مدیرکل محیط‌زیست استان تهران می‌گوید که در سال‌جاری ۵۵هزار مورد ساخت وساز غیرمجاز در پارک‌های ملی خجیر، سرخه‌حصار و لار قلع و قمع شده اما همچنان حدود ۸۰۰پرونده شکایت در استان تهران وجود دارد.

ساخت و ساز غیرمجاز

 محمدهادي حيدرزاده، قلع و قمع اين تخريب‌ها را ناشي از راه‌اندازي ستاد مبارزه با ساخت وسازهاي غيرمجاز عنوان كرد و گفت كه از 7‌ماه پيش كه اين ستاد در استانداري راه‌اندازي شده، ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در مناطق حفاظت شده محيط‌زيست سير نزولي پيدا كرده است. آنطور كه حيدرزاده به مهر گفته است از دادستاني درخواست شده كه به 800پرونده مرتبط با ساخت وساز غيرمجاز خارج از نوبت رسيدگي شود تا سازمان محيط‌زيست بتواند با اقتدار در مقابل زمين‌خواري‌ها بايستد. مديركل محيط‌زيست استان تهران درخصوص وضعيت زمين‌خواري در شهر تهران هم گفته است كه عدم‌مالكيت محيط‌زيست بر مناطق چهارگانه حفاظت شده محيط‌زيست يكي از مهم‌ترين موانع جلوگيري از زمين خواري است.

به گفته وي در بسياري از موارد زماني كه شكايت عليه زمين‌خواري در پرونده‌هاي مختلف به نتيجه مي‌رسد و سازمان محيط‌زيست به قلع و قمع ساخت و سازها در اراضي ملي اقدام مي‌كند متخلفان به بهانه اينكه مالكيت زمين در اختيار سازمان محيط‌زيست نيست و اين قلع و قمع‌ها غيرقانوني است روند رسيدگي به تخلفات را به تأخير مي‌اندازند و در روند پرونده اخلال ايجاد مي‌كنند.

حيدرزاده گفت: در جلسه‌اي كه حدود يك‌ماه پيش تشكيل شد دولت لايحه‌اي درخصوص قرارگرفتن مالكيت مناطق چهارگانه حفاظت شده در اختيار سازمان محيط‌زيست تنظيم و به مجلس تقديم كرد كه اميدواريم هرچه سريع‌تر اين لايحه تصويب شود چراكه در اين صورت دست مسئولان زيست‌محيطي براي مبارزه با زمين خواري بازتر مي‌شود و تصويب اين لايحه به‌ويژه در استان تهران كه ارزش زمين بسيار بالاست اهميت بسزايي دارد.

بهبود كيفيت صنايع از انتقال

حيدرزاده در بخشي از گفته‌هاي خود به صنايع آلاينده موجود در حريم تهران اشاره كرد و گفت كه براساس تقسيم بندي‌ها 3نوع صنعت داريم كه دسته‌اي از آنها بايد به خارج از حريم تهران منتقل شوند، دسته‌اي بايد تغيير سيستم دهند و دسته ديگر مشكلي ندارند اما به‌طور كلي به جز برخي صنايع مانند صنايع سيمان كه براي كلانشهر تهران معضلات بسياري ايجاد كرده‌اند تغيير سيستم و بهبود تكنولوژي بسيار مؤثرتر از انتقال صنايع است.

او در ادامه افزود: برخي افراد رفتارهاي احساسي دارند و بدون درنظرگرفتن اهميت صنعت و اشتغال براي انتقال صنايع اولتيماتوم مي‌دهند به‌طوري كه چندي پيش يك اولتيماتوم 60روزه براي انتقال نيروگاه بعثت كه تأمين‌كننده برق يك سوم از جمعيت تهران است داده شد كه مشخص است چنين انتقالي هرگز اتفاق نمي‌افتد.

 

کد خبر 262461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha