دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

جواد نعمتی: فرق نمی‌کند ساکن پایتخت باشید یا کلانشهرهای بزرگ و کوچک کشور. برای خلاص شدن از روزمرگی‌ها یا دود و ترافیک و چراغ قرمزهای شهرتان یک نسخه جذاب را می‌توانیم برایتان تجویز کنیم؛ طبیعت‌گردی.

طبیعت گردی

رفتن به دامان طبيعتي كه در اطراف شهرتان است. باور كنيد در اطراف همين شهر خودتان، جاهايي هست كه حتي اگر با طبيعت ديگر نقاط كشور برابري نكند، دست‌كمي هم از آنها نخواهد داشت. طبيعت‌گردي، يكي از بهترين راه‌هاي گذراندن اوقات فراغت است؛ هم فال است و هم تماشا. هم گذران اوقات فراغت است و هم بازگشت به جايي كه از آن آمده‌ايم. كافي است شال و كلاه كنيد و يك نقشه درست و حسابي دستتان بگيرد، اگر هم نبود نرم‌افزار موقعيت‌يابي گوشي تلفن همراه همان كار را برايتان انجام مي‌دهد. بقيه‌اش را هم در همين صفحه بخوانيد تا به شما ياد دهيم كه چطور يك طبيعت‌گرد حرفه‌اي شويد.

طبيعت‌گردها كجا مي‌روند؟

آماتورهاي اين رشته به‌طور معمول شيفته مسيرهاي كوتاه و تا حدودي مشخص هستند اما حرفه‌اي‌هاي ماجراجو، هيجان و دست‌وپنجه‌نرم كردن با اتفاق‌هاي غيرمنتظره اطراف خود را به رفت‌وآمدهاي ساده ترجيح مي‌دهند. هدف طبيعت‌گردها از تحمل سختي‌هاي ريز و درشت انبساط خاطر، بازيابي انرژي، كشف مناظر بكر، حفاظت از نقاط در معرض تخريب و در نهايت بقاي محيط‌زيست است. برخي طبيعت‌گردها فقط به پياده‌روي در مناطق كوهستاني اكتفا مي‌كند و برخي ديگر به سراغ جنگل‌ها، جاده‌هاي دورافتاده و پارك‌هاي ملي مي‌روند.

بردن بار و بنديل اضافه ممنوع

طبيعت‌گردي همچون رفتن به يك مهماني مهم آداب و شرايط خاص خود را دارد و هرگز نمي‌توان بي‌اختيار به سمت آن رفت. اصلي‌ترين وظيفه هر طبيعت‌گرد احترام به محيط‌زيست، پيدا كردن بهترين مسير و مناسب‌ترين زمان است. وقتي مقصد، مبدا و مسافت مشخص شد وقت آن است تا چمدان‌ها نيز بسته شوند. هر كدام از ما علاقه‌مندي‌هاي خاص خودمان را داريم و دلمان مي‌خواهد در سفر وسايل زيادي را با خود حمل كنيم. در طبيعت‌گردي اين قاعده به كلي حذف مي‌شود و حمل كمترين و پركاربردترين وسايل در اولويت قرار مي‌گيرد.

پوشاكي براي طبيعت‌گردان

لباس يك طبيعت‌گرد حرفه‌اي تركيبي از شلوار كتان، پيراهن، تي‌شرت و كلاه است. اين لباس براي فعاليت‌هاي فني به شكل يك تكه قابل تهيه بوده و معمولا امكان نصب و قرارگيري مناسب ابزار مختلف در آن پيش‌بيني شده است. پوشيدن لباس‌هاي براق و رنگي با طبيعت سازگار نيست و در مواردي ساكنان قلمروهاي جانوري را نسبت به حضور خودتان حساس مي‌كنيد. لباس‌هاي روشن يا تيره با توجه به شرايط محلي يا آب و هوايي انتخاب بهتري هستند.

باتوم را فراموش نكنيد

باتوم‌هاي حرفه‌اي بيشتر براي كوهنوردي مورد استفاده قرار مي‌گيرد ولي يك طبيعت‌گرد حرفه‌اي هم بايد از داشتن چنين ابزاري بهره ببرد. باتوم‌هاي كوهنوردي از آلومينيوم سخت يا الياف كربن ساخته شده‌اند و در قسمت نوك و دسته به قطعات ضد‌شوك و ضربه مجهز هستند. اگر راهي طبيعت‌هايي مي‌شويد كه داراي پستي و بلندي هستند اين باتوم‌ها واقعا عصاي دستتان خواهد شد و به كارتان خواهد آمد.

كفش مناسب؛ مهم‌تر از همه

براي يك طبيعت‌گرد حرفه‌اي داشتن كفش مناسب از هر وسيله ديگري مهم‌تر است. براي انتخاب يك كفش خوب بايد نسبت قد، وزن و ارتفاع رعايت شود. كفش‌هاي كوهستاني غالبا به شكل نيمه سنگين يا سنگين، تمام چرم با زيره داخلي و خارجي ضد‌ضربه و ضد‌آب ساخته شده و تا محدوده بالاي ساق پا را به‌طور كامل مي‌پوشانند.

كوله‌پشتي‌ مناسب براي شما

كوله‌پشتي يك طبيعت‌گرد حرفه‌اي در برنامه‌هاي سبك و يك‌روزه حدود 40ليتر و براي برنامه‌هاي چند روزه بيش از 60ليتر گنجايش دارد و از پارچه ضد‌آب و قسمت‌هاي متعدد براي قرار دادن وسايل همراه تشكيل شده است. كوله‌پشتي علاوه بر دارا بودن سيستم كمربند چند نقطه‌اي به پد رطوبت‌گير نيز مجهز است.

كيسه خواب براي شب‌ها

در برنامه طبيعت‌گردي، ممكن است به شب بخوريد، در اين مواقع هيچ چيز مثل يك كيسه‌خواب نرم و گرم اهميت ندارد. كيسه خواب‌ها به 2 دسته پر و الياف تقسيم مي‌شوند. نوع پر آنها قديمي‌تر است و ايراد اساسي آنها هم اين است كه وقتي خيس مي‌شوند، به سختي مي‌توان آنها را خشك كرد. نوع الياف، جديدتر و با قيمت‌هاي مناسب‌تر مي‌توان آنها را خريد.

چه چيز در كوله ‌بگذاريم؟

اگر مقصدتان كوتاه است ضرورتي ندارد كوله‌پشتي سنگيني روي دوشتان بگذاريد؛ قراردادن مقدار خوراكي فاسد نشدني، آب آشاميدني، داروهاي ضروري،كرم ضد آفتاب، اوراق هويتي، زيرانداز، لوازم بهداشتي، باتري اضافي براي دوربين عكاسي يا تلفن همراه، دوربين دوچشمي، نقشه يا دستگاه موقعيت‌ياب كافي است.

چي بخوريم؟

تقريبا اين اتفاق نظر ميان همه طبيعت‌گردان حرفه‌اي وجود دارد كه تغذيه براي اجراي يك برنامه طبيعت‌گردي حرفه‌اي شامل 3مرحله است: تغذيه قبل از برنامه، تعذيه در زمان اجراي برنامه و تغذيه پس از اجراي برنامه. قبل از اجراي برنامه طبيعت‌گردي بهتر است با مصرف متناوب مواد غذايي حاوي انرژي شامل چربي، پروتئين و كربوهيدرات، انرژي را در بافت‌هاي ماهيچه‌اي و كبد به شكل تركيبي به نام گليكوژن ذخيره كنيد. حين اجراي برنامه مصرف ماكاروني، سيب‌زميني آب‌پز، خلال سيب‌زميني كم‌نمك، پوره سيب‌زميني، حلوا، كنسرو ذرت، لوبيا و سوپ‌ها را فراموش نكنيد و پس از پايان برنامه از ريزه‌خواري و مصرف خشكبار كمك بگيريد. از آنجايي كه طبيعت‌گردي مخصوصا در نقاط كوهستاني و روددره‌ها، كالري بسيار زيادي مصرف مي‌كند تنها راه توليد انرژي و افزايش قواي جسمي خوردن منظم و متنوع مواد غذايي است.

ياد بگيريد چطور چادرتان را جمع كنيد‌

چادر‌ يكي از لوازم ضروري براي طبيعت‌گردي است. يادتان باشد كه ۲ نوع چادر طبيعت‌گردي در بازار وجود دارد كه مي‌توانيد يكي از آنها را انتخاب كنيد؛ چادر عصايي و چادر فنري. عصايي‌ها همان‌هايي هستند كه ميله‌هايي براي شكل دادن اسكلت چادر دارند و جمع و پهن كردن آنها كمي وقت‌گيرتر است البته در نهايت فضاي بزرگتري در اختيارتان قرار مي‌دهند اما فنري‌ها آنهايي هستند كه اغلب طبيعت‌گردان از آن استفاده مي‌كنند. خيلي سريع پهن و جمع مي‌شوند البته جمع كردن اين چادرها خودش يك مهارت است كه در فيلم واقعيت افزوده اين صفحه مي‌توانيد ‌ اين مهارت را ياد بگيرد. اين فيلم از سايت اشتراك ويدئوي «آپارات» گرفته شده است.

کد خبر 262739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha