همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: :دولت‌اصلاح ساختارها درسه بخش سازمان‌مدیریت و برنامه ریزی ، بانکها و بیمه و تامین اجتماعی را بشدت پیگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد افزود: در این راه به حرف‌ها و اظهاراتی که نوعاً از منظر کارشناسی نیست، توجهی نمی کنم.

رییس‌جمهوری در ادامه گفت: برخی‌از همین افرادی که امروز منتقد این تغییر ساختار هستند، مدارک و کدهایی داریم که در گذشته به‌دنبال تغییر ساختار بودند و درخصوص آن صحبت کرده بودند اما امروز از اقدام دولت نهم انتقاد می‌کنند.

رییس جمهوری با تاکید براینکه باید برای کوچک کردن دولت و کاستن از هزینه‌های اضافی تلاش کنیم، گفت: دولت نهم کاهش هزینه‌ها و کوچک کردن دولت را از خود و نهاد ریاست جمهوری آغاز کرده‌است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: بزرگ بودن دستگاههای اجرایی و دولتی هزینه های بسیار بالایی دارد و در عین حال بازدهی آنها پایین و سرعت تصمیم‌گیری در آنها کند و در نتیجه کیفیت کار مطلوب نیست.

رییس جمهوری با تاکید براینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دلیل درگیر شدن با موضوعات اداری و اجرایی از وظیفه خود دور شده بود، گفت: تصمیماتی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی اتخاذ می‌شد انتظارات مردم را برآورده نمی‌کرد.

احمدی نژاد افزود: اولویت‌ها و دغدغه‌های ساختار اجرایی کشور باآنچه درجامعه جاری است ،متفاوت است و ادبیات آنها با ادبیات مردم جامعه تفاوت دارد.

رییس جمهوری با اشاره به ادغام برخی وزارت خانه‌ها در گذشته با هدف کوچک کردن دولت و بهبود کیفیت کارها، گفت: این ادغام‌ها موجب کوچک شدن دولت نشد و در بسیاری موارد نیز تاثیری در بالابردن کیفیت کارکردها نداشت.

احمدی نژاد ادامه داد: با ادغام سازمان امور اداری و استخدامی با سازمان برنامه و بودجه نیز تحول خاصی دیده‌نشد و به رغم ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی ، روحیه مفید جهادی به بسیاری از مراکز سرایت نکرد و پیچ و خم‌ها هنوز ادامه دارد.

رییس جمهوری همچنین در ادامه تغییر وضعیت کارکنان قراردادی سازمانها به وضعیت شرکتی را مفید برای این قشر ندانست و گفت: این اقدام موجب کاسته شدن کیفیت کار نیروی انسانی شد و امنیت کاری کارگران قراردادی را از بین برد و نتیجه این کار آن چیزی نشد که انتظار آن می‌رفت.

احمدی نژاد در ادامه به قانون برنامه چهارم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه به رغم کارهای زیادی که برای این برنامه انجام شده، این برنامه ناهماهنگ است.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در بیان ضرورت تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، اظهار داشت : متاسفانه دستگاههای اجرایی پاسخگو نیستند و دستگاهی هم نیست که بر عملکرد آنها نظارت کند و از آنها توضیح بخواهد.

احمدی نژاد افزود: مانیازمند سازمان و کانونی هستیم که بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی نظارت کند و از آنها در مقابل اعتباراتی که دریافت می کنند، پاسخ بگیرد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: متاسفانه اساس کار این سازمان بر مبنای توزیع پول نفت قرار گرفته بود و ماموریت سازمان امور اداری و استخدامی نیز بزرگ کردن دولت شده بود.

احمدی نژاد افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید خروجی دستگاهها و وزارتخانه‌ها را بررسی کند و از آنها توضیح بخواهد و بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد اما با ساختار موجود سازمان مدیریت بدلیل مشغله‌های اجرایی و اداری فراوان که همچون زنجیر به دور آن پیچیده شده ، فرصت این کار را نخواهد داشت.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود به عزم جدی دولت برای اصلاح ساختار نظام بانکی و بیمه‌ای‌کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما از تمام ظرفیت‌های بیمه در کشور استفاده‌ نمی‌کنیم و نظام بیمه درمانی در کشور با مشکلات فراوانی روبروست که باید برای حل این مشکلات یک تصمیم اساسی گرفته شود و این کار در دستور کار دولت است.

احمدی نژاد همچنین با انتقاد از فعالیت‌های اقتصادی بانک ها، گفت: بانکها نباید به بنگاههای اقتصادی تبدیل شوند و بدنبال سود آوری باشند و کاهش سود تسهیلات بانکی تصمیمی بود که در همین راستا اتخاذ شد تا بانکها بیشتر به وظیفه اصلی خود بپردازند.

رییس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه دولت نهم بدنبال تصمیمات و اقدامات ساختاری و زیربنایی است، تصمیم‌گیری برای کاهش مصرف سوخت و انرژی در کشور و حل مشکل مسکن‌را از دیگر موارد مهمی عنوان کرد که دولت بشدت آن را پیگیری می‌کند.

احمدی نژاد در ادامه همچنین کاهش نقش شوراها در ساختار اجرایی و اداری کشور رامورد تاکید قرار داد و گفت: ‪ ۳۶‬شورا در کشور داریم که رییس جمهوری باید در آنها شرکت کند که با حجم کارها، سالی یکبار نیز این اتفاق نمی‌افتد.

رییس جمهوری با تاکید براینکه این ‌شوراها باید با توجه به ویژگی هایشان در یکدیگر ادغام شوند، گفت: فقط شورای عالی امنیت ملی که از حساسیت بالایی برخودار است و شورای عالی انقلاب فرهنگی که بدستور امام راحل تشکیل شده، لازم و ضروری هستند و سایر شوراها می‌توانند در یکدیگر ادغام شوند.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص زمان اجرای مصوبه تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معرفی تشکیلات جدید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ، گفت: در آینده نزدیک اعلام خواهم کرد.

پاسخ به خبرنگاران

احمدی‌نژاد  که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درخصوص نظارت‌بانک مرکزی بر بانک‌ها درخصوص اعمال مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، گفت: بانک مرکزی باید بر این امر نظارت کند و بانکها نیز موظف بر اجرای آن هستند.

خبرنگاری از انتصاب غلامحسین الهام بعنوان رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتقاد کرد،احمدی‌نژاد در پاسخ گفت:این انتقاد را واردنمی دانم. کار مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به وزارت دادگستری است.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص گرانی برخی کالاها در رزوهای اخیر، گفت: بخشی از این گرانی هابدلیل ساختار اقتصادی است و بخش دیگر بخاطر مسائل روانی است که از سوی برخی افراد و گروهها ایجاد می‌شود.

احمدی نژاد افزود: امروزیک موج تبلیغاتی سنگین برای تقویت بخش روانی تورم در جامعه وجود دارد و از مردم می‌خواهیم‌دولت را یاری کنند تا بتوانیم در مقابل این موج تبلیغاتی، پیروز شویم.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش قیمت برخی مواد لبنی در کشور گفت: به وزرای بازرگانی و رفاه ماموریت داده‌ایم تا درمورد کارخانجات لبنبات بررسی و تحقیق لازم را انجام‌دهند وعلت کمبود برخی لبنیات را مشخص کنند و بر بازگشت قیمت آن به قبل نظارت نمایند.

وی درپاسخ به سوال دیگری درخصوص گران شدن برخی خودروها ، گفت: بعد از سهیمه بندی بنزین ، برخی افراد که درآمدهای بالایی داشتند برای اینکه کارت سوخت دوم داشته باشند اقدام به خرید ماشین کردند و این اقدام تبعاتی به همراه داشت.در آینده قیمت ماشین به قیمت قبلی خود بازخواهد گشت.

رییس جمهوری درپاسخ به سوال دیگری درخصوص تهدید ایران‌از سوی القاعده گفت: ملت ایران ملتی قوی و مستحکم است و اگر آنها می‌توانستند ضربه‌ای به ما بزنند تاکنون زده بودند.

از رییس جمهوری همچنین درخصوص حل مشکلات جانبازان سوال شد، وی در پاسخ گفت: در مورد حل مشکلات جانبازان تصمیماتی اتخاذ شده و برای حل مشکلات این عزیزان تمام تلاش خود را بکار می‌بندیم.

کد خبر 26310

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز