همشهری آنلاین: در حالیکه لبنان ۲۵ روز است رییس جمهور ندارد، هفتمین جلسه پارلمان هم به « حد نصاب » نرسید و قرار شد برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور جلسه هشتم مجلس نمایندگان برگزار شود.

انتخاب رییس جمهورلبنان به جلسه هشتم موکول شد

به گزارش ایرنا، جلسه هشتم مجلس نمایندگان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری این کشور دوم ماه ژوئیه ( 11 تیرماه) برگزار خواهد شد.

قرار بود هفتمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور ظهر روز چهارشنبه  برگزار شود اما این جلسه هم به حد نصاب لازم دو سوم نرسید.

در این جلسه از میان 128 نماینده عضو پارلمان لبنان تنها 61 نماینده شرکت کردند و در حاشیه آن دیدارهایی بین نمایندگان بویژه نبیه بری رییس مجلس ، فواد سنیوره رییس فراکسیون المستقبل و تمام سلام نخست وزیردر خصوص جلسه فردای مجلس برای بررسی قانون افزایش حقوق ها برگزار شد.

سرنوشت قانون افزایش حقوق کارکنان دولت لبنان که به یک معضل اجتماعی و اعتصاب های مفتوح و طولانی دامن زده است، به اهرمی در اختیار گروه 14 مارس برای اعمال فشار بر رقیب تبدیل شده تا شاید گروه 8 مارس تسلیم شده و در جلسات انتخاب رییس جمهوری شرکت کند و « سمیر جعجع» نامزد این گروه رای بیاورد.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوی با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات دوم به بعد هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

« نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان که گفته است جلسات پارلمان در ماه مبارک رمضان هم برگزار خواهد شد، اعلام کرد که هشتمین جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان چهارشنبه دوم ماه ژوئیه 11 تیرماه تشکیل می شود.

بیشتر احزاب عضو گروه 8 مارس از جمله حزب الله و فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال « میشل عون» در این جلسه شرکت نکردند.

براساس این گزارش فراکسیون توسعه و آزادسازی در مجلس لبنان به ریاست « نبیه بری» که از اعضای گروه 8 مارس است ، گروه 14 مارس و فراکسیون « دیدار دموکراتیک» به ریاست « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه در جلسه امروز شرکت کردند.

ولید جنبلاط خود حضور نداشت زیرا به فرانسه سفر کرده است تا عصر جمعه با « سعدحریری» رییس حزب جریان المستقبل دیدار و گفت وگو کند.

گروه 14 مارس همچنان از « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و فراکسیون دیدار دموکراتیک از « هنری حلو» حمایت می کنند و گروه 8 مارس اصرار آنها بر ادامه حمایت از نامزدی جعجع و حلو را موجب تعطیلی جلسات پارلمان اعلام کرده اند.

گروه 8 مارس متشکل از همپیمانان حزب الله لبنان بر انتخاب سریع رییس جمهوری لبنان تاکید کرده و خواستار انتخاب یک رییس جمهوری قوی و توافقی معتقد به مقاومت ضد صهیونیستی شده است.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر ضرورت انتخاب سریع رییس جمهوری خاطرنشان کرد که « رییس جمهوری آینده لبنان شخصی باید باشد که از پشت به مقاومت خنجر نزند».

وی پیشتر خاطرنشان کرده بود که لبنانی ها منتظر خارج و حتی مذاکرات ایران و عربستان سعودی نباشند و خود برای انتخاب رییس جمهوری توافقی بسرعت تصمیم بگیرند.

شیخ « نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله هم تاکید کرد که انتخاب رییس جمهوری به معنای تعلیل کردن کشور و نادیده گرفتن منافع مردم نیست و نباید دولت و پارلمان به این بهانه تعطیل شود بلکه باید برای حل مشکلات از جمله انتخاب رییس جمهوری تلاش بیشتری کنیم.

وی باردیگر بر دیدگاه حزب الله و گروه 8 مارس مبنی انتخاب رییس جمهوری بر مبنای اصل توافق تاکید کرد و گفت: طرف هایی که اصرار دارند بحث ها جدی نشود و پاسخ های روشنی در باره رخدادها و همکاری برای رسیدن به رییس جمهوری توافقی نمی دهند، عامل تعطیلی جلسات پارلمان هستند.

« نهاد المشنوق» وزیر کشور و از اعضای گروه 14 مارس که به دیدار « میشل عون» رییس حزب جریان ملی آزاد و نامزد احتمالی گروه 8 مارس رفته بود، گفت که لبنان به رییس جمهوری توافقی نیاز ندارد بلکه رییس جمهوری جدید باید بتواند « وفاق» ایجاد کند.

براساس گزارش ایرنا، مطابق نص قانون اساسی لبنان همه اختیارات رییس جمهوری به دولت واگذار می شود و اعضای دولت باید در خصوص کوچکترین تصمیم به اجماع برسند و هیات دولت در حال بررسی روش های اعمال این ماده قانونی است.

تاکنون در باره سازوکار دولت لبنان در دوره خالی بودن کرسی ریاست جمهوری لبنان توافقی صورت نگرفته است اما ژنرال عون گفته که تفاهم ها در این زمینه در آخرین مراحل خود قرار دارد.

نخستین جلسه پارلمان لبنان با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

5 جلسه بعدی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی به علت اینکه به حد نصاب نرسید، تشکیل نشد.

برغم تمام تلاش های پشت پرده برای تمدید ریاست جمهوری « میشل سلیمان »، او 16 روز قبل و در پایان 6 سال دوره ریاست جمهوری خود از کاخ بعبدا خارج شد در حالیکه جایگزین او انتخاب نشده بود تا کلیدهای بعبدا را به او تحویل دهد و از آن روز رییس جمهوری سابق خوانده می شود.

کد خبر 263010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha