همشهری آنلاین: معاون وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان تا ۹۰ روز آینده خبر داد و گفت: این صندوق در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری فعال می‌‎شود؛ همچنین سه صندوق «سرمایه‌گذاری نیکوکاری»، «سرمایه‌گذاری مستغلات» و «املاک قرض‌الحسنه بهسازی شهری ایران» نیز با کمک دستگاه‌های متولی وارد برنامه بهسازی و نوسازی می‌شوند.

نشست

محمد سعید ایزدی عصر شنبه 20 اردیبهشت ماه در آئین هفدهمین سالروز تأسیس شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری، در تشریح اولویت‌های این شرکت در سال 93، گفت: شاخص‌ترین کار، همراستا کردن سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف است. تعدد دستگاه‌های دخیل در این فرآیند از آسیب‌های موجود است که البته به عنوان فرصت می‌توان از آن استفاده کرد؛ به شرط اینکه آنها را در جریان بهسازی و نوسازی همراستا کنیم.

وی در عین حال از تفاهم‌نامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با سازمان بهزیستی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، سازمان فنی حرفه‌ای، سازمان شهرداری‌ها، بسیج سازندگی، انجمن مددکاری اجتماعی ایران، کمیسیون ملی یونسکو و انجمن مطالعات زنان برای همراستاسازی برنامه‌های این نهادها و سازمان‌ها برای ارتقای برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری خبر داد.

ایزدی از موضوع تأمین مالی برای نوسازی و بهسازی بافت‌های شهری به عنوان دومین اولویت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در سال 93 نام برد و گفت: آئین‌نامه‌ای برای تأمین مالی نوسازی و بهسازی بافت‌های شهری به تصویب کمیسیون زیربنایی دولت رسیده و مراحل نهایی را طی می‌کند. بر اساس این آئین‌نامه، شیوه‌های مختلف تأمین مالی را دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی بر همراستاسازی بحث مسکن اجتماعی و بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری، از عملیاتی کردن طرح جامع مسکن با رویکردی جدید خبر داد و اظهار داشت: حوزه عمرانی و بهسازی یکی از پنج کارگروه تخصصی طرح جامع مسکن را تشکیل می‌دهد و با ارائه برنامه‌های «انسان پایا»، «مسکن مشارکتی» و «مسکن اجتماعی» تلاش می‌کنیم سهم خود را به نحو روشنی در این برنامه ایفا کنیم.

وی پروژه‌های محرک توسعه را سرفصل جدیدی در فعالیت‌های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری دانست که به سمت برنامه‌های کوچک مقیاس با تأثیر بزرگ می‌رود و گفت: از طریق پروژه‌های محرک توسعه، جریان جدیدی برای ورود مستقیم آنها به عرصه بهسازی و نوسازی فراهم می‌شود.

ایزدی در ادامه از پروژه‌های محرک توسعه که طی ماه‌های گذشته در بوشهر، همدان و کاشان آغاز شده‌اند نام برد و گفت: این پروژه‌ها با محوریت شهرداری و حمایت وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تبیین ضرورت طرح حمایت و مشارکت در راه‌اندازی دفتر خدمات نوسازی و بهسازی شهری، خاطرنشان کرد: باید از این نهاد واسط که به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر بین دولت و شهرداری و مردم نقش‌آفرینی می‌کند، حمایت کنیم. تجربه تهران، شیراز و اصفهان نشان داده که وجود چنین نهاد تسهیل‌گری می‌تواند جریان نوسازی و بهسازی را کمک کند.

وی از جریان بهسازی و مرمت و بهره‌برداری از ساختمان‌های تاریخی به عنوان اولویت دیگر شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در سال 93 نام برد و گفت: در سال‌های دور، عمران و بهسازی شهری به عنوان یک محرک، متولی جریان جدید بهره‌برداری از ساختمان‌های تاریخی بوده و این کار را با مشارکت سازمان میراث فرهنگی دنبال کرده است.

ایزدی از نهایی شدن سند ملی نوسازی و بهسازی بافت‌های شهری خبر داد و بر حرکت به سمت اجرایی شدن مفاد این سند تأکید کرد.

وی به طرح تعیین تکلیف وضعیت ثبتی املاک به عنوان دیگر دستور کار شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در سال 93اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات بزرگ، وضعیت بلاتکلیفی عمذه مالکین این محدوده‌ها است لذا تعیین تکلیف این اراضی باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در کنار توجه به کیفیت، بازیابی هویت ایرانی اسلامی، توجه به معماری بومی در بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی و گسترش برنامه‌های آموزشی، از راه‌اندازی نظام ارزیابی پایش اجتماعی در حوزه بهسازی و نوسازی بافت‌های شهری خبر داد و اظهار داشت: هیچ‌گاه اقدامات‌مان را با نگاه به مردم و شهروندان پایش نکرده‌ایم لذا پایش اجتماعی را شروع می‌کنیم. البته اقدام ابتدایی این کار شروع شده و باید به دستورالعمل‌های روشن‌تر و نزدیک‌تر به نیازهای مالکین دست پیدا کنیم.

ایزدی از استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی شهر به عنوان دیگر اولویت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در سال 93 نام برد و گفت: این موضوع ناظر بر این است که چطور می‌توانیم تاب‌آوری شهرها را در مواجهه با پدیده‌های مختلفی که ممکن است سبب بروز صدمات و آسیب‌های فراوانی شود، ارتقا دهیم.

شهروندان

کد خبر 259026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز