سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

مهسا بخشی‌پور: شاید بسیاری از کاربران ایرانی اگر روش و مزایای استفاده از ایمیل‌های داخلی را بلد بودند امروز از مشتریان‌ پروپا قرص این سرویس‌های‌محسوب می‌شدند!

ایمیل

بيش از 40ميليون نفر ‌ كاربر اينترنت در ايران وجود دارد و اگر فرض را بر اين بگذاريم كه بيش از نيمي از اين تعداد براي برقراري ارتباطات روزانه خود و تبادل پيام‌هايشان از ايميل استفاده مي‌كنند، شمار كاربران پست الكترونيك حدود 20ميليون نفر برآورد مي‌شود؛ از اين تعداد اما اغلب كاربران از سرويس‌هاي خارجي ايميل استفاده مي‌كنند و ايميل‌هاي ايراني آنچنان كه بايد براي كاربران داخلي شناخته شده نيستند.

تغيير زبان ايميل ايران

ورود به پست الكترونيكي ايران از طريق نشاني اينترنتي www. mail. iran. ir امكان‌پذير است و متقاضيان براي درخواست ايجاد حساب كاربري بايد علاوه بر وارد كردن نام كاربري و رمز عبور پيشنهادي ‌در فرم الكترونيكي نسبت به درج نام و نام‌خانوادگي، كدملي، كدپستي و نشاني محل زندگي يا نشاني و كدپستي دستگاه محل خدمت و نام سازمان مربوطه، شماره تلفن ثابت و همراه اقدام كنند.پس از اين مرحله، پست الكترونيكي متقاضي بررسي شده و فعال‌سازي پست الكترونيكي ايران 24ساعت پس از ثبت‌نام صورت مي‌گيرد. تغيير زبان صندوق پست الكترونيكي ايران به تمامي زبان‌هاي زنده دنيا و نيز امكان جست‌وجوي اي‌ميل‌ها در محيط پست الكترونيكي ازجمله امكانات ايميل ايران است. در همين حال محدوديتي در فضاي استفاده از ايميل ايران به لحاظ حجم پست‌هاي الكترونيكي وجود ندارد.

چاپار و دريافت نامه‌الكترونيكي

سرويس پست الكترونيك چاپار يا Chmail ‌ نياز به هيچ‌گونه مدارك شناسايي ندارد و كاربر براي ثبت‌نام بايد به آدرس www. chmail. ir مراجعه كند. امكان دريافت ايميل به‌صورت پيام كوتاه روي تلفن همراه و نيز قابليت چت كردن ازجمله مزاياي اين سرويس ايميل است. سرويس پست الكترونيكي چاپار رايگان بوده و همچنين داراي ظرفيت اوليه 3گيگابايت حافظه است. قابليت تغيير پوسته - تم- و زبان از ديگر امكانات اين سرويس است. اين ايميل مشكلي در برقراري ارتباط با ايميل‌هاي خارجي ندارد.

هرايراني يك‌ايميل ايراني

سرويس ايميل شركت پست براي اين راه‌اندازي شده كه هر ايراني در كنار كدملي و كدپستي، يك ايميل ايراني هم داشته باشد تا خدمات الكترونيكي دولت از طريق اين سرويس در اختيارش قرار گيرد. براي استفاده از ايميل پست بايد به آدرس ‌ mail. post.ir‌ برويد كاربران حقيقي و حقوقي پس از ثبت‌نام و درخواست دريافت ايميل ملي از طريق سايت، بايد براي احراز هويت به يكي از مراكز و دفاتر پستي محل زندگي خود مراجعه كرده و مدارك لازم براي ثبت‌نام را ارائه دهند. البته قرار است اين نحوه اشتراك و عضويت، تسهيل شود. اين ايميل داراي 50مگابايت فضاست و به‌صورت فارسي، انگليسي، فرانسه و عربي نيز قابل ارائه خواهد بود؛ حق اشتراك اين سرويس از طريق درگاه‌هاي بانك‌هاي عضو شتاب قابل پرداخت بوده و امكان استفاده از نام سازماني نيز در اين سرويس ايميل ديده شده است؛ قابليت‌هايي چون امكان استفاده از گواهي ديجيتال و صفحه مديريتي نيز از ديگر ويژگي‌هاي اين سرويس است.

اعلان پيامكي ورود به ايميل با رايانا

سرويس پست الكترونيك ايراني رايانا نيز از ديگر سرويس‌هاي فعال در اين زمينه است كه به كاربران اين امكان را مي‌دهد تا در فضاي يك گيگابايتي كه در اختيارشان قرار گرفته دريافت و ارسال نامه‌الكترونيكي داشته باشند؛ امكان عضويت در اين سرويس بدون نياز به اطلاعات شخصي است و كاربران مي‌توانند روزانه 10پيامك رايگان به مشتركان اپراتورهاي موبايل ارسال كنند. يكي ديگر از قابليت‌هاي اين ايميل ايراني سرويس اعلان پيامكي ورود است كه ارائه‌دهندگان آن مدعي شدند اين قابليت امنيتي هيچ نمونه داخلي و خارجي ندارد؛ در اين سرويس كاربران مي‌توانند به محض ورود به‌حساب كاربري خود از طريق دريافت يك پيامك باخبر شوند.

ايميل ايراني ويژه مشتركان تلفن همراه

اپراتور همراه اول نيز سرويس رايگان پست الكترونيك براي مشتركانش راه‌اندازي كرده است. در اين سرويس شماره تلفن مشترك، شناسه كاربري وي بوده و ساير مشتركان نيز با داشتن شماره تلفن همراه اول شخص مورد نظر خود، مي‌تواند به وي ايميل ارسال كنند. پست الكترونيك مشتركين همراه اول به‌صورت mcimail. ir @ شماره مشترك، تعريف شده و همراه اولي‌ها مي‌توانند براي پيش ثبت‌نام دريافت ايميل، به پرتال همراه اول به نشاني www. mci. ir مراجعه كنند.

دلايلي براي استفاده از ايميل‌هاي داخلي

1-‌ سرويس ايميل داخلي، باعث صرفه‌جويي در ميزان مصرف و هزينه پهناي باند اينترنت مي‌شود چرا كه با ايجاد ترافيك در داخل كشور و بدون نياز به بستر پهناي باند بين‌الملل، مي‌توان به اين سرويس‌ها دسترسي داشت.
‌ 2-‌ اطلاعات ما در داخل كشور باقي مي‌ماند و امنيت آن به هر حال تضمين شده‌تر خواهد بود.
3- با قطع سرويس‌هاي جهاني مانند اينترنت، شاهد قطع سرويس ايميل‌مان نخواهيم بود و سرويس راحت‌تري دريافت مي‌كنيم.
3-‌ از آنجايي كه در ايميل‌هاي داخلي، از پهناي باند اينترنت داخل هزينه مي‌شود سرويس با سرعت بيشتري لود شده و قابل استفاده خواهد بود و دسترسي به آن با كيفيت‌تر است.
براساس اين دلايل ما 5سرويس ايميل داخلي را كه در حد و اندازه يك سرويس ايميل خارجي مي‌تواند كاربرد داشته باشد به شما معرفي مي‌كنيم.

به ايميل‌هاي داخلي نه نگوييم‌

ما ايراني‌ها به‌دليل فرهنگ اشتباه ايجاد شده در جامعه، ‌به كالا و خدمات ايراني اطمينان زيادي نداريم و فكر مي‌كنيم هرچيزي نوع خارجي‌اش بهتر است؛ اين قضيه ظاهرا در مورد استفاده از ايميل‌هاي داخلي نيز صدق مي‌كند. اكثر ما بدون آنكه دليل مشخصي داشته باشيم صرفا عادت كرده‌ايم از ايميل‌هاي خارجي استفاده كنيم وفكر مي‌كنيم كه سرويس‌هاي داخلي امكانات مورد نيازمان را آنطور كه بايد و شايد فراهم نمي‌كنند.

اين در حالي است كه در نوع خارجي ايميل اطلاعات ما ذخيره و قابل رصد شدن است و تضمين امنيتي خاصي براي آن وجود ندارد؛ حتي سرويس دهنده‌هاي خارجي در زمان ايجاد ايميل، موافقت ما را اخذ مي‌كنند كه درصورت لزوم، اطلاعات ما را بررسي كنند! ما هم در كمال تعجب و اغلب بدون آنكه بدانيم دقيقا چه چيزي را تأييد كرده و اجازه چه استفاده‌هايي را از اطلاعات شخصي‌مان مي‌دهيم با خيال راحت دكمه تأييد را در زمان ثبت‌نام كليك مي‌كنيم.‌ به غيراز موضوع امنيت، برخي كاربران ايراني دليل استفاده از ايميل‌هاي خارجي را نوع و تنوع كيفيت مي‌دانند كه مسئله مهمي است و سرويس‌دهندگان ايراني به اين مسئله هم واقف بوده و امروز پا به پاي رقيبان خارجي خود پيش مي‌روند. باور نمي‌كنيد؟ بفرماييد خودتان امتحان كنيد!

کد خبر 262874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha