مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

از ۲ هفته پیش نوید اتفاقی که امروز در روزنامه افتاده است را داده بودیم؛ اتفاقی که پس از آن همین روزنامه چاپی در دست شما به صدا در می‌آید و تصاویرش متحرک می‌شود.

به تلویزیون  کاغذی  همشهری  خوش‌آمدید

براي اينكه تكرار مكررات نشود خيلي از اينكه تاريخچه اين تكنولوژي چيست نخواهيم گفت و يكراست مي‌رويم سر اصل مطلب و اينكه چطور مي‌توانيد با يك گوشي موبايل همين روزنامه‌اي كه دستتان هست را «زنده» كنيد و البته براي آنهايي كه روش استفاده از اين امكان جديد را نمي‌دانند نيز به‌طور خلاصه توضيح مي‌دهيم كه اصل موضوع از چه قرار است.

چی هست؟ چه کار می‌کنه؟

بگذاريد قبل از گفتن درباره اينكه اين اتفاق چيست از اين بگوييم كه چي نيست تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود؛ سرويس واقعيت افزوده همشهري يك سايت جديد، يك اپليكيشن مستقل خبررساني، يك شبكه تلويزيوني يا ديسك‌فشرده همراه با روزنامه نيست. در واقع اين اتفاقي است كه از همكاري روزنامه چاپي، اينترنت و گوشي‌هاي تلفن‌همراه هوشمند متولد مي‌شود. پس از نصب اپليكيشن موبايلي همشهري، هنگامي كه روزنامه چاپي را از دريچه دوربين موبايلتان بنگريد نرم‌افزار تشخيص مي‌دهد كه تحريريه براي هر كدام از صفحات روزنامه چه محتواي چندرسانه‌اي مثل فيلم، صدا، گزارش تصويري يا تورهاي ۳۶۰درجه را براي شما تدارك ديده است و روي همان قاب روزنامه چاپي براي شما نمايش‌اش مي‌دهد.

چطور باش کار کنم؟

اگر شما هم مشتاق هستيد كه از اين نرم‌افزار استفاده كنيد اين مراحل خودآموز نصب تا نمايش اين ابزار است.

نصب برنامه
ابتدا و قبل از هر چيز بايد نرم‌افزار همشهري را روي موبايل خود نصب كنيد، اين كار را توسط تمام فروشگاه‌هاي آنلاين نرم‌افزار موبايل چون گوگل‌پلي، بازار، مايكت و... براي گوشي‌هاي اندرويد و اپ‌استور اپل، سيب‌چه و... براي گوشي‌هاي آيفون مي‌توانيد انجام دهيد. كافي است عنوان «همشهري» را به فارسي يا انگليسي در اين فروشگاه‌ها جست‌وجو كنيد تا نرم‌افزاري با لوگوي همشهري را در آنها پيدا كنيد و با درخواست نصب نرم‌افزار از اينترنت، دانلود و نصب آغاز مي‌شود.

اتصال به اینترنت
براي مطالعه هر شماره از روزنامه يا نشريات حداقل براي بار اول لازم است كه به اينترنت متصل شويد تا نرم‌افزار الگوهاي شماره جديد را دريافت كند؛ پس از آن نيز درصورت عدم‌اتصال به اينترنت نرم‌افزار تنها قادر به پخش محتواهايي خواهد بود كه قبلا با اتصال به شبكه آنها را ديده‌ايد.

كليك كردن
با قرار گرفتن روزنامه برابر دوربين نرم‌افزار، تلفن‌همراه قاب‌هايي كه براي آنها محتواي واقعيت افزوده آماده شده است با علامت يك دست كه به آن قاب اشاره مي‌كند مشخص شده است. با تقه زدن روي هر قاب نوع محتواي آن مشخص مي‌شود.

پخش محتوا

فيلم
درصورت ديدن علامت پخش روي قاب يعني محتواي مورد نظر فيلم است و با كليك كردن روي علامت پخش فيلم روي قاب مورد نظر پخش خواهد شد و اگر خواستيد فيلم را به‌صورت تمام صفحه ببينيد‌ كافي است دو كليك سريع روي قاب پخش فيلم بزنيد.

تصويري
در گزارش‌هاي تصويري كه روي روزنامه مشخص شده‌اند درصورتي كه گوشي را جلوي قاب نگه‌داريد تصاوير يكي پس از ديگري تغيير خواهند كرد و اينگونه محدوديت تعداد تصاوير براي گزارش‌ها و مقالات برطرف خواهد شد.

‌ پهنه‌ نما
با ديدن علامت پهنه‌نما‌ ۳۶۰ درجه وقتي روي قاب كليك كنيد تصوير ۳۶۰درجه به‌صورت تمام صفحه پخش خواهد شد؛ با كشيدن انگشت يا حركت دادن گوشي مي‌توانيد در تصوير پيمايش كنيد و حسي واقعي از حضور در مكان را تجربه كنيد.

صدا
اگر محتواي مورد نظر مانند فال حافظ يا پخش گفت‌وگو‌ها باشد يك پخش‌كننده ساده برابر شما خواهد بود كه با آن مي‌توانيد صدا را عقب يا جلو برده يا متوقف كنيد. ما از اين امكان براي پخش موسيقي، گزارش‌هاي خبري و ... استفاده مي‌كنيم.

سه بعدي
حجم‌هاي سه‌بعدي يكي از امكانات پخش اين نرم‌افزار هستند كه به‌دليل عدم‌پشتيباني اكثر گوشي‌ها فعلا پركاربرد نخواهد بود؛ اما اگر روزي ديديد كه ناگهان يك نفر از داخل روزنامه بيرون آمد تعجب نكنيد!

ابزارهايي كه از فناوري واقعيت افزوده استفاده مي‌كنند

احتمالا برايتان جالب خواهد بود كه بدانيد در چه موارد ديگري غيراز روزنامه‌نگاري از تكنولوژي واقعيت افزوده استفاده مي‌شود.

تلفن همراه
تلفن‌هاي همراه هوشمند كوچك ما داراي مجموعه‌اي از حسگرها هستند كه مي‌توانند موقعيت‌مكاني، حركت، تصوير و... را از واقعيت استخراج كنند. بازي‌هاي واقعيت‌افزوده تا امكان خواندن لايه مجازي نشريات واقعيت‌افزوده‌اي چون همشهري حاصل اين توانايي‌ها هستند.

نمايشگر‌ هواپيما
نمايشگرهاي ديجيتال هواپيماها نخستين ابزارهايي بودند كه از سال‌ها قبل به اين تكنولوژي مجهز شدند. اهميت تمركز خلبان بر فضاي اطرافش موجب شد كه نتيجه ابزارهاي حسگر چون ارتفاع، شيب، نشانه‌گيري و... روي تصويري كه خلبان در برابر خود مي‌بيند نمايش داده شود.

كنسول‌‌ بازي
پس از كنسول‌هاي ووي نينتندو كه حركت دست مخاطبش را با دسته‌اي حس مي‌كرد، جهش بعد با كينكت كنسول ايكس‌باكس بود كه فضاي سه‌بعدي را برابر دستگاه و حركت بدن كاربر را وارد بازي مي‌كرد و دنياي جديدي را برابر بازي‌سازان باز مي‌كرد.

عينك‌ها و لنزها
گوگل به تازگي عينكي را رونمايي كرده‌است كه تا پيش از اين در فيلم‌هاي تخيلي ديده شده بود. در اين پروژه با تبديل شيشه‌هاي عينك به صفحات نمايش شفاف ابزاري بر پايه واقعيت افزوده را متولد كرده بود كه تصاوير و اطلاعات مكان‌ها را به تصوير برابر چشم كاربر اضافه مي‌كرد.

چه چيزي در انتظار شماست؟

توش چه می‌گذره؟
اگر می‌خواهید بدانید این نرم‌افزار چگونه کار می‌کند، سادگی فرایند آن اینگونه است :
۱: دوربين تصوير روبه‌رويش را با تغيير رنگ‌بندي و پيدا كردن خطوط آن ساده مي‌كند تا به الگوي منحصر به فرد تصوير برسد.
۲: پردازنده موبايل الگو را با الگوهاي روزنامه‌اي كه مي‌خوانيد مطابقت مي‌دهد و با پيدا كردن نزديك‌ترين الگو تشخيص مي‌دهد كه كدام صفحه يا عكس روزنامه برابر شماست.
۳: پردازنده، محتواي مرتبط مثل فيلم را از اينترنت دانلود مي‌كند.
۴: موبايل با تشخيص روزنامه برابر شما آن را تبديل به يك صحنه نمايش مي‌كند و فيلم يا تصوير موردنظر را روي بخش مربوط در آن پخش مي‌كند.
امكان اضافه كردن چندين تصوير، تصاوير پهنه‌نما، فيلم، صدا و... به روزنامه، مجموعه زيادي از ايده‌ها و امكانات را متولد خواهد كرد كه اينها تنها بخشي از ايده‌هايي است كه از امروز يكي پس از ديگري به روزنامه همشهري اضافه خواهند شد:

يك روزنامه بخريد، سه روزنامه بخوانيد

براي اينكه روزنامه سر وقت به‌دست شما برسد در ساعتي حوالي نيمه‌شب ‌بايد به چاپخانه فرستاده شود و براي اين امر بايد مطالب چندساعت قبل صفحه‌بندي شوند. اين يعني هنگامي كه شما 7 صبح روزنامه را در دست مي‌گيريد از خواندن اخبار و تحليل‌هاي وقايع حدود 8 ساعت گذشته خود محروم هستيد؛ در عين حال پس از خواندن روزنامه امروز، تا فردا صبح، روزنامه توانايي خبررساني و تحليل براي شما را ندارد. اين موقعيتي است كه روزنامه‌ها را با ظهور وب‌سايت‌هاي خبري تهديد مي‌كند؛ اما با فناوري واقعيت‌افزوده از اين پس مي‌توانيد در ساعت 8 صبح و 4 عصر تيترهاي جديد اخبار را بخوانيد.

با همشهري سفر كنيد

آيا شده است كه هنگام ديدن تصوير صفحه آخر همشهري كادر بزرگ‌تر شود و بتوانيد آن سوي كادر را هم ببينيد؟ اين امكاني است كه از اين به بعد خواهيد داشت؛ تصاوير پهنه‌نما 360درجه كادر بزرگ‌تري را در اختيار شما خواهد گذاشت. ضعف ديگر صفحه‌بندي چاپي در مقايسه با صفحات وب، محدوديت استفاده از تصاوير است؛ با اين حال با پروژه همشهري‌تا سقف بي‌نهايت گزارش‌هاي تصويري نيز به مطالب اضافه خواهد شد.

اينجا تهران است، صداي ما را از همشهري مي‌شنويد

امكان پخش صدا روي روزنامه با پروژه همشهري‌، امكانات زيادي را براي روزنامه‌نگاران فراهم خواهد كرد؛ پخش بخش‌هايي از گفت‌وگوها ضمن جذابيت براي مخاطبان، سنديت گفت‌وگوها را نيز تأييد خواهد كرد و بازدارنده تكذيبيه‌هاي گاه‌وبي‌گاه افراد شاخص خواهد بود. در عين حال موقعيت ارتباط روزنامه با مخاطبان نابينا را نيز فراهم خواهد كرد. براي كساني كه فرصت زيادي ندارند نيز راديو روزانه همشهري، اخبار روز را به‌طور خلاصه خواهد خواند.

در ميان وقايع حضور داشته باشيد

حسرت هميشگي خبرنگاران اين است كه نمي‌توانند حس واقعي حوادث و وقايع را با كلمات به مخاطب خود منتقل كنند، حتي تصاوير ثابت و محدود روزنامه نيز كمك چنداني نكرده است. اما با پيوستن تحريريه روزنامه به پروژه همشهري‌بي‌نهايت هر خبرنگار فيلمبردار و خبرنگاري در عمق حادثه خواهد بود كه در كنار گزارش خود فيلم وقايع و صداي حوادث را نيز به شما ارائه خواهد كرد. از اين پس در دادگاه‌ها حضور خواهيد داشت، عمق وقايع آتش‌سوزي را با چشمان خود خواهيد ديد و گل‌هاي طلايي فوتباليست‌ها را چندباره تماشا خواهيد كرد. به تلويزيون كاغذي همشهري خوش‌آمديد.

کد خبر 262509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha