چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کرد کره شمالی سه‌شنبه 19 تیر بازرسان نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل را به این کشور دعوت کرده است.

خبرگزاری سوئیس از وین گزارش داد، آژانس ادامه داد، بازرسان قرار است توقف مورد توافق قرار گرفته برنامه سلاح هسته‌ای جنجال‌برانگیز این کشور را مورد راستی‌آزمایی قرار دهند و برای همین ظرف چند روز آینده به این کشور آسیایی سفر خواهند کرد.

کره شمالی پیش از این اعلام آمادگی کرده بود راکتور هسته‌ای یونگ بیون را تعطیل خواهد کرد. در مقابل، باید به این کشور فقیر برای تامین نیازهای انرژی‌اش نفت داده شود.


دعوت رسمی از بازرسان بدان معنی است که دولت پیونگ‌ یانگ در طول این هفته منتظر اولین محموله نفت از کره جنوبی است. کره شمالی آغاز تحویل این محموله را پیش‌شرط توقف فعالیت راکتورش قرار داده بود.


کره شمالی در سال 2002 میلادی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور بیرون کرد. علاوه بر آن از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز خارج شد. پیونگ یانگ در سال 2005 اعلام کرد که به سلاح هسته‌ای دست یافته است. این کشور در بهار سال گذشته آزمایشی هسته‌ای را انجام داد که با محکومیت جهانی مواجه شد.

کد خبر 26277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز