چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: گاهی اوقات بر این تصوریم که احساساتی مانند خوشحالی، ناراحتی، افسردگی و غیره مختص انسان‌ها است در صورتی که محققان به تازگی کشف کرده‌اند که موش‌ها نیز ناراحت یا افسرده می‌شوند.

احساسات در موش‌ها!

به گزارش مهر، محققان دانشگاه مینه سوتا امریکا برای اولین بار در تحقیقات خود پی به احساسات موش‌ها بردند و اینکه موش‌ها نیز غمگین یا افسرده می‌شوند. این عکس العمل موش‌ها از رفتار و همینطور عملکرد سلول‌های مغزی آنها تشخیص داده شده است. در گذشته، خندیدن میمون‌ها به ثبت رسیده بود و اکنون تاسف و ناراحتی موش‌ها نیز مسیر جدیدی را پیش روی محققان قرار داده تا نمایش احساسات تنها به انسان‌ها معطوف نباشد.

آدام استینر، دانشجوی دکترای عصب شناسی دانشگاه مینه سوتا در رابطه با این تحقیق می‌گوید: "برای بررسی نتایج این تحقیق از روشی به اسم"ردیف رستورانی" بهره بردیم. خوراکی‌هایی مانند موز، شکلات، گیلاس و ماده‌ای بدون طعم در مسیری که به رستوران ختم می‌شد، قرار گرفتند اما برای انتخاب هر یک از خوراکی‌ها از سوی جوندگان باید زمان 1 تا 45 دقیقه‌ای سپری می‌شد. دشواری این آزمایش در تمایز بین حس رضایت و تاسف خلاصه می‌شد. رضایت موش‌ها از خوراکی‌هایی نشات می‌گرفت که نسبت به آن حس خوبی داشتند یا اگر از دستاوردی که نصیببشان شده بود، ناراضی بودند از آن دوری می‌کردند.

محققان احتمال می‌دهند که قشر اوربیتوفرونتال مغز موش‌ها در پردازش اطلاعات مربوط به حافظه و موقعیت‌های هیجانی مانند احساسات مختلف و غیره دخیل هستند. از سوی دیگر بخش ventral striatum که در عمق داخلی مغز قرار دارد نیز نقش بسیار مهمی را در تقویت احساسات به خود اختصاص داده است.

براساس نتایج این آزمایش، موش‌ها با ابراز احساسات خود نشان می‌دهند که قادر به درک وقایع اطرافشان هستند.

کد خبر 262962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha