همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، کیفی سازی آموزش را از جمله ابزارهای قدرت نرم نامید و گفت: سند اجرایی اخیر یونسکو هدف این سازمان از آموزش برای همه را به کیفی سازی آموزش تغییر داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، رضا فرجی دانا صبح روز پنجشنبه 29 خرداد در همایش گذار از توسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران، افزود: واژه قدرت نرم برای اولین بار در ادبیات علوم اجتماعی و توسط جوزف ناین در سال 1990 مطرح شد؛ قدرت نرم یعنی استفاده از کانال های غیرآشکار برای تاثیرگذاری اجتماعی از طریق لابی های سیاسی یا انجمن های غیرسیاسی.

عضو کابینه تدبیر و امید، حوزه علوم و فناوری اطلاعات را از دیگر ابزارهای اعمال قدرت نرم دانست و افزود: این روزها شبکه های اجتماعی از ابزارهای موثر قدرت نرم هستند که حتی در تغییر نظام ها کارکرد داشته اند و در بسیاری از خیزش ها در منطقه ما از محصولات تکنولوژیکی آنها برای اهداف دیگری استفاده شده است.

وزیر علوم، آموزش را منشأ تحولات اجتماعی توصیف کرد و گفت: بدون شک تاسیس دانشگاه موجب ایجاد تحولات عظیم در کشور ما شد.

فرجی دانا، افزود: کیفی سازی آموزش به ابزار قدرتمندی برای تحولات اجتماعی و قدرت نرم تبدیل شده و حتی رئیس جمهوری چین می گوید که از این پس باید به فکر توسعه قدرت نرم خود در جهان باشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنرانی خود تعداد دانشگاه‌های کشور از 1313 تا 1353 ، از 1353 تا 1384 و از 1384 تا 1393 را با یکدیگر مقایسه کرد.

وی در این خصوص گفت: از سال 1313 تا 1353 ، 27 موسسه آموزش عالی در کشور تاسیس شد؛ از 1353 تا 1384 تعداد این موسسات به 65 عدد رسید و به معنای دیگر 38 موسسه در طول این 30 سال بر آنها افزوده شد.

وی اضافه کرد: اما در سال 1384 و با رویکرد جدیدی که در این زمینه حاکم شد، در طول 8 سال 50 موسسه بعنوان دانشگاه تاسیس شده که این آمار از نظر ایجادی با آنچه که از سال 1313 تا 1384 رخ داده بود، برابری می‌کند.

وی ادامه داد: 65 موسسه آموزش عالی که پیش از سال 84 تاسیس شده بودند کم کم به یک بلوغ نسبی رسیده بودند اما 50 دانشگاه دیگر نیز بر آنها افزوده شد که عملکرد تمام آنها عملکرد آموزش عالی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ما نگران بی کیفیتی در آموزش عالی کشور هستیم و یکی از راهکارهای کیفیت بخشی را رصد دائمی آموزش عالی از طریق سازمان‌های غیردولتی می‌دانیم.

فرجی دانا توضیح داد: سازمان سنجش آموزش کشور عهده دار مسئولیت ارزیابی و اعتبارسنجی داخلی آموزش عالی و در کنار آن مرکز ارزیابی کیفیت، کیفیت مدیریتی را ارزیابی می‌کند.

وزیر علوم در پایان گفت: باید از سازمان‌های غیردولتی بخواهیم که شاخصه های نسبت استاد به دانشجو، نسبت مقالات، تعداد پنل‌ها و پروژه های اعضای هیات علمی و سرانه فضای کار برای دانشگاه را بطور مستمر ارزیابی کنند.

کد خبر 263089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha