چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: اگر زندگی بشری از نظر تکنولوژی و رفاه با کندی روبه‌رو شود، آرمان‌ها را نیز متوقف می‌کند.

باشگاه پژوهشگران دانشجو با هدف شناسایی، سازماندهی و حمایت از دانشجویان پژوهشگر به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأسیس شد.

در آیین افتتاحیه باشگاه دانشجویان پژوهشگر که با حضور مسئولان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: پرداختن به زیرساخت‌ها لازمه رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز و تبدیل شدن به قدرت اول علمی جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز مبنی بر کسب جایگاه اول و کسب قدرت علمی جهان براساس سند چشم انداز، افزود: کشور ما از نظر توسعه کیفی در زمینه پژوهش قدم‌های خوبی برداشته که اگر با توسعه کمی همراه باشد با وجود اینکه ممکن است بلندپروازی باشد، اما در پایان سند چشم‌انداز می‌توانیم به قدرت علمی جهان مبدل شویم.

 محمدیان تاکید کرد:‌ اگر زندگی بشری از نظر تکنولوژی و رفاه با کندی روبه‌رو شود، آرمان‌ها را نیز متوقف می‌کند. بنابراین آنچه اهمیت دارد، این است که در کنار آرمان‌های بزرگ بتوان علم و فن‌آوری را توسعه داد چنانچه چندین سال است که مقام معظم رهبری در تمامی سخنان خود بر بحث تولید علم و نهضت نرم‌افزاری و پژوهش در کشور تاکید دارند، زیرا این 2 عنصر در کنار یکدیگر می‌توانند تمدن اسلامی را احیا کنند. وی افزود: امروزه عنصر اول جایگاه خود را یافته و انقلاب اسلامی توانسته پیام‌های خود را در دنیا انعکاس دهد.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: سازماندهی بحث پژوهش و کارهای تحقیقاتی در کشور یک دغدغه است،البته در بخش استادان گام‌های خوبی برداشته شده است و در بخش دانشجویان نیز با توجه به اینکه هنوز با این سرفصل‌ها آشنا نیستند و مجاری مربوط را نمی‌دانند، لازم است که در این زمینه گام مفیدی برداشته شود که نه یک مجموعه بلکه ده‌ها مجموعه لازم است تا دانشجویانی که به آنجا وارد می‌شوند و هیجان جوانی و انگیزه‌های بالایی دارند کاملاً در مسیر صحیح قرار بگیرند.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار و ارزشمند نخبگان در آینده کشور گفت: در کنار این مجموعه‌ها بنیاد نخبگان نیز باید بتواند چتر حمایتی خود را برای حمایت از نخبگان گسترش دهد تا در کنار مجموعه‌های دیگر نظیر ستاد استعدادهای درخشان در دانشگاه‌های مختلف و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها وظیفه حمایت از پژوهشگران را به بهترین نحو انجام دهد.

 محمدیان خاطر نشان کرد: تأسیس باشگاه دانشجویان پژوهشگر گامی دیگری در زمینه آشنایی پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر است تا از این طریق فضاهای مختلف را تجربه کنند و با برقراری ارتباط با یکدیگر دانشجویان را از وجود هم مطلع سازند.

 وی شناسایی دانشجویان پژوهشگر برای تاسیس بانک اطلاعات پژوهشگران دانشجو، سازماندهی پژوهشگران دانشجو در قالب گروه‌های تخصصی و حمایت و هدایت دانشجویان پژوهشگر را از اهداف باشگاه پژوهشگران دانشجو عنوان کرد.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به نقش پژوهش در کشور تاکید کرد: ایران کشور فقیری نیست اما از نظر مدیریت امکانات و مدیریت انسانی با مشکل مواجه‌ایم و نگرانی در این مورد وجود دارد و پژوهش را در کشور دچار مشکلاتی کرده است. وی افزود: با وجود این پژوهش به صورت ذاتی همواره با مشکل عجین بوده و کار علمی سنگین نیازمند اراده‌ای بزرگ است، زیرا مسائل علمی به گونه‌ای نیست که به راحتی در اختیار افراد قرار بگیرد و دانشمندان همواره متحمل رنج‌هایی می‌شوند و سعی ما بر آن است که این رنج‌ها را برای پژوهشگران به حداقل برسانیم.

محمدیان اظهار داشت: پژوهش در مدت زمان زیاد نتیجه می‌دهد و تا یک دیدگاه کاربردی و ایده‌ای تبدیل به محصول شود وقت زیادی گرفته خواهد شد.

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان تأسیس باشگاه پژوهشگران دانشجو را یکی از هزاران گامی دانست که باید در زمینه پژوهش برداشته شود و گفت:‌ تقریباَ تمامی پژوهشگران ما هم از جهت آرمانی و هم از جهت اعتقادات عمیق و علاقه به نظام و کشور قابل تقدیرند و امید می‌رود که این باشگاه بتواند از رشد خوبی برخوردار شود و دغدغه‌های موجود کشور در زمینه پژوهش را برای جوانان با انگیزه و نیت‌های خالصانه به حداقل برساند.

Amohammadi@Hamshahri.org

کد خبر 26272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز