دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

بررسی روند شاخص در ۵سال گذشته نشان می‌دهد که بورس وارد فصل عجایب شده است ریسک‌های‌غیرسیستماتیک بازارسهام نسبت به گذشته کمتر شده اما شاخص در ۶‌ماه ۱۷هزار واحد نزول کرده است، آیا دست‌هایی پنهان در کار است؟

بورس

به گزارش همشهري، رويداد‌هاي بورس در 2دهه گذشته روالي منطقي داشته اما كارشناسان اين روز‌ها كمتر مي‌توانند رفتار بورس را بسنجند به‌ويژه آنكه تحولات 6‌ماه گذشته مطابق با تحولات سياسي - اقتصادي رقم نخورده است. مروري بر عملكرد بورس تهران در 5سال گذشته كه همزمان با تحولات سياسي - اقتصادي مهمي در ابعاد داخلي و خارجي بوده نشان‌دهنده نوعي رفتار عجيب از سوي شاخص بورس است كه به‌نظر مي‌رسد نياز به بررسي و واكاوي مقامات ارشد بازار سرمايه و دولت دارد.

پس از آنكه بورس تهران در سال 88بعد از يك دوره 4ساله از ركود بيرون آمد، به سرعت رشد كرد و از فروردين 88تا نيمه دي‌ماه سال گذشته در مجموع 81هزار و500واحد رشد كرد. اين در شرايطي بود كه درست در اين دوره 5ساله فضاي سياسي- اقتصادي ايران با 4چالش اصلي و اثر‌گذار روبه‌رو بود؛ از يك سو مذاكرات سياسي بر سر پرونده هسته‌اي وارد بن بست شده بود و ازسوي ديگر تلاطم‌هاي سياسي در داخل كشور فضاي اجتماعي را به چالش كشيده بود.

در كنار اين دو تحول سياسي اجراي فاز نخست هدفمندي يارانه‌ها و بعد از آن اعمال تحريم‌هاي شديد بين‌المللي به‌عنوان مولفه‌هاي سوم و چهارم فشار بيشتري بر پيكره اقتصاد كشور وارد كرد كه انتظار مي‌رفت بازار سهام را با مشكلات بزرگ تري مواجه كند اما درست در طول اين سال‌ها بازار سهام هزاران واحد رشد كرد. كارشناسان بر اين باورند كه عمده‌ترين دليل رشد بورس در اين دوره افزايش قيمت دلار و رشد تورم بود كه از يك سو منجر به كاهش ارزش جايگزيني شركت‌ها شد و از سوي ديگر روند سود‌آوري شركت‌هاي صادر‌كننده را توسعه بخشيد.

اين دو موضوع سهامداران را ترغيب كرد كه بيشتر در بورس سرمايه‌گذاري كنند. اما پرسشي كه اكنون مطرح است اين است كه چرا با وجود كاهش ملموس ريسك‌هاي سياسي - اقتصادي بورس تهران همچنان در حال نزول است. نوار رشد بورس كه از سال 88شروع شده بود و درست در15دي‌ماه سال گذشته متوقف شد، نكته اعجاب آور مقايسه روند تحولات با 6‌ماه گذشته است. اين مقايسه نشان مي‌دهد كه اميد به موافقت بر سر پرونده هسته‌اي افزايش يافته، ثبات سياسي و اقتصادي در داخل كشور بيشتر شده و از سوي ديگر روندشتابان تورم نسبت به دوره‌هاي مشابه سال‌هاي گذشته كمتر شده است اما در عوض شاخص بورس از 15دي‌ماه سال گذشته تاكنون كه نزديك به 6‌ماه مي‌گذرد نزديك به 17هزار واحد نزول كرده است. شايد بهتر باشد دلايل نزول بورس را از زمان صعود‌هاي انفجاري شاخص بررسي كرد.

کد خبر 262807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha