سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

فتانه انفرادی: درحالی‌که به اذعان مسئولان و کارشناسان سازمان انتقال خون، ایران یکی از ۵کشور برتر جهان در انتخاب اهداکنندگان خون است اما این سازمان برای انجام مشاوره‌های قبل از اهدای خون، به‌شدت با کمبود پزشک مواجه است و این مهم در حالی است که برای اطمینان از سلامت خون انجام مشاوره‌ها و اطمینان از سلامت خون امری ضروری است.

انتقال خون

به گزارش همشهري، دكترفاطمه نادعلي، مديركل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با همشهري اظهار داشت:سلامت فرد اهداكننده خون حتما بايد قبل از اهداي خون محرز شود به اين منظور حتما بايد مشاوره سلامت با اهداكننده خون توسط پزشك انجام شود و اين در حالي است كه از سال92 به‌شدت با كمبود نيروي انساني و پزشك مشاور براي اهداي خون مواجه هستيم. نيروي انساني اين امر به‌عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و منابع مالي اين مهم نيز برعهده استانداري تهران است.

البته اين مشكل را طرح كرده‌ايم و قول مساعد هم داده شده است و ما در انتظار تأمين نيروي انساني لازم هستيم. به‌دليل بيماري‌هايي كه از طريق خون انتقال مي‌يابد، در ايران دستورالعمل‌هاي سخت‌گيرانه‌اي داريم و تا از سلامت كامل خون اهداكنندگان اطمينان حاصل نشود، خون اهدايي به بيماران تزريق نخواهد شد.

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: با توجه به اهميت انتقال خون در حفظ و سلامت جان انسان‌ها و اينكه چرخه كاري سازمان انتقال خون چرخه‌اي مداوم و غيرقابل توقف است بنابراين، براي حفظ سلامت بيماران، انتقال خون حتما بايد درراستاي طب اورژانس ديده شود چراكه وقتي فردي نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني دارد، تأمين خون براي او نيازي اورژانسي است.

ناد علي در پاسخ به برخي شائبه‌ها گفت: حتي يك قطره خون وارد كشور نمي‌شود و اينكه برخي عنوان مي‌كنند كه خون وارد كشور مي‌شود را شديدا تكذيب مي‌كنم. بخشي از پلاسما براي نياز دارويي كشور به خارج (كشورهاي اروپايي)ارسال مي‌شود و به‌صورت داروهاي استخراج شده از پلاسماي ايراني وارد كشور مي‌شود و بيماران در داخل كشور از آن استفاده مي‌كنند. او از ضرورت سرمايه‌گذاري درصنعت پلاسما سخن گفت و اظهار داشت:

پلاسما يا مايع خون دربحث انتقال خون بسيار ارزشمند است به‌طوري كه در خارج از كشور به‌طور متوسط يك واحد آن 100دلار ارزش دارد. پلاسما از نفت هم گران‌تر است چرا كه از آن داروهاي گران قيمت استخراج مي‌شود به همين دليل اعتقاد دارم كه چون صنعت پلاسما ارزآوري به‌دنبال دارد حتما بايد در زمينه صنعت پلاسما سرمايه‌گذاري‌هاي جدي به‌عمل آيد.

شرايط اهداي خون

به گزارش همشهري، اهدا‌كننده بايد در وضعيت سلامت جسماني و رواني باشد. به همين منظور، پزشك بايد حتما يش از اهداي خون، داوطلبان اهداي خون را معاينه كند.

سن و وزن اهداكننده

علي اصغر صفري فرد، كارشناس ارشد خون شناسي و بانك خون به همشهري گفت: حداقل سن قابل‌قبول براي اهداي خون 18سال تمام و حداكثر سن 60سال تمام است. حداكثر سن براي نخستين اهداي خون 60سال و براي دفعات بعدي اهدا‌كننده مستمر حداكثر 65سال است. وزن اهداكننده بايد از 50كيلوگرم به بالا باشد.

تعداد دفعات و فواصل اهداي خون

فواصل اهداي خون كامل 8هفته (56روز) است. يعني اهدا‌كننده با فاصله 8هفته مي‌تواند مجدداً خون اهدا كند، مشروط بر اينكه تعداد دفعات اهداي خون طي 12‌ماه از 4بار براي آقايان و 3بار براي خانم‌ها تجاوز نكند. بهتر است آقايان با فواصل 3ماهه و خانم‌ها با فواصل 4ماهه نسبت به اهداي خون اقدام كنند.فشار خون
فشار خون بيشينه، بايد بين 90 تا 180ميلي متر جيوه و فشار خون كمينه، بايد بين 50 تا 100ميلي‌متر جيوه باشد. فشار خون بيشينه نبايد بيشتر از 180ميلي‌متر جيوه و فشار خون كمينه نبايد بيشتر از 100ميلي‌متر جيوه باشد. اهدا كنندگاني كه فشار خون بيشينه بيش از 180ميلي متر جيوه و فشار خون كمينه بيش از 100ميلي متر جيوه دارند فقط پس از ارزيابي پزشك مركز اهداي خون،
پذيرفته مي‌شوند. به گفته صفري فرد، افراد با سابقه بيماري‌هايي مانند: بيماري‌هاي قلبي و عروقي، ريوي شديد مانند آسم، سكته مغزي، تشنج، ديابت وابسته به انسولين، سابقه ابتلا به بيماري‌هاي عفوني مانند هپاتيت بي، هپاتيت سي يا ايدز نمي‌توانند خون اهداكنند. اگرفردي يكي از علائم و نشانه‌هاي ايدز همچون تب تعرق شبانه، كاهش وزن بدون دليل، سرفه، اسهال، تورم غددلنفاوي، لكه‌هاي سفيد رنگ در سطح زبان يا لكه‌هاي برجسته روي پوست بدن را داشته باشد، افرادي كه حتي براي يك‌بار به‌خود مواد‌مخدر تزريق كرده‌اند. افرادي كه مبتلا به بيماري هموفيلي بوده و هرگونه فاكتور انعقادي در يافت كرده‌اند هم نبايد خون اهداكنند.

 

کد خبر 262228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha