چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: عدم وجود زنبورها و دیگر حشرات که برای گرده افشانی گیاهان زراعی مفید هستند می‌تواند بیش از کمبود آب و کود سبب کاهش محصولات کشاورزی شود.

اهمیت زیاد زنبورها برای گیاهان

به گزارش ایسنا، نتایج تحقیقات محققان دانشگاه آیوا که بر روی درخت بادام انجام شده است، نشان می‌دهد گرده افشانی کافی می‌تواند به افزایش محصولات و مواد مغذی آنها کمک کند.

در این تحقیقات، محققان در برخی از درختان بادام از گرده افشانی زنبورها جلوگیری کردند و به وسیله دست کار گرده افشانی را انجام دادند. آنان همچنین برخی از درختان را آب و کود کافی داده و برخی را از آب و کود کافی محروم کردند و تنها زنبورها گرده افشانی این درختان را انجام دادند.

درختانی که به وسیله دست گرده افشانی شده بودند محصول بادام زیادی داشتند، اما بادام‌ها کوچک بودند. درختانی که گرده افشانی نشده بودند محصول بادام کم اما بادام های بزرگ داشتند و محصول درختانی که توسط زنبورها گرده افشانی شده بود 200 برابر درختانی بود که به روش دستی گرده افشانی شده بود.

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که درختان، کمبود آب و کود را می‌توانند جبران کنند، اما قادر نیستند نبود گرده افشانی کافی را تحمل کنند. همچنین ترکیب مواد مغذی بسته به نوع گرده افشانی نیز متفاوت است. میزان اسید لینولئیک در درختانی که گرده افشانی دستی داشتند کمتر بود اما میزان ویتامین E بیشتر بود.

کد خبر 262348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha