همشهری‌آنلاین: رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) در نشست مقدماتی اجلاس wsis+۱۰ در ژنو گفت: اتکا به توانمندی داخلی در توسعه فناوری‌های پهن باند درکشور سبب کاهش مشکلات ناشی از تحریم‌ها خواهد شد.

چهارمین اجلاس بین المللی جامعه اطلاعاتی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، دکتر محمد خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) در پانل امروز نشست مقدماتی اجلاس بین‌المللی جامعه اطلاعاتی 2014 در سخنانی با عنوان ابعاد تحقیقاتی اکو سیستم های پهن باند در کشورهای در حال توسعه گفت: توسعه فناوری‌های پهن باند در کشور از الزامات نیل به برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور و برنامه‌های جهانی جامعه اطلاعاتی است.

وی تاکید کرد: هر فناوری جدید برای بهره برداری پایدار نیازمند پشتیبانی و توسعه بومی است.

در واقع اکو سیستم باند پهن دارای چرخه حیاتی کاملی است که اجزای آن عبارتند از: شبکه‌ها، تجهیزات، کاربردها و محتوا و کاربران است.

این عضو هیات ایرانی حاضر در wsis+10 افزود: هر کدام از اجزای این اکو سیستم از سیاست‌ها و برنامه‌های انتخابی حاکمیت تأثیر می‌پذیرند از این رو داشتن سیاست و برنامه جامع مبتنی بر علم و پژوهش در این حوزه لازم به نظر می‌رسد.

وی افزود: اجزای اکوسیستم در ارتباط با هم دارای پیچیدگی های فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی بسیار زیادی هستند و دولت ها به عنوان متولی مسئول باید بتواند همه ابعاد مذکور را شناسایی کرده و در تصمیم گیری ها مورد ملاحظه قرار دهد تا یک اکوسیستم پویا با حداقل تنش ها و معضلات در کشورهای در حال توسعه داشته باشیم.

خوانساری بر ضرورت انجام پژوهش در این زمینه در کشورهای در حال توسعه در حوزه آی سی تی و سیستم اینترنتی پهن باند تاکید کرد و گفت: پژوهش و تحقیقات و مطالعات تطبیقی در ارتباط با ایجاد شبکه ها، واحدهای عرضه خدمات، مراکز داده، امنیت شبکه، کیفیت خدمات، اصول حاکم بر نظارت بر محتوا، تعرفه ها و قیمت منصفانه، رعایت حقوق کاربران و ... اجتناب ناپذیر است و کشورها برای توسعه در این زمینه باید مطالعات دقیقی داشته باشند.

خوانساری افزود: درایران نیز مرکز تحقیقات مخابرات ، اقدامات پژوهشی و مشورتی مورد نیاز برای نیل به اهداف دولت در حوزه توسعه فناوری های پهن باند را انجام می‌دهد، که از مهمترین آنها بومی سازی فناوری های مرتبط است.

همچنین دکتر احمد بید آبادی رییس هیات مدیریه شرکت پرورش داده ها یکی از سخنرانان نشست مقدماتی اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی wsis+10بود.

وی در سخنانی با عنوان چالش های دسترسی به اینترنت پهن باند در ایران گفت: درایران اقدامات زیادی در حوزه توسعه فناوری اطلاعات انجام شده شده است البته چالش‌هایی نیز دراین راه وجود دارد که از جمله می‌توان به داشتن یک سازمان تنظیم مقررات قوی در این زمینه نام برد. سازمانی که باعث سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در بخش اینترنت پهن باند شود.

وی افزود: ثبات قوانین برای حداقل یک دوره 5 ساله از برنامه های مورد نیاز دیگر برای توسعه دسترسی به اینترنت پهن باند یا با سرعت بالا در ایران است.

دکتر بید آبادی همچنین گفت: در زیر ساخت و لایه میانی دسترسی به اینترنت پهن باند نیازمند سرمایه گذاری زیادی است .

رییس هیات مدیر شرکت پرورش داده‌ها گفت: باید فعالیت بخش خصوصی در حوزه آی سی تی دارای سود‌آوری لازم باشد تا قدرت جذب سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

دکتر بید آبادی همچنین گفت: ضرورت دارد شرکت های دیگر بتوانند علاوه بر مخابرات سرویس‌های لازم شامل شبکه‌های میانی را به عموم ارائه دهند تا با ایجاد رقابت دراین زمینه قیمت ها برای مصرف کنندگان در این زمینه کاهش یابد.

وی نبود دانش بالا در حوزه فناوری اطلاعات درمیان کاربران ایرانی را یکی دیگر از چالش های توسعه این علم در کشور دانست و گفت: دراین زمینه باید آموزش های عمومی بیش از پیش صورت گیرد.

چهارمین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی از سه‌شنبه 20 خرداد در ژنو آغاز به کار می‌کند و تا روز جمعه 23 خرداد به کار خود پایان خواهد داد.

سخنان سخنرانان ایرانی در این نشست مورد توجه نمایندگان سایر کشورها قرار گرفت.

کشورهای حاضر دراین اجلاس قرار است پیش‌نویس سند جامعه اطلاعاتی را برای تایید سران کشورها در سال آینده نهایی کنند.

کد خبر 262127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha