شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همزمان با سالگرد خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، این کشور از امروز رئیس‌جمهور نخواهد داشت.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، میشل سلیمان که از امروز رئیس‌جمهور سابق لبنان تلقی می‌شود، در سخنرانی تودیع خود به شماری از تحولات و چالش‌های فراروی کشور پرداخت و از نمایندگان مجلس خواست به سرعت رئیس‌جمهور برای کشور انتخاب کنند.

پارلمان لبنان طی 2‌ماه گذشته، 5بار جلساتی برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزار کرد اما در هیچ‌کدام از آنها نتوانست رئیس‌جمهور انتخاب کند. سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنان، میشل عون از رؤسای‌جمهوری سابق و هنری حلو از حزب سوسیال ترقی‌خواه، نامزدهای این سمت‌ هستند، هرچند که تاکنون عون رسما نامزدی خود را اعلام نکرده است.

میشل سلیمان در مراسم تودیع خود با اشاره به اوضاع داخلی کشور از نمایندگان خواست تا قانون انتخاباتی جدید برای انتخابات پارلمانی وضع کنند و فکر تمدید دوره کنونی خود نباشند. وی همچنین خواستار بازنگری در اختیارات شورای قانون اساسی شد. رئیس‌جمهور سابق لبنان تصریح کرد که یکی از این پیشنهادهایش اعطای حق انحلال پارلمان به رئیس‌جمهور است. وی سپس به تحولات منطقه‌ای پرداخت و اعلام کرد که وحدت ملی کشور اقتضا می‌کند که در امور کشورهای همسایه دخالت نکنیم.

وی در این اظهارات بیشتر به حضور حزب‌الله در سوریه اشاره داشت. روابط میان سلیمان و حزب‌الله درپی مخالفت این حزب با تمدید دوره ریاست‌جمهوری‌اش، به‌سردی گرایید. این نخستین بار نیست که در لبنان خلأ ریاست‌جمهوری حاصل می‌شود. 4سال پیش و در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری امیل لحود هم چنین سناریویی روی داد و پس از کش و قوس‌های فراوان، میشل سلیمان رئیس‌جمهور شد.

سلیمان از نظر رسانه‌های لبنانی، فرزند خلأ ریاست‌جمهوری است زیرا نه رئیس‌جمهوری در کاخ ریاست‌جمهوری حضور داشت تا این سمت را از وی تحویل بگیرد و نه امروز رئیس‌جمهور جدیدی هست که این سمت را به وی تحویل دهد. با کنار رفتن رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دولت اختیاراتش را به‌دست می‌گیرند. نمایندگان 14مارس هم گفته‌اند از امروز در جلسات پارلمان شرکت نمی‌کنند؛ اقدامی که عملا پارلمان را هم به تعطیلی خواهد کشاند و بدین‌ترتیب می‌توان گفت لبنان از امروز نه رئیس‌جمهور دارد و نه پارلمان و تنها دولتی فلج دارد که قادر به انجام اقدام خاصی نیست.

اما همزمان با این تحول، امروز لبنانی‌ها سالگرد پیروزی مقاومت و خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از جنوب کشور را جشن می‌گیرند. قرار است امروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله برای ساکنان منطقه بنت جبیل که زمانی در اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی بود سخنرانی کند. در سال 2000نیروهای حزب‌الله توانستند آخرین نیروهای رژیم صهیونیستی را از مناطق جنوب لبنان خارج کنند و هم‌اکنون تنها مزارع شبعا در حد فاصل میان سوریه و اراضی اشغالی، در دست این رژیم است.

کد خبر 260482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز