است بنابراين سپردن مطلق يك امر ملي به نهادهاي محلي ما را در انجام وظيفه دچار نقصان مي‌كند. فتح‌اللهي بابت رويكرد دولت جديد نسبت به نوسازي بافت‌هاي فرسوده ابراز اميدواري كرد.

نوسازي بافت‌هاي فرسوده دغدغه مسئولان نيست

در ادامه جلسه حسين جعفري، مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهر اصفهان و دبير نشست مديران بافت‌هاي فرسوده كلانشهرهاي كشور نيز با اشاره به اينكه دولت در برنامه پنجم توسعه مكلف به ارائه تسهيلات به مجريان نوسازي شده، از وجود مشكلاتي در اجرا سخن گفت. به گفته جعفري بايد مشخص شود متولي بافت‌هاي فرسوده در كشور كيست و حد و مرزهاي وظايف دولت و شهرداري‌ها روشن شود. به‌رغم اينكه بيش از 35دستگاه در قانون تكاليفي در نوسازي دارند اما هنوز اين مسئله به دغدغه جدي براي مسئولان شهري و كشوري تبديل نشده است.

مديرعامل سازمان نوسازي اصفهان با اشاره به تخفيفات عوارضي كه شهرداري‌ها بابت ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده اعمال مي‌كنند، گفت: شهرداري‌ها طي سال‌هاي گذشته رقم قابل توجهي تخفيف عوارض بابت نوسازي داده‌اند درحالي‌كه در قانون از هرگونه اعمال تخفيف در عوارض منع شده‌‌اند مگر اينكه جايگزيني از منابع دولت براي آنها پيش‌بيني شود اما هنوز پاسخي در اين زمينه از سوي دولت دريافت نكرده‌ايم و اين مطالبات تأثير منفي جدي بر عملكرد و بودجه شهرداري‌ها گذاشته است.

سيدعلي ميرنجاتي، رئيس نشست شهرداران كلانشهرها نيز در اين جلسه با انتقاد از كوتاهي دولت در عمل به وظايف خويش در قبال بافت‌هاي فرسوده، عنوان كرد: دولت طبق قانون بايد 110هزار ميليارد تومان براي امر نوسازي هزينه كند درحالي‌كه اگر همين روند بي‌توجهي به وظايف قانوني ادامه يابد به ميزان فرسودگي شهرها اضافه شده و در عين حال ارزش افزوده املاك مانعي جدي بر سر راه تملك و احياي آنها خواهد شد. وي ضمن اشاره به اينكه اعتبارات مربوط به نوسازي چند سال در بودجه دولت قيد شده اما پرداخت نشده، گفت: دولت بايد به معاونت نظارت راهبردي خود تكليف كند كه اين بودجه را عملياتي كند.

ميرنجاتي تأكيد كرد: اگر قرار است ما در خط مقدم نوسازي قرار بگيريم و دولت نسخه غيرعملياتي براي ما بپيچد اين راهگشا نيست و فايده ندارد. وي افزود: امسال مهم‌ترين مطالبه شهرداري‌ها از دولت رسيدگي به وضعيت حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه در كلانشهرها بود كه با توجه و رسيدگي دولت به‌ويژه وزارت نفت اتفاقات خوبي در اين زمينه رخ داد بنابراين خواهشمنديم دولت در سال‌هاي بعد نوسازي و احياي بافت‌هاي فرسوده را جزو اولويت‌هاي خود قرار دهد.

کد خبر 263313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha