دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

جلسه هفتاد و دوم و غیرعلنی شورای شهر تهران روز گذشته برگزار شد که در آن ابتدا موضوع احیای روز گل از تقویم رسمی کشور مطرح شد و سپس اعضاء لایحه "تعیین نرخ حق توقف پارکینگ‌های عمومی و نرخ عوارض پارک‌های حاشیه‌ای در شهر تهران" را مورد بررسی قرار دادند.

شورای شهر تهران

 رئيس شوراي شهر تهران در رابطه با حذف روز گل از تقويم كشور گفت؛ احياي چنين روزهايي كه نشانه‌هايي از نشاط و شادابي را براي جامعه به ارمغان مي‌آورد كار پسنديده‌اي است به خصوص آنكه در كشور ما شاخص شادي و نشاط پايين است و ضرورت ارتقاي چنين شاخصي وجود دارد. احمد مسجدجامعي به همين دليل پيشنهاد داد با توجه به اينكه برگزاري جشنواره هاي گل و گل‌آرايي و بهاره را مديريت شهري انجام داده است، شورا طرح گنجاندن دوباره روز گل را به شوراي فرهنگ عمومي كشور ارائه دهد. وي با نام بردن از گل نرگس، ياس و گل‌محمدي به عنوان نمادهايي از زندگي و حضور معنادار ائمه دين در فرهنگ ايرانيان افزود: بايد از نام گل‌ها به عنوان نمادهاي آييني و مذهبي استفاده كنيم.

بحث در مورد پارك‌هاي حاشيه‌اي

گزارش كميسيون برنامه و بودجه در مورد لايحه نرخ حق توقف پاركينگ‌ها نيز ديروز به بحث گذاشته شد. به موجب اين لايحه به شهرداري تهران و سازمان حمل ونقل و ترافيك اجازه داده شد، نسبت به وصول "حق توقف وسايل نقليه" از استفاده‌كنندگان پاركينگ‌هاي عمومي تحت پوشش شهرداري تهران اقدام و وجوه دريافتي را به حساب درآمدهاي اختصاصي سازمان حمل ونقل و ترافيك واريز كنند.

نايب رئيس شوراي شهرتهران در مورد جريان بررسي لايحه تعيين نرخ حق توقف پاركينگ‌هاي عمومي و نرخ عوارض پارك‌هاي حاشيه‌اي شهر با اشاره به اينكه مكان‌يابي پارك‌هاي حاشيه‌اي بايد مورد بررسي قرار بگيرد، گفت؛ امروزه در شهر تهران مي‌بينيم مكان‌هاي عمومي نيز در انحصار پاركبان‌ها در مي‌آيد و از مردم اخذ وجه مي‌كنند كه اين امر بايد رفع شود.

مرتضي طلايي اضافه كرد كه در محل پارك‌هاي حاشيه‌اي كه از مردم اخذ وجه مي‌شود پاركبان‌ها بايد مسئوليت حفاظت از خودروها را نيز برعهده گيرند. رئيس كميته حمل ونقل شوراي اسلامي شهرتهران اما با ابراز نارضايتي از بندي از لايحه مذكور گفت؛ شاه بيت مفاد اين لايحه كه در ابتدا توسط كميسيون عمران و حمل ونقل تهيه شده بود اختلاف نرخ پارك‌هاي حاشيه‌اي و محدوده مركزي بود. به نظر محسن سرخو نرخ پارك هاي حاشيه اي بايد تفاوت آشكاري با محدوده مركزي داشته باشد تا از اين طريق شهروندان به پارك وسيله نقليه خود و استفاده از خودروهاي حمل ونقل عمومي راغب شوند. وي ادامه داد: در حالي كه در لايحه كميسيون برنامه و بودجه اين تفاوت نرخ، ناچيز شمرده شده است كه به عقيده من سبب دعوت خودروها به محدوده مركزي شهر خواهد شد. مجتبي شاكري، رئيس كميته فرهنگي شورا نيز گنجاندن معافيت از اخذ عوارض از معلولان و جانبازان در پارك‌هاي حاشيه‌اي را پيشنهاد كرد. در نهايت اين لايحه با تاييد پيشنهادهاي طلايي و مجتبي شاكري و گنجاندن آن در متن لايحه به تصويب رسيد.

تذاكرات 2 عضو در جلسه 72

 در جريان هفتاد و دومين جلسه شوراي شهر، اعضا تذاكراتي را نيز عنوان كردند. در اين بين مجتبي شاكري با تبريك سالروز انتخابات رياست جمهوري و شورا در 24 خرداد گفت: بهتر است دوستان گزارشي از عملكرد خود در اين مدت ارائه دهند تا به عنوان سند ثبت شود. وي در ادامه به تذكري در ارتباط با ساخت مسجد وليعصر (عج) اشاره و اعلام كرد كه از پاسخ هاي شهرداري در اين خصوص قانع نشده است. رحمت الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت،‌محيط زيست و خدمات شهري نيز با بيان اينكه بيش از 40 روز از اعتراض شورا به شوراي حل اختلاف مي گذرد و هنوز پاسخي دريافت نشده گفت: مصوبه شورا در خصوص تركيب كميته تخصيص لازم الاجرا است. به گفته وي به استناد قانون 80 شوراها وقتي فرمانداري موضوعي را به شوراي حل اختلاف ارجاع مي‌دهد اين شورا موظف است طي 20 روز پاسخ را اعلام كند.

در غير اينصورت مصوبه مورد اعتراض لازم الارا خواهد بود. وي  افزود: بر همين اساس شورا در تاريخ 16 ارديبهشت ماه اعتراض خود را نسبت به تركيب كميته تخصيص اعتبار كه موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 93 شهرداري بود به شوراي حل اختلاف ارجاع داده و تا امروز كه 40 روز از آن مي‌گذرد هنوز پاسخي از شوراي حل اختلاف صادر نشده است. حافظي به همين خاطر مصوبه شورا در بحث تركيب كميته تخصيص اعتبار را لازم‌الاجرا دانست و گفت كه رئيس شورا بايد آن را به شهرداري ابلاغ كند. به گفته اين عضو شورا، شهرداري نيز موظف است از نخستين جلسه كميته تخصيص اعتبار روساي كميسيون هاي تخصصي شورا را دعوت كند و اين كميته با حضور روساي كميسيون هاي تخصصي برگزار شود. حافظي همچنين تصريح كرد: در تبصره 3 كميته تخصيص اعتبار شهرداري مي‌بايست علاوه بر صورتجلسه،‌جدول‌هاي پيوست را ارسال مي‌كرد كه متاسفانه صورتجلسه فاقد جدول‌هاي پيوست است.

کد خبر 262728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha