شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

سنگین‌ترین نزول بورس در سال ۹۳به ثبت رسید انتظار سرمایه‌گذاران برای مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای و روشن‌شدن فضای بحران عراق نزول را تشدید کرد.

بورس

ضمن اينكه به‌نظر مي‌رسد برخي سياست‌هاي اقتصادي دولت و همچنين انفعال سهامداران بزرگ هم ازجمله دلايلي بوده كه سقوط بورس را عميق‌تر كرده است. به گزارش همشهري، كارشناسان مي‌گويند هنوز بازو‌هاي مالي دولت در بازار سرمايه فعال نشده و اين مهم‌ترين دليل نزول بورس در كنار انفعال سهامداران حقوقي بزرگ در چند‌ماه گذشته است.

اين روز‌ها سهامداران حقوقي به‌طور معناداري كنار نشسته‌اند و فقط نگاه مي‌كنند، گويي بدشان نمي‌آيد بورس نزول كند. پيچيدگي بورس اين روز‌ها بيشتر از گذشته است، به راحتي نمي‌توان وزن و ميزان اثر رويداد‌ها را بر شاخص بورس سنجيد. در چنين فضايي كارشناسان نيز متعجبند اما نگراني در بازار موج مي‌زند.

سرمايه‌گذاران مي‌خواهند بدانند دلايل نزول بورس چيست و اين نزول تا كي ادامه دارد؟ كارشناسان در تحليل رفتار بورس عوامل زيادي را برمي‌شمارند اما وزن انفعال سهامداران حقوقي و بزرگ و فعال نشدن بازوهاي اجرايي دولت را در بازار سرمايه ازجمله دلايل اصلي نزول شاخص بورس مي‌دانند. از حسين اسدي‌نيا كارشناس بازار سرمايه در اين‌باره پرسيديم. او توضيح داد: به اعتقاد من دولت بايد دستور دهد موضوع نزول بورس در مبادلات  مورد بررسي قرار گيرد، چرا كه با وجود مناسب بودن شرايط سودآوري شركت‌ها بازار در حال نزول است. از او پرسيديم منظورش از بررسي مبادلات بورس چيست او توضيح داد:

سهامداران حقوقي بزرگ اين روز‌ها فقط نظاره مي‌كنند و به يكي از عوامل نزول بورس تبديل شده‌اند، استدلال سهامداران حقوقي بزرگ نامشخص بودن سياست‌هاي اقتصادي دولت و نامشخص بودن نتايج مذاكرات هسته‌اي است درحالي‌كه چنين استدلال‌هايي ساده انگارانه و غيرمستدل است. او ادامه داد: بورس تهران شرايط بحراني‌تري را هم سپري كرده است.

جنگ آمريكا با عراق، وقايع سال 88يا كوي دانشگاه و يا بسياري وقايع شبيه به اين كه اثرات زيادي بر بورس داشت اما واكنش بازار سهام به اين وقايع تا اين حد افراطي نبود اما اين بار با تحولات جديدتري روبه‌رو هستيم و نزول بورس به قدري عميق است كه نمي‌توان به راحتي از كنار آن گذشت چرا كه با محاسبات اقتصادي جور در نمي‌آيد. او با طرح اين پرسش كه چرا سهامداران حقوقي از بازار كناره‌گيري كرده‌اند گفت:

حتي اگر مذاكرات هسته‌اي هم به نتيجه نرسد بعد از يك شوك كوتاه‌مدت بازار سهام به روال طبيعي‌اش بازمي‌گردد بنابر اين استدلال كناره‌گيري سهامداران حقوقي از بازار ساده انگارانه است. اويكي ديگر از دلايل نزول بورس را استقرار نيافتن بازو‌هاي مالي دولت جديد دانست و گفت: همه دولت‌ها به بازو‌هاي مالي خود نياز دارند و اين يك نياز حياتي براي بازار سرمايه است و مي‌تواند به جريان عمومي بورس كمك كند اما دولت جديد هنوز موفق به استقرار بازو‌هاي مالي‌اش در بازار سهام نشده است.

او درباره دلايل نزول بورس در مبادلات گفت: در عين حال به‌نظر مي‌رسد تحولات و بروز بحران در عراق به نگراني‌ها دامن زده، استدلال اين است كه اين تحولات مرتبط با ايران است. آمريكا از منطقه خارج شده و عربستان داعيه دار آن است در تقابل با ايران پس از خروج آمريكا از عراق به قدرت منطقه تبديل شود. اسدي‌نيا در ادامه اما پيش‌بيني كرد شرايط بازار در نيمه دوم سال مساعد شود و گفت: خطوط حمايت شاخص 72و 69هزارو 500واحد است كه به‌نظر من روند صعودي بورس از نيمه دوم سال يعني شهريور يا مهر‌ماه با توجه به پايان فصل مجامع و تقسيم سود نقدي شركت‌ها دوباره آغاز خواهد شد.

رفتار بورس كاملا هيجاني است

مدير نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره عوامل ريزش ديروز بازار و صف فروش اكثر نمادها با وجود افت پياپي قيمت، گفت: رفتار بازار كاملا هيجاني است و اين شرايط ماندگار نخواهد بود. محمودرضا خواجه نصيري، مدير نظارت سازمان بورس با بيان اينكه رفتار بازار هيجان زده است، تصريح كرد: سرمايه‌گذاران بايد اين رفتار را كنترل كنند، چرا كه اين شرايط ماندگار نيست.

مسير اقتصادي دولت، درست است

حسين صالحي، مدير معاملات كارگزاري آگاه گفت: هدف دولت در كنترل تورم در اين روند تأثير‌گذار است و همه بازارها در كوتاه‌مدت با ركود مواجه مي‌شوند، اما مسير اقتصادي دولت درست است و قطعا در بلندمدت شاهد روند صعودي در بازار سرمايه خواهيم بود. صالحي با اشاره به اينكه چشم‌انداز كلي بازار وابسته به مسائل سياسي و توافقات هسته‌اي است، گفت: با توجه به چشم‌انداز مثبت اين مذاكرات در كنار كاهش نسبت قيمت به درآمد در اكثر صنايع بنيادي، بازار مي‌تواند در بلندمدت شرايط خوبي داشته باشد.

3عامل اصلي در نزول بورس چيست؟

عظيم ثابت، مدير عمليات بازارگرداني تأمين سرمايه آرمان، با بيان اينكه در حال حاضر بازار سرمايه با 3موضوع گره خورده است، اظهار كرد: در حال حاضر بورس تهران در انتظار مشخص‌شدن تكليف مذاكرات هسته‌اي، اقتصاد جهاني، اصلاح قيمت‌هاي داخلي و قيمت‌گذاري صنايع با توجه به افزايش حامل‌هاي انرژي است و تا تكليف اين موضوعات روشن نشود، نمي‌توان انتظار رشد قيمت‌ها را داشت.

کد خبر 262562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha