چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

علی سیف‌اللهی: چند روز دیگر که خردادماه به پایانش نزدیک شود، قرص آن یکی‌ماه کامل می‌شود و سالروز ولادت امام‌زمان(عج) می‌رسد؛ مناسبتی که همه را به جنب‌و‌جوش می‌اندازد تا نقشی در این روزها داشته باشند؛ بزرگ‌ترین جشن تولدی که عالم و آدم را درگیر می‌کند؛ یکی شیرینی و شربت پخش می‌کند، یکی سر خیابان اصلی محله‌شان طاق نصرت می‌زند و دیگری مشغول چراغانی کردن و ریسه بستن می‌شود.

آب زنید راه را...

روزهايي كه شادي‌هايش بايد اندازه عزاداري‌هاي محرم باشكوه باشد. براي جشن گرفتن در اين روزها جايي لازم است كه بساط كنيد و مردم دور آن جمع بشوند؛ يك ايستگاه جشن كه براي راه انداختن آن به ايده‌ها و ابتكارهايي نياز داريد كه ما 10تاي آنها را براي شما ليست كرده‌ايم.

1- ايستگاه بزنيد

براي اين كار اول بايد از شهرداري مجوز بگيريد، بعد داربستي‌ها را صدا كنيد تا يك چادر درست و درمان برايتان بزنند كه در اين روزهايي كه هوا مرتب توفاني مي‌شود به مشكل بر نخوريد.جايي را براي ايستگاه انتخاب كنيد كه به آب آشاميدني دسترسي داشته باشيد؛ براي درست كردن شربت لازمتان مي‌شود. اصولا مردم خوششان مي‌آيد كنار ايستگاه صلواتي بايستند و شيريني و شربت بگيرند اما اين دليل نمي‌شود كه وسط چهارراه، ايستگاه بزنيد و ترافيك چند كيلومتري درست كنيد.

2- پذيرايي كنيد

از قديم رسم بوده كه مردم در چنين مناسبت‌هايي نذرهايشان را مي‌دادند، بين مردم شربت و شيريني پخش و شكلات به همديگر تعارف مي‌كردند. ديگ، قوري و سيني يادتان نرود. سعي كنيد لااقل 8-7نفر از بچه‌ محل‌ها را با خودتان همراه كنيد. درست كردن شربت و پخش كردن آن به همراه شيريني در يك جاي شلوغ، كار يكي‌دو نفر نيست. شربت را خيلي غليظ درست نكنيد . به ازاي هر يك ليوان مايه شربت، حدود 6ليوان آب لازم است.

3- فضاسازي كنيد

شكل و شمايل ايستگاه هم بايد جذاب باشد. براي جذب كمك‌هاي مردمي تعارف نكنيد و خجالت نكشيد اما پول داشتن هم دليل اسراف كردن نيست. براي اين‌ كار مي‌توانيد از پارچه‌هاي رنگي، آبشارهاي مصنوعي، پخش كليپ‌هاي تصويري و صوتي و البته اسفند دود كردن استفاده كنيد كه حسابي جواب مي‌دهد. در انتخاب مداحي‌هايي كه براي پخش در ايستگاه درنظر مي‌گيريد، دقت كنيد. اين روز‌ها جشن‌ها بايد حس و حال خوبي به مردم بدهند، طوري كه همه شاد شوند.

4- ماشين نويسي كنيد

يكي از بهترين ايده‌هاپشت ماشين‌نويسي است؛ يك عبارت يا شعر مرتبط با اين ايام را با شابلون‌هاي آماده‌اي با خط‌خوش پشت ماشين‌ها مي‌نويسيد و راننده‌ها خيلي خوششان مي‌آيد. براي جلوي آينه ماشين‌ها هم مي‌توانيد آويزهايي با نقش و نگارهاي مذهبي طراحي و توزيع كنيد. راننده‌ها كاغذهاي عطري را هم كه بتوانند به آينه آويزان كنند، استفاده مي‌كنند. بهترين كار براي گسترش و اجراي اين ايده، پهن كردن بساط ماشين‌نويسي در مبدا حركت تاكسي‌هاست.

5- بچه‌ها يادتان نرود

حتما يك قسمتي از ايستگاه را به كودكان اختصاص بدهيد. هدايايي براي آنها كنار بگذاريد. بازي‌ها و پازل‌هايي آماده ‌كنيد كه آنها را با مسائل ديني و مذهبي آشنا كند. خواندن داستان، درست كردن كاردستي، مسابقه نقاشي و حفظ حديث هم جواب مي‌دهد. اگر بتوانيد آنها را چند دقيقه‌اي در ايستگاه سرگرم كنيد، پدر و مادرهاي زيادي با فراغت و حوصله از ايستگاه شما ديدن و در برنامه‌هايتان شركت مي‌كنند.

6- پوستر و برچسب بزنيد

برچسب‌هايي كه شعر يا حديثي درباره امام زمان(عج) داشته باشند چاپ كنيد تا مردم بتوانند هر جايي دلشان خواست بچسبانند. فقط حواستان به گرافيك و محتواهاي شاعرانه‌تر و كوتاه‌تر باشد تا در ذهن‌ها بماند؛ مثلا مي‌تواند بخشي از دعاي فرج باشد يا ترجمه فارسي بخشي از آن. طراحي پوسترهاي چشم‌نواز هم هميشه با استقبال مواجه مي‌شود. البته حتما اندازه‌هاي كوچك را درنظر بگيريد كه مردم بتوانند همه جا از آن استفاده كنند و شما هم بتوانيد تعداد بيشتري توليد كنيد.

7- واكس بزنيد

دست به ابتكارهايي بزنيد كه هم مردم خوششان بيايد، هم مؤثر باشد. واكس زدن يكي از اين ابتكارهايي است كه جواب مي‌گيرد؛ شايد چندان به چشم نيايد و با 500تومان بشود اين كفش‌ها را واكس زد اما تأثيري كه اين كار روي مردم دارد را نبايد فراموش كرد. وقتي آنها مي‌بينند دوستداران حضرت اين طوري هستند خودشان به سمت اين كارهاي معنوي گرايش پيدا مي‌كنند، علاقه‌مند مي‌شوند و پاي ايستگاهتان مي‌ايستند، گپ مي‌زنند و حتي بعدا جزو حاميان ايستگاهتان مي‌شوند.

8- دعاي جمعي بخوانيد

براي هر مناسبتي كه ايستگاه مي‌زنيد، دعاي مربوط به همان روزها و مناسبت‌ها را بخوانيد. با هماهنگي مأموران راهنمايي و رانندگي مردم را در گوشه‌اي از ايستگاه جمع كنيد و دسته‌جمعي دعا بخوانيد. با اين كار حال و هواي خاصي برقرار مي‌شود. اگر يك‌بار تجربه همخواني زيارت آل ياسين را داشته باشيد، حتما سعي مي‌كنيد اين برنامه را در قالب‌هاي ديگري اجرا و تكرار كنيد. فقط ناگفته پيداست حواستان بايد به ترافيك و راحتي مردم باشد.

9- طاق نصرت بزنيد

طاق نصرت‌ها را معمولا در جايي نصب مي‌كنند كه عبور و مرور زياد است. براي تزيين طاق نصرت از شمشاد استفاده كنيد. سعي كنيد شمشادها را از بازار گل بخريد كه ارزان تمام شود. شمشادها را به اندازه تهيه كنيد و در سراسر طاق نصرت ببنديد تا پس از تمام شدن كار، قسمتي از طاق، خالي و قسمت ديگرش پر از شمشاد نشود. اگر به طاق نصرت ريسه مي‌بنديد، مواظب باشيد كه سيم برق با داربست‌ها تماس نداشته باشد كه درصورت اتصال برق، هم خودتان روشن مي‌شويد، هم مردمي كه از كنار طاق عبور مي‌كنند!

10- نمايشگاه كتاب بزنيد

يك تيم 3-2 نفره تشكيل بدهيد و راه بيفتيد توي كتابفروشي‌ها و انتشاراتي‌هاي انقلاب تا كتاب‌هايي را كه مربوط به مهدويت است جدا و بهترين‌هاي آنها را سوا كنيد. براي فروش آنها باني پيدا كنيد و كتاب‌ها را با تخفيف بفروشيد. طوري استقبال مي‌شود كه مجبور مي‌شويد وسط نمايشگاه دوباره سفارش بدهيد تا برايتان كتاب بفرستند. خودتان هم كتاب‌ها را بخوانيد، نكته‌هايش را دربياوريد و مردم را براي انتخاب بهتر راهنمايي كنيد.

رهبرمعظم انقلاب چند سال پيش فرمودند: «مثلا در همين جشن‌ها كه آقايون چند سالي است ياد گرفته‌اند دست مي‌زنند. البته شعرشان با شعر عزاداري فرقي نمي‌كند؛ آنجا سينه مي‌زنند و اينجا دست مي‌زنند!» رهبر انقلاب با بيان اينكه آقايان مداح‌ها نتوانسته‌اند آهنگي مناسب براي شادي بياورند در ادامه گفتند: «مداحين‌‌ همان آهنگ شب عاشورا را در روز عيد غدير مي‌خوانند منتها آنجا سينه مي‌زنند و اينجا دست مي‌زنند. بعضي‌ها هم در مجلس دست مي‌زنند!» سخنان ايشان در حالي بيان مي‌شود كه پيش از اين هم در ديدار مداحان در سال ۸۴ انتقاداتي در اين‌باره مطرح كرده و فرموده بودند: «اگر انسان كف‌زدن‌هاي مراسم اعياد را از راديو بشنود، با توجه به سبك‌هاي مرثيه‌اي آن، تصور مي‌كند مراسم عزاداري است. بنابراين شايسته است شعرهاي مراسم اعياد در قالب آهنگ‌هاي شاد و مفرح ارائه شود.»

کد خبر 262297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha