همشهری آنلاین: مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی به گفته کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکایی، اوایل ماه ژوئیه ادامه می‌یابد.

خبرگزاری اتریش از توکیو گزارش داد، وی چهارشنبه 30 خرداد در پایتخت ژاپن گفت پس از آن احتمالا اجلاسی در سطح وزیران برگزار خواهد شد.
یک روزنامه ژاپنی گزارش داد که آمریکا آماده است به دلیل آن که دولت پیونگ‌یانگ راکتور هسته‌ای یونگ‌بیون را تعطیل کرد، از آن حمایت مالی کند.

پول واشنگتن
روزنامه «مائینچی شیمبون» به نقل از محافلی در واشنگتن گزارش داد، آمریکا در نظر دارد کمکی بشردوستانه را به مبلغ دو میلیون دلار به کره شمالی بدهد، اما در صورتی که پیونگ یانگ راکتور خود را از هم باز کرده و با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در این کشور موافقت کند. علاوه بر این دولت آمریکا تمایل خود را ابراز کرده است که به بیمارستان‌های کره شمالی مولد برق بدهد. وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب این گزارش را رد کرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس دولت کره شمالی قصد دارد یونگ بیون را در نیمه دوم ماه ژوئیه خاموش کند. این کشور اعلام کرد روز 13 فوریه (24 بهمن 1385) اعلام آمادگی کرد راکتور یونگ بیون را ظرف 60 روز تعطیل کند. این ضرب‌الاجل مدت‌هاست سپری شده و دلیل کره شمالی از تن ندادن به چنین اقدامی این بود که آمریکا دارایی‌های این کشور را در ماکائو آزاد نکرده بود. این امر در روزهای اخیر اتفاق افتاده است.

کد خبر 24699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز