جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

شمار افرادی که ناچار به ترک خانمان خود شده‌اند، برای نخستین‌بار پس از جنگ‌جهانی دوم از ۵۰میلیون نفر فراتر رفت. گزارش کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان که به مناسبت روز جهانی آوارگان منتشر شده است، تصریح می‌کند:

آوارگان

پارسال شمار آوارگان، پناهجويان و افرادي كه در كشور خود آواره شده‌اند، 6ميليون نفر افزايش يافت. اين افزايش تا حد زيادي ناشي از وضعيت سوريه است.بيش از نيمي از اين آوارگان كودك هستند و 86درصد آوارگان در كشورهاي در حال توسعه به‌سرمي‌برند. به گزارش خبرگزاري‌ها، در سال 2013بيش از 2.2ميليون نفر در سوريه در بزرگ‌ترين مهاجرت از زمان نسل‌كشي رواندا در سال 1994ناچار به ترك خانه و كاشانه خود شدند. از 3سال پيش كه جنگ داخلي در سوريه شروع شد، حدود 2.47ميليون نفر اين كشور را ترك و 6.5ميليون نفر ديگر در داخل آن آواره‌ شده‌اند. در ميان جمعيت 51.2ميليون‌نفري آوارگان جهان، 2.57ميليون افغان و 1.21ميليون نفر سوماليايي هستند.

حدود نيمي از كل آوارگان جديد به اين دو كشور و سوريه مربوط مي‌شود. به‌طور كلي، اكنون در جهان16.7ميليون نفر آواره، 33.3ميليون نفر آواره در كشور خود و1.2ميليون نفر پناهجو هستند. نسبت كودكان از 41درصد 5سال پيش به 50درصد در سال‌گذشته ميلادي رسيده‌است. اين نسبت در آفريقا 60درصد است. آنتونيو گوترس كميسر عالي آوارگان سازمان ملل در اين گزارش خاطرنشان مي‌كند:

اين بحران انساني احتمالاً گسترش خواهد يافت. اين هفته گزارش ديگري توسط مؤسسه اقتصاد و صلح منتشر شد كه نشان مي‌دهد پس از 6دهه كاهش جنگ، در خلال 7سال گذشته دوباره جنگ در جهان روند صعودي پيدا كرده است. در اين حال، بحران‌هاي تازه در سودان جنوبي، جمهوري آفريقاي مركزي، اوكراين و عراق باعث آوارگي افراد بيشتري شده است؛ هر چند فلسطينيان با حدود 5ميليون نفر همچنان بزرگ‌ترين شمار آوارگان جهان را تشكيل مي‌دهند. گروه ديگري از آوارگان از كشورهاي خاورميانه و آفريقا با قايق مي‌كوشند از درياي مديترانه بگذرند و خود را عمدتاً از طريق ايتاليا به اروپا برسانند. عده زيادي در اين مسير تا به حال جان خود را از دست داده‌اند.

ايتاليا ظرف 6‌ماه اول سال‌جاري ميلادي بيش از 50هزار مهاجر را نجات داده است، اما رم قصد دارد از اتحاديه اروپا بخواهد مسئوليت نجات مهاجران را برعهده بگيرد. يكي از عجيب‌ترين آمارهاي گزارش سازمان ملل وجود 25300كودك است كه به‌تنهايي درخواست پناهندگي در 77كشور داده‌اند. بيش از 1/1ميليون پناهجو در كشورهاي مختلف تقاضاي پناهندگي كرده‌اند كه حدود يك‌دهم آن در آلمان بوده است. علاوه بر جنگ، از ديگر عواملي كه باعث جابه‌جايي جمعيت مي‌شود، مي‌توان از تغيير آب و هوا، رشد جمعيت، شهرنشيني، ناامني غذايي و كمبود آب نام برد.

کد خبر 263148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha